بهترین گزینه برای صرفه جویی درآب کشاورزی ونجات ایران ازخشکسالی دائمی

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: با توجه به شرایط و پتانسیل موجود در حوزه آبی کشور، استفاده از فناوری های نوین کشاورزی و آبیاری بهترین گزینه پیش روی کشاورزی ایران است.

به گزارش ایسکانیوز؛ مجتبی اردستانی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: با توجه به شرایط و پتانسیل موجود در حوزه آبی کشور، استفاده از فناوری های نوین کشاورزی و آبیاری بهترین گزینه پیش روی کشاورزی ایران است.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: بدون ایجاد جهش مثبت در فناوری حوزه کشاورزی نمی توانیم انتظار داشته باشیم در صادرات محصولات کشاورزی به رتبه ای برتر یا حتی خوب در دنیا دست پیدا کنیم.
او ضمن یادآوری شرایط ذخایر و منابع آبی کشور، گفت: قطعا شرایط ما به نحوی نیست که امکان تامین هم زمان محصول کشاورزی برای بازار ملی و بین المللی را داشته باشیم و از این رو، استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های نوین کشاورزی و آبیاری در کنار اصلاح روش های کشت و آبیاری، بهترین انتخاب برای توسعه پایدار کشاورزی است.
اردستانی ادامه داد: از این منظر، فرصت هایی همچون ششمین نمایشگاه بین المللی محصولات و فناوری های کشاورزی، گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته، می تواند با ایجاد زمینه برای تبادل تجربیات، دانش و تکنولوژی به رفع این چالش ها و رشد و توسعه پایدار بخش کشاورزی کمک کند.
رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران ضمن یادآوری حرکت کشور در مسیر تشدید پدیده خشکسالی، اظهار کرد: بی شک پاسخ به این پرسش که چطور می توان با کاهش میزان مصرف آب، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را حفظ کرد، پاسخ به یکی از مهم ترین چالش های کنونی و آتی در حوزه کشاورزی است.
به گفته او، تصور قرار گرفتن در این چالش، نقش استفاده از پتانسیل و ظرفیت فناوری ها و تکنولوژی های نوین حوزه آبیاری و کشت را مهم تر و پررنگ می کند و این موضوعی است که باید مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران نمایشگاه بین المللی کشاورزی تهران قرار گیرد.
اردستانی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب داشت گفت: اصلاح و بازنگری این قانون در شرایط کنونی بسیار ضروری است.
او با بیان اینکه تخصیص آب برای کشاورزی باید به روشی عادلانه انجام شود، گفت: این بدان معناست که اگر امروز 92 تا 93 درصد آب استحصالی کشور به بخش کشاورزی تخصیص داده می شود، این میزان باید به 45 تا 50 درصد کاهش یابد و مابقی آن برای استفاده نسل های بعدی، ذخیره سازی شود.
رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران ضمن تاکید بر این موضوع که بخش کشاورزی باید برای بهره گیری از ظرفیت فناوری های نوین، تصمیماتی جدی اخذ کند، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها می توانند با ورود به بخش های مختلف حوزه کشاورزی و با کمک گرفتن از فناوری های نوین کشاورزی تولیداتی را به منصه ظهور برسانند، که با شعار آب کمتر و محصول بیشتر، هم خوانی دارند.
گفتنی است، ششمین نمایشگاه بین المللی محصولات و فناوری کشاورزی، گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته با شعار فن آوری های نوین، رونق تولید و توسعه صادرات از شانزدهم تا نوزدهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می‌شود.

700/703

کد خبر: 692339

وب گردی

وب گردی