استفاده از محصولات ارگانیک و سالم نیازمند فرهنگ‌سازی است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: خشک‌سالی و نداشتن آب در زاینده‌رود فقط باعث افسردگی مردم اصفهان نیست، بلکه محصولات کشاورزی و حاصل‌خیزی خاک استان اصفهان را هم به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید محمد امیری در کنفرانس علمی بین‌المللی تحقیقات و نوآوری در کشاورزی ارگانیک، با اعلام این مطلب گفت: در این کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افتخار این را دارد که میزبان جمعی از محققان و پژوهشگران علم کشاورزی ارگانیک از کشورهای مختلف جهان از جمله ایتالیا، استرالیا، آلمان، هلند و نیجریه باشد.

وی با بیان اینکه ما در این مکان جمع شده‌ایم تا راجع به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشریت در عصر معاصر به بحث و بررسی بپردازیم، افزود: بحث محیط‌زیست، سلامت و امنیت مواد غذایی بدون شک از حقوق و نیازهای اولیه هر انسانی است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در کشور ایران از نظر داشتن محصولات غذایی سالم و بهداشتی توانسته‌ایم پیشرفت‌های زیادی کنیم، تصریح کرد: حق همه مردم جهان است که به اندازه کافی غذا داشته باشند و هم چنین این غذاها سالم، بهداشتی و مورد اطمینان آنان باشد.

وی تاکید کرد: حفظ محیط‌زیست وظیفه هر انسانی است و انسان سالم نیاز به هوای پاک، غذا و زندگی سالم دارد.

دکتر امیری با بیان اینکه حفظ و افزایش حاصل‌خیزی خاک باید در دراز مدت برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: در شهر اصفهان خشکسالی شدیدی وجود دارد که یکی از تهدیدهای مهم این شهر به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های کشاورزی امروز، استفاده درست از منابع آبی است، اضافه کرد: باعث تاسف است که در شرایطی میزبان میهمانان خارجی در این کنفرانس هستیم که زاینده‌رود در شهر اصفهان آب ندارد.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: خشک‌سالی و نداشتن آب در زاینده‌رود فقط باعث افسردگی مردم اصفهان نیست، بلکه محصولات کشاورزی و حاصل‌خیزی خاک استان اصفهان را هم به شدت تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آبی که برای کشاورزی در استان استفاده می‌کنیم از آب‌های زیرزمینی با عمق‌های200 تا 250 متری است که با مشکلات خاص خودش، یکی از تهدیدات کشاورزی و غذای سالم به شمار می‌رود.

دکتر امیری اظهار کرد: این کنفرانس در ارائه راهکارهای جدید برای بهبود این وضعیت کشاورزی موثر خواهد بود و از تجارب استادان داخلی و خارجی در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با دارا بودن امکانات مدرن آزمایشگاهی و استادان برجسته علوم کشاورزی آماده هرگونه همکاری در این راستا است، ابراز کرد: با فرهنگ‌سازی صحیح به تدریج استفاده از محصولات ارگانیک به یک فرهنگ تبدیل می‌شود و در حال حاضر نیز استفاده از غذای ارگانیک برای بسیاری از مردم ایران در اولویت قرار گرفته که ورود جدی کشور به این عرصه را نشان می‌دهد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا کارها و اقدامات علمی و پژوهشی بزرگی را انجام داده اما هم چنان نیاز به اقدامات وسیع‌تری در این زمینه است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در معرفی این دانشگاه نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در سال 1366 تاسیس شده و در این فاصله کوتاه بالغ بر50 هزار نفر از این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی دانش‌آموخته شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قریب به 20 هزار دانشجو در 197 رشته تحصیلی در 8 دانشکده تخصصی از مقطع کارشناسی تا دکترای تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تحصیل می‌کنند.

دکتر امیری با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تا کنون در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی جایگاه خوبی را به دست آورده است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر در ایران 2 هزار و 850 دانشگاه در حال فعالیت هستند که در آخرین گزارش رتبه‌بندی موسسه سایماگو 99 دانشگاه ایران به عنوان برتر شناخته شدند و این واحد دانشگاهی هم جزء این تعداد دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

دبیر هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: انتشار 50 عنوان کتاب در سال در این دانشگاه، راه اندازی چندین مرکز تحقیقاتی از جمله مراکز تحقیقاتی بذر، کشاورزی ارگانیک، تولیدات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و آب، ایجاد گلخانه‌ها و مزرعه‌های تحقیقاتی، برگزاری کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی، راه‌اندازی مرکز توسعه و آموزش تحقیقات، فعال‌کردن باشگاه پژوهشگران جوان، ایجاد واحدهای توسعه کارآفرینی و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله اقدامات و افتخارات بزرگ این دانشگاه به حساب می‌آید.

201

کد خبر: 692061

وب گردی

وب گردی