اغلب تحقیقات ما در راستای رفع نیازها نیست

مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر وضعیت اعتبارات دستگاه‌های اجرایی مطلوب نیست و اعتبارات چندانی برای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد، اولین عاملی که از این مهم متاثر و قربانی می‌شود، بخش پژوهش است.

به گزارش ایسکانیوز، زهرا آخانی ، اظهار کرد: طبیعتا تا زمانی که نیازهای اولیه در دستگاه‌های اجرایی رفع نشود، به سراغ پژوهش هم نمی‌رویم. متاسفانه در جامعه ما پژوهش همانند یک کالای لوکس است که به عنوان یک نیاز به آن نگاه نشده، لذا اعتبارات هدفمند به این زمینه اختصاص داده نشده است. برای مثال در حال حاضر یک در صد اعتبارات هزینه‌ای(به جز فصل یک و 6) طبق قانون بایستی در راستای پژوهش هزینه شود، ولی به دلیل مشکلات موجود از جمله پایین بودن اعتبارات، عدم امکان تجمیع آن در استان‌ها و ... باعث کاهش تاثیر اینگونه اعتبارات در بخش پژوهش شده است.

آخانی با اشاره به دلایل این مشکل گفت: شاید اغلب تحقیقات ما در راستای رفع نیازها نیست و اصولا تحقیقات به سمت مسائل و مشکلات ما سوق داده نشده است، از این رو یک مدیر به امر تحقیقات به دید مثبت نگاه نمی‌کند.

مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: علاوه بر مورد مذکور، تحقیقات نتوانسته آن طور که باید و 100 درصدی راه‌حلی برای مسائل و مشکلات جاری دستگاه‌های اجرایی ارائه داده یا آنها را ارتقا دهد. این مهم تا حدودی انجام می‌شود، اما به صورت سیستماتیک در جامعه رخ نداده است.

وی در ادامه بیان کرد: مشکل دیگر در این حوزه این است که دانشگاه‌ها با محیط دستگاه‌های اجرایی و کارخانه‌ها چندان انس ندارند، از این رو با وجود برخورداری دانشگاه‌ها از علم و دانش، به دلیل عدم آشنایی کامل آنها با قوانین و مقررات جاری و ساختارهای سازمانی امکان مشارکت دو گروه فراهم نیست، لذا این دو گروه نتوانسته‌اند یکدیگر را به خوبی جذب کنند و تا زمانی که این اتفاق روی ندهد مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی در خصوص راهکار این مشکلات اظهار کرد: مناسب است فرصت‌های مطالعاتی که به اساتید داده می‌شود در قالب فعالیت آنها طی یک بازه زمانی خاص در دستگاه‌های اجرایی کشور باشد تا اساتید با محیط دستگاه‌ها آشنایی بیشتری پیدا کرده و برای حل مشکلات راهکارهای کاربردی ارائه دهند.

مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از دلایل اصلی ضعف در این حوزه شاید این باشد که برخی از اعضای هیات علمی چندان با دستگاه‌های اجرایی انس ندارند که با اجرایی شدن این طرح مسائل و مشکلات به صورت ریشه‌ای درک می‌شوند و به تناسب آنها راهکار مناسب نیز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها در کشور با هم رفیق نیستند، ادامه داد: یکی از راهکارهای ایجاد رفاقت بین این دو مجموعه این است که علاوه بر فرصت‌های مطالعاتی دانشگاهی بین ایران و خارج از کشور، این فرصت بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها داده شود و اساتید نسبت به این مهم مامور شوند. این رفاقت می‌تواند بین دانشگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی مختلف نیز صورت بگیرد.

آخانی اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن فرصت مطالعاتی اساتید در دستگاه‌های اجرایی، علم و دانش به گونه کاربردی‌تری در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت، همچنین انس و انتقال تجربه از دیگر مزایای آن خواهد بود.

وی بر دوستی و ایجاد همکاری بین دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها و فعالیت‌های تولیدی تاکید کرد و گفت: ‌این دوستی و ارتباط تنها منحصر به ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیست بلکه این ارتباط و دوستی باید بین خود دانشگاه‌ها و بین دانشگاه‌ها با بنگاه‌های تولیدی بزرگ و کوچک نیز مشهود باشد.

آخانی گفت:‌ دانشگاه باید پایه علمی فعالیت‌های تولیدی باشد و این فعالیت‌ها می‌تواند در قالب صنعت، کشاورزی، خدمات و ... تعریف شود.

200

منبع: ایسنا

کد خبر: 692199

وب گردی

وب گردی