تحلیل یک عضو فراکسیون امید از آثار رای اعتماد مجلس به وزرا

یک عضو فراکسیون امید، رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی دولت را نشان‌دهنده همدلی ارکان اجرایی و تقنینی نظام دانست.

به گزارش ایسکانیوز، ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی از رای مجلس به سه وزیر پیشنهادی دولت گفت: با توجه به افزایش امید در جامعه در پی وقایع هفته گذشته مجلس، بهتر است دولت از این جو برای اصلاح و ترمیم بیشتر کابینه استفاده کند و در صورت لزوم وزرای جدیدی را به کابینه تزریق نماید.

سروش وقایع دلگرم کننده چند روز پیش مجلس را نشان‌دهنده همدلی ارکان اجرایی و تقنینی نظام دانست و گفت: مجلس در اقدامی ستودنی بیشترین همکاری لازم را با دولت در جهت ترمیم کابینه نشان داد، آن هم در شرایطی که این وزرا در مجلس قبلی نتوانسته بودند رای اعتماد بگیرند.

وی با اشاره به نقش تعیین کننده اعضای فراکسیون امید در رای اعتماد به این وزرا گفت: در حالی که تبلیغات منفی وسیعی برعلیه انسجام و همگرایی بخش وسیعی از مجلس به خصوص فراکسیون امید برای کم‌بنیه و کم‌اثر نشان دادنش انجام شده بود اما رویکرد و تحلیل‌های درست این فراکسیون باعث شد که تحلیل‌های نادرست در بین جناح‌های رقیب و حتی بین برخی خودی‌های تغییر کند.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه فراکسیون امید از انسجام لازم برخوردار است ، افزود: فراکسیون امید در جای خود و در کنار سایر نظرهای نزدیک از بین مستقلین و یا حتی اصولگرایان معتدل مصوبات محکمی دارد که رای اعتماد هفته گذشته و همچنین موفقیت در تعیین اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها نمونه آن است.

سروش با بیان اینکه فراکسیون امید در تعامل عملی خوبی با دولت است در عین حال گفت: فراکسیون امید ضمن حفظ استقلال رای ،نسبت به لغزش‌ها و یا نواقص حساس است و بجای خود نیز نهایت همدلی را با دولت دارد از این رو همه دسیسه‌ها برای ایجاد اختلاف بین اصلاح‌طلبان، دولت و یا در بین لایه‌های مختلف تشکیل دهنده فراکسیون امید ناکار و بی‌اثر است. دولت نیز در عمل حمایت اصلاح‌طلبان را لمس کرده تا حدی که امیدوارتر و کم دغدغه‌تر از پیش به انجام وظایفش می‌پردازد.

به گفته وی، عملکرد میدانی فراکسیون امید در مجلس بر پایه حفظ منافع ملی و جذب حداکثری در بین سایر تفکرات و جناح‌های موجود در مجلس است و بر همین مبنا نشان داد که استعداد جلب آرای نمایندگان خارج از فراکسیون را به خوبی دارد.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: فراکسیون امید به دنبال همکاری‌های لازم با سایر جناح‌های سیاسی حاضر در مجلس با نتایج برد برد است و رویکردش همچون اقلیتی نیست که تنها برد خود و باخت دیگری را می‌خواهند. طبیعتا با این رویکرد فراکسیون امید در آینده موثرترین و مهمترین مجموعه داخل مجلس خواهد بود که هم دولت و هم جناح‌های دیگر موجود در مجلس می‌بایست این حقیقت را در تعاملات سیاسی بپذیرند.

سروش در ادامه به تحرکات برخی از رسانه‌ها برای ایجاد دلسردی بین مردم اشاره و اظهار کرد: معدود رسانه‌های دلواپس به صورت زنجیره‌ای به ناحق به دنبال تزریق این موضوع در فضای سیاسی کشور هستند که رای مردم برای ایجاد تغییر در اسفند 94 بی‌اثر بوده تا موجبات دلسردی مردم را فراهم کنند البته حضور موثر فراکسیون فراکسیون امید در تایید وزرای پیشنهادی دولت و تعیین اعضای هیات نظارت مجلس بر انتخابات شوراها آثار مخرب این تبلیغات را خنثی کرد و مردم به انتخابات و نتایج آن دلگرم‌تر شدند.

به گفته وی، آثار این دلگرمی و امید در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با حضور و مشارکت مردم مشخص خواهد شد قطعا مشارکت بیشتر مردم پشتوانه نظام و ورود نمایندگان شایسته‌تر به شوراها با داشتن رویکرد اعتدالی و اصلاحاتی خواهد بود.

نماینده تهران خنثی شدن سوءاستفاده از مفاهیمی چون فتنه و فتنه‌گری را به عنوان یک حربه حذفی برای نیروهای خدوم انقلاب از دیگر پیام‌های عملکرد مجلس در هفته گذشته دانست و خاطرنشان کرد: با وجودی که فتنه سال ۸۸ آسیب جدی در داخل نظام و حتی بر چهره خارجی آن به دنبال داشت اما بدتر از آن میدان‌داری یک نحله سیاسی خاص برای تبیین مفهوم و مصداق فتنه و تعیین فتنه‌گری است که برای مدتی به دست و در اختیار تریبون یک طرز فکری خاص افتاد. بحمدلله با اتفاقات رخ داده در جلسه هفته گذشته مجلس می‌توان ادعا کرد که این معضل تا حد زیادی برطرف و مصادیق اصلاح شده است، مسلما مردم نیز به همین دلیل به آینده این مجلس و بازگشت فضای سالم سیاسی به صحن آن امیدوارتر شده‌اند.

سروش ادامه داد: از طرف دیگر دولت نیز تجربه بهتری نسبت به همکاری‌های مجلس حس کرد به طوری که اکنون مشکل تراشی‌های مورد نقد و ایراد دولت نسبت به مجلس پیشین برطرف شده و این مجلس ضمن حمایت از دولت منتخب مردم به نظارت دلسوزانه‌تری بر عملکرد آن خواهد پرداخت. از این رو به نظر می‌رسد بعد از مدتی جلوه‌های زیبایی از همدلی و همزبانی بین دولت و نمایندگان مردم که مورد نظر رهبری از یکی دوسال پیش هم بوده، به منصه ظهور رسیده و مایه آرامش خاطر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این موارد اگر دولت از فرصت ایجاد شده در مجلس فعلی برای پیشبرد امور خود و همچنین نظارت و اصلاح نقیصه‌هایش استفاده کند، می‌تواند به گشایش‌های بهتری در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور دست یابد هرچند ممکن است به دنبال این همدلی و توافق مشفقانه، عده‌ای در داخل و خارج بر حملات‌ها خود بر علیه نظام و اتحاد داخلی ارکان آن بیافزایند ، ولی از جانب دیگر به لطف خدا، امیدی که در دل مردم با عملکرد مجلس ایجاد شده خنثی کننده‌ی همه این هجمه‌ها خواهد بود.

سروش استفاده از جو همدلی و حمایت مشفقانه مجلس برای اصلاح و ترمیم بیشتر و بهتر کابینه را فرصت دیگری برای دولت دانست و گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی برای فعالیت کابینه فعلی نمانده است اگر قرار بر تغییرات بیشتر در کابینه باشد، بهتر است وزرای جدید بعدی از حالا به کابینه تزریق شوند تا مشق لازم برای ماندن در کابینه بعدی را در مدت باقیمانده انجام دهند و مجلس نیز آنان را برای رای اعتمادهای سال آینده بهتر بشناسد.

وی در پایان و در جمع بندی گفت: امروز پس از وقایع هفته گذشته مجلس، آنچه در بین نمایندگان ، مردم و فضای رسانه‌ای دیده می‌شود حاکی از افزایش امید به آینده است که مطمئنا بر سرنوشت انتخابات پیشرو در سال ۹۶ اثر مثبت خواهد گذاشت و این امر نهایتا به نفع کشور و مردم تمام می‌شود.

ایسنا

308/300

کد خبر: 692451

وب گردی

وب گردی