تولید یک جوهر جادویی برای ترمیم قطعات الکترونیکی

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به تولید یک جوهر مغناطیسی شدند که قابلیت چاپ مجدد دستگاه‌های الکترونیکی خودترمیم‌شونده را دارد.

به گزارش ایسکانیوز، مهندسان از دانشگاه کالیفرنیا از فناوری‌های نوظهور برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی ارزان با عمر طولانی‌مدت استفاده کردند.

این تیم یک جوهر مغناطیسی ایجاد کردند که می‌تواند انواع قطعات خودترمیم‌شونده را چاپ کند.

این جوهر با نانوذرات ارزان قیمت نئودیمیوم ترکیب شده که به صورت مغناطیسی به جهتی می‌رود که مواد از هم گسسته شده‌اند.

با استفاده از این جوهر هر سمت از این پارگی‌ها به سمت دیگری جذب می‌شود.

این کار به قطعات اجازه می‌دهد تا با استفاده از جوهر خود را به اندازه 3 میلی‌متر ترمیم کنند که به ادعای محققان یک رکورد جدید است.

پیشتر نیز خواص مشابه این جوهر در نانوصفحات نیترید بور دیده‌ شده است که حتی بعد از دو نیم شدن می‌توانند خود را ترمیم کنند؛ اما این مواد رسانای الکتریسیته نبودند.

این جوهر مغناطیسی تولیدشده دارای خواص آشکار قابل چاپ بوده و قادر به ترمیم خود تقریبا بلافاصله بعد از گسستگی است که این امر آن را برای استفاده در اهداف مختلف مناسب می‌کند.

محققان برای آزمایش این جوهر چندین جای مختلف از یک دستگاه را بارها و بارها دچار آسیب و شکستگی کردند و مشاهده کردند که هربار بدون کمترین اتلافی در هدایت الکتریسیته این قطعات مجددا به هم وصل شدند.

یکی از آزمایشات بر روی یک مدار در آستین یک پیراهن انجام شد که یک باتری کوچک را به نور LED متصل می‌کرد. مدار و پارچه در یک محل دچار پارگی شده و قطع شده بودند، اما با استفاده از این جوهر مشاهده شد که در عرض چند ثانیه این مواد خود را به هم رسانده و جریان الکتریسیته را مجددا هدایت کردند.

محققان می‌گویند از این جوهر می‌توان در انواع برنامه‌های کاربردی در جهت ایجاد قطعات مختلف از جمله باتری خودترمیم شونده، حسگرهای الکتروشیمیایی و قطعات الکترونیک پوشیدنی استفاده کرد.

جوهرهای آینده همچنین با مواد مختلفی ترکیب و مهندسی خواهند شد تا دامنه وسیع‌تری از برنامه‌های کاربردی ایجاد شود.

مقاله این پژوهش در مجله Science Advances به چاپ رسیده است.

200

منبع: ایسنا

کد خبر: 692198

وب گردی

وب گردی