تئاتر دانشجویی، سکوی پرش هنرمندان آینده

بی شک هنر تئاتر بسیار به خلاقیت و دانش بستگی دارد و برگزاری جشنواره های تئاتر دانشجویی می تواند عرصه مناسبی برای بروز استعداد و توانایی جوانان باشد، در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری جشنواره های متنوع در این زمینه توانسته است راه مناسبی را پیش روی دانشجویان خلاق قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری جشنواره های تئاتر دانشجویی به شیوه های متنوع استعداد دانشجویان را محک زده و آنان را برای ورود حرفه ای به این عرصه آماده می کند، ضمن اینکه نفس برگزاری اینگونه از جشنواره ها باعث پویایی و شور در میان دانشجویان شده و رقابتی بودن فستیوال های که دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می کند موجب می شود تا جوانان از همه ظرفیت استعدادی خود برای حضور در این جشنواره ها بهره جویند.

وجود کانون های تئاتر در واحدهای مختلف دانشگاه های آزاد اسلامی این امکان را فراهم کرده است که هر واحد به شکلی مستقل اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی کند، به طور مثال نخستین جشنواره تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس خرداد ماه امسال برگزار شد، این جشنواره پیش از این 6 دوره در شهر شیراز برگزار شده بود و این اولین دوره آن بود که به شکل استانی برگزار می شد.

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد شیراز در اختتامیه این جشنواره با قدردانی از عوامل و گروه‌های شرکت‌کننده، بر برجسته کردن مفاهیمی نظیر اخلاقیات و معنویات با استفاده از زبان هنر، بویژه تئاتر تاکید کرد.

اما اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در بهبود شرایط تئاتر دانشجویی تنها به برگزاری جشنواره های دانشجویی در واحدهای دانشجویی خلاصه نمی شود، این دانشگاه اردیبهشت امسال یکی از مهم ترین فستیوال های دانشجویی کشور را با عنوان نخستین جشنواره ملی تئا‌تر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در شهر مشهد برگزار کرد.

دبیر نخستین جشنواره ملی تئا‌تر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی، دو رکن اصلی این جشنواره را دانشجو و استاد دانسته و می گوید: «این جشنواره در بخش نخست به شکل کاملا دانشجویی برگزار خواهد شد و در بخش دوم نیز در حوزه پژوهش و آموزش از اساتید مطرح تئا‌تر کشور بهره خواهیم گرفت.»

مهدی غلامی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی این جشنواره در مشهد دایر شده است، افزود: «فرهنگ بخشی از هنر است و چنانچه قرار است به ارتقای هنر بپردازیم باید به دانشجویان فعال در حوزه تئا‌تر پر و بال دهیم، چراکه این قشر دارای اعتماد به نفس بالا و شجاعت هستند.»

دبیر جشنواره ملی تئا‌تر دانشگاهیان دانشگاه آزاد سراسر کشور از برگزاری دور دوم این جشنواره در اسفند ۹۵ خبر داد و گفت:«تاکید ما در این جشنواره بر دین محوری و اخلاق محوری است و متون نیز با همین محور‌ها مورد بازبینی قرار خواهند گرفت.»

غلامی با بیان این مطلب که جشنواره تئا‌تر دانشجویی منطقه شرق کشور در سال ۸۴ و در شهرستان کاشمر کلید خورد، گفت: «در آن دوره چهار گروه نمایشی حضور داشتند و پس از آن دور دوم تا هفتم جشنواره در شهر مشهد و یک دوره نیز در شهرستان بیرجند و در ‌‌نهایت دوره نهم در مشهد و با حضور ۹ استان برگزار شد.»

دکتر طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری جشنواره ملی تئاتر دانشگاهیان در مشهد، می گوید: «باید با دعوت از استادان و صاحب‌نظران دانشگاه از تجارب و اندیشه‌های آنها در حوزه‌های مختلف به ویژه هنر استفاده کنیم. در صورت امکان باید پژوهشکده‌ای در مشهد راه‌اندازی شود و همه پروژه‌ها و طرح‌ها از سراسر کشور به این مرکز ارجاع داده شود. علاوه بر این به امر آموزش هم توجه شود و قطعا دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر سراسر کشور زیر نظر معاونت دانشجوئی فرهنگی به این سمت‌وسو حرکت می‌کند که بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد قطب پژوهشی تئاتر باشیم.»

او می افزاید: «هدف ما در تئاترهای دانشجویی حرفه‌ای بودن آنها نیست و صرفا درپی ایجاد بستری برای تمرین‌کردن و کسب تجربه دوستداران این حرفه هستیم و وظیفه متصدیان و مدیران تئاتر تشویق و پاسخ‌گویی به نیاز آن‌هاست. زیرا آن‌ها آینده‌سازان جامعه تئاتر کشور هستند. امیدوارم این جشنواره باشکوه و باعظمت و در راستای تعالی فرهنگ و هنر نمایش در سطح کشور باشد. از مدیران برنامه‌ریز تئاتر دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهم همت و توجه ویژه‌ای به بخش آموزش و پژوهش واحدهای دانشگاهی سراسر کشور داشته باشند.»

حبیب اسماعیلی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهمیت هنر تئاتر در مشهد می گوید: متخصصان و آگاهان به تاریخ تئاتر، بارها عنوان کرده‌اند که تئاتر مشهد با قریب به یک قرن سابقه، نقش کلیدی در عرصه‌های مختلف هنرهای نمایشی کشور عزیزمان داشته است.

اسماعیلی خاطرنشان می کند: گواه این مدعا، هنرمندان نامداری همچون خانواده‌های کیانیان، ارجمند، رضا عطاران و غیره است که پرورش یافته تئاتر مشهد هستند و نام آنان در سطح ملی و فراملی مطرح است. هنرهای نمایشی در مشهد، پیوند عمیقی با تفکر دینی و معنوی در کشورمان دارد و با توجه به منویات مقام معظم رهبری که خودشان خبره این عرصه هستند، دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت هنرهای نمایشی و توجه ویژه به تئاتر مشهد را در دستور کار خود قرار داده است. البته هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و شخص دکتر سید‌طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

حمایت هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به هنر تئاتر انجام می شود باعث شده که این هنر در فصل های مختلف سال و در واحدهای مختلف این دانشگاه به شکلی مستمر اجرا شود و همین امر باعث می شود تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی صحنه های مختلفی را تجربه کرده با آرامش بیشتری وارد فضای حرفه ای شوند.

501500

کد خبر: 692067

وب گردی

وب گردی