معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید: شهدای افغانستانی  تحت پوشش بنیاد شهید هستند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید از پرداخت معوقات مربوط به ۳ سال اخیر خانواده های شهدا خبر داد و گفت: معوقات مربوط به سال ۹۱ برای ۱۱ استان پرداخت شده است.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی ایزدی در نشست خبری تشریح عملکرد معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید با گرامیداشت ۱۳ آبان گفت: ۳۶ هزار شهید دانش آموز در راه مبارزه با استکبار به شهادت رسیدند که این بیانگر وسعت درک مفاهیمی از جمله ایثار در بین نوجوانان زمان جنگ بوده است.

او با بیان اینکه تشریح اقدامات معیشتی برای ایثارگران بازتاب های خاصی را به همراه دارد، گفت: برخی این شائبه را مطرح می کنند که ارائه خدمات به جامعه ایثارگری در خدمت رسانی آنها نقش داشته است. اما این در حالی است که اگر تمام دنیا را به ایثارگران بدهیم، باز هم آنها به دنبال اهداف معنوی دیگری هستند و به هیچ وجه به خاطر منافع مادی با جان خود ایثار نکرده اند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی از خانواده های شهدای مدافع حرم از ارائه خدمات و تسهیلات شکایت هایی را مطرح کرده اند، وضعیت خدمات رسانی به این دسته از خانواده ها چگونه است؟ گفت: در ارائه خدمات به خانواده شهدایی که تحت پوشش بنیاد شهید قرار دارند، هیچ تفاوتی قائل نیستیم.

ایزدی افزود: خانواده شهدا با هر عنوانی که باشند، برای ما محترم بوده و تحت پوشش خدمات و تسهیلات بنیاد شهید قرار می گیرند.

اوگفت: اگر در مسیر تشکیل پرونده شهدا، یگان مربوطه با تاخیر اقداماتی را انجام داده باشد، این به بنیاد شهید ربطی ندارد و به محض تشکیل پرونده و محرز شدن شهادت، ارائه خدمات آغاز می شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در خصوص صدور کارت شناسایی جدید برای ایثارگران توضیح داد: تا پایان آبان ماه مسابقه طراحی کارت شناسایی ویژه جامعه ایثارگری تمدید شده است و از همه هنرمندان و طراحان برای شرکت در این مسابقه دعوت می کنیم.

اودر پاسخ به این سوال که این کارت شناسایی جدید ویژه چه کسانی است؟ گفت: جانبازان بالای ۲۵ درصد، همسران جانبازان ۷۰ درصد، همسران و والدین شهدا این کارت را دریافت خواهند کرد. با این حال کارت ایثارگری جدید با در نظر گرفتن ضرایب امنیتی و طراحی جدید بدون نیاز به حضور ایثارگران و به صورت پستی به دست آنها خواهد رسید.

ایزدی افزود: بعد از طراحی مناسب کارت شناسایی جدید ایثارگری، بلافاصله توزیع این کارت ها آغاز خواهد شد که پیش بینی ما در رابطه با زمان توزیع، اواخر امسال است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در رابطه با نحوه ارائه تسهیلات مسکن به ایثارگران گفت: در رابطه با اشتغال جامعه ایثارگری در این سه سال اخیر خدمات ویژه ای ارائه شده است. در رابطه با تسهیلات بانکی نیز حدود ۵۳ هزار نفر معرفی شدند که امیدواریم بانکها همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

ایزدی در ادامه و در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون ساماندهی گلزار شهدا توضیح داد: متاسفانه فردی افراطی اقدام به تحریک خانواده های شهدا پیرامون مناسب سازی قبور انجام می داد که این فرد شناسایی شده است.

اوبا بیان اینکه ساماندهی گلزار شهدا زیر نظر کارشناسان معماری صورت گرفته است، گفت: نهایت تلاش و سعی خود را در رابطه با جلب رضایت خانواده های شهدا انجام می دهیم. با این حال مالکیت گلزارها مربوط به بنیاد شهید نیست و شهرداری و همچنین اوقاف در این رابطه نقش دارند.

او افزود: مشکل ما از آنجایی شروع می شود که برخی از خانواده های شهدای مدافع حرم تمایل دارند که شهیدشان در مکانی دفن شود که قبلاً ساماندهی شده است. با این حال بنای ما این است که تخریبی در گلزارها صورت نگیرد.

ایزدی گفت: به فردی که اقدامات افراطی در رابطه با تحریک خانواده های شهدا انجام می داد، تذکراتی داده ایم که در صورت تکرار این مسائل قطعا بنیاد شهید پیگیری های حقوقی خود را انجام خواهد داد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در پاسخ به این سوال که آیا شهدای مدافع حرم فاطمیون (شهدای افغانی) تحت پوشش بنیاد شهید قرار دارند؟ گفت: از نظر قانونی همه این شهدا تحت پوشش بنیاد شهید قرار دارند و شاید همه خدمات به آنها تعلق گیرد. با این حال برخی از این شهدا مشکلاتی در خصوص تابعیت و مسائلی مرتبط با این موضوع دارند که باید حل شود.

ارائه خدمات فرهنگی و حمایتی به خانواده های شهدای منا

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در ادامه و در خصوص خدمت رسانی به خانواده های شهدای منا توضیح داد: طبق تدابیری که اندیشیده شد، قرار شد به این خانواده ها خدمات فرهنگی و حمایتی به جز خدمات معیشتی ارائه شود که در این رابطه استخدام و تسهیلات مسکن جزء این دسته از خدمات قرار ندارد. با این حال هر زمان که تدابیر لازم صورت گیرد، بنیاد شهید حمایت معیشتی را دنبال خواهد کرد. البته در این راستا سازمان حج و زیارت پیشنهاداتی را ارائه کرده است. ‌

اوهمچنین در خصوص معوقات مربوط به خانواده شهدا توضیح داد: مطالبات و معوقاتی در خصوص پاداش خدمت خانواده شهدا از سال ۹۱ به بعد وجود داشت که در رابطه با معوقات سال ۹۱ برای ۱۱ استان پرداختی های لازم را داشته ایم و قرار است معوقات سال ۹۲ و ۹۳ نیز تا پایان سال جاری و نهایتاً تا ۶ ماهه اول سال بعد پرداخت شود.

ایزدی در ادامه و در خصوص اصلاحیه قانون خدمات جامع ایثارگری گفت: یک ماه قبل بیش از ۴۵ جلسه کارشناسی در رابطه با بازنگری و یا دائمی شدن این قانون برگزار شد و پیش بینی های لازم در خصوص اصلاح موادی از قانون ارائه شد.

اوبا انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس قبلی در رسیدگی به این قانون گفت: نمایندگان دوره قبل بدون هماهنگی با بنیاد شهید و بدون ارائه کارشناسی های لازم اقداماتی را انجام دادند که به ضرر جامعه ایثارگری بود. با این حال در این مجلس نشست های مختلفی در رابطه با اصلاح این قانون و همچنین موضوعات مرتبط با آن انجام شده است.

منبع: مهر

700/705

کد خبر: 692424

وب گردی

وب گردی