۲۰ درصد بازار تجهیزات پزشکی کشور "تقلبی" است/نظارت‌ها تشدید شده است

مدیرکل تجهیزات و ملزومات سازمان غذا و دارو گفت : در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار تجهیزات پزشکی کشور را کالاهای تقلبی تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر محمود بیگلر در نشستی خبری با بیان اینکه ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی کشور وارداتی است، گفت: قطعا نمی‌توانیم واردات را به صفر برسانیم، زیرا هر روز تکنولوژی جدیدی در زمینه تجهیزات پزشکی به کار می‌رود که نمی‌توانیم بیماران‌مان را از آن محروم کنیم و حتی پیشرفته‌ترین کشورها نیز در این زمینه واردات دارند.

وی با اشاره به واردات سالانه ۱.۳ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی به کشور، در خصوص راهکارهای کاهش واردات این تجهیزات، گفت: قطعا اولویت ما در این زمینه و در جهت افزایش تولید داخل با تجهیزاتی است که ارزبری بالایی دارند.

بیلگر افزود: در همین راستا ۱۰۰ کالای پزشکی شناسایی شده‌اند که با ارزبری بالا همراه بوده و تولید این اقلام در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و نیاز است که تکنولوژی ساخت این تجهیزات وارد کشور شود. در همین راستا از هر سرمایه گذاری که به این عرصه ورود پیدا کند، استقبال می‌کنیم.

او تصریح کرد: سیاست دیگر وزارت بهداشت در این زمینه این است که شرکت‌هایی که چند سال است وارد کننده تجهیزات خاص یک برند هستند، نمی‌توانند مادام‌العمر به این کار ادامه دهند و بعد از چندسال باید تکنولوژی ساخت آن تجهیزات را وارد کشور کنند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد: با اتخاذ سیاست‌های این‌چنینی بتوان طی یک بازه زمانی مناسب روند واردات تجهیزات پزشکی کشور را تا حد مطلوبی کاهش داده و در کنار این روند تولید این تجهیزات در داخل کشور افزایش یابد.

او در خصوص نفوذ کالاهای چینی بی‌کیفیت به حوزه تجهیزات پزشکی کشور، گفت: ما برای استفاده از تجهیزات پزشکی وارداتی یک کمیته فنی داریم که تجهیزات پزشکی را پیش از ورود به بازار مصرف مورد بررسی قرار داده و زمانی که با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشند به آنها اجازه ورود می‌دهد. در گام بعدی کمیته اصلی کالا را مورد بررسی قرار داده و می‌تواند نظر کمیته فنی در مورد کیفیت آن کالا را تایید یا رد کند.

او تصریح کرد: در این میان کالای چینی که در خود کشور چین مصرف نشود، حق ورود به کشور را ندارد و تجهیزات پزشکی چینی‌ وارد کشور می‌شود که علاوه بر چین در کشورهای اروپایی نیز مصرف کننده داشته باشند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت گفت: در این زمینه قطعا ما منکر وجود کالاهای قاچاق و تقلبی نمی‌شویم و در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار تجهیزات پزشکی را کالاهای تقلبی به خود اختصاص داده‌اند که امیدواریم با طرح‌هایی که برای تشدید نظارت‌ها داریم این میزان به حداقل ممکن برسد.

بیگلر با بیان اینکه برخی قطعات تجهیزات پزشکی از خارج از کشور وارد شده و در کشور مونتاژ می‌شوند، گفت: این امر موجب می‌شود که قیمت این کالاها نسبت به خرید نمونه تکمیل شده آن از خارج کشور، کاهش یابد.

او تصریح کرد: ورود این قطعات به شرطی ادامه می‌یابد که ظرف مدت سه سال، ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات آن تجهیز، بتواند در خود کشور تولید شود و در صورتی که ۵۱ درصد قطعات آن تجهیز در داخل کشور تولید شود، آرم ساخت ایران بر روی آن نصب می‌شود.

او افزود: این ارتقا در امر تولید و کیفیت به تدریج موجب شده که در زمینه برخی تجهیزات پزشکی امروزه صادرات داشته باشیم و از طرفی برخی محصولات تجهیزات پزشکی ما نیز با برندهای معروف جهانی برابری می‌کند و با مشارکت و همکاری این شرکت‌ها محصولات مشترک هم تولید می‌شود.

بیگلر با اشاره به وجود ۶۵۰ شرکت دانش بنیان در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی در کشور، گفت: قطعا این تعداد شرکت ظرفیت مطلوبی است که نباید از آن غافل شد و بروکراسی تولید در آنها نیز از شرکت‌های تجاری آسان‌تر است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه تجهیزات پزشکی تولید داخل تمام استانداردهای لازم را دارا هستند، گفت: قطعاتا زمانی که کارخانه و واحد سازنده تولیدات خود را با استانداردهای جهانی منطبق نکند، ما اجازه تولید را به او نمی‌دهیم.

وی در خصوص مقاومت پزشکان در استفاده از تجهیزات تولید داخل نیز گفت: قطعا این تولیدات با استانداردها مطابقت دارد و پزشکان می‌توانند با خیال راحت از تجهیزات تولید داخل مورد تایید ما استفاده کنند.

منبع:ایسنا

700700

کد خبر: 692153

وب گردی

وب گردی