صید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار پرنده مهاجر در شمال کشور /برنامه‌ای برای جلوگیری از شکار غیرمجاز وجود ندارد

با آغاز فصل مهاجرت پرندگان، نام فریدونکنار که چندسالی است به بازار بزرگ فروش پرندگان صید شده غیرمجاز تبدیل شده ، دوباره پررنگ می‌شود، این در حالی است که به گفته دبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی استان مازندران هنوز برنامه منسجمی برای صید غیر مجاز پرندگان در شمال کشور وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، با آغاز فصل سرما مهاجرت پرندگان از مناطق شمالی به کشور نیز آغاز می‌شود، این پرندگان که در تالاب های نقاط محتلف کشور فصل سرما را می‌گذرانند، در اولین روزهای ورود خود در کنار تالاب‌های مختلف در استان‌های شمالی کشور آرام می‌گیرند هرچند که چند سالی است که با گسترش شدید و غیر قابل کنترل صید غیر مجاز در واقع آرامشی برای این پرندگان باقی نمانده‌است.

نام فریدونکنار در این چند سال به عنوان بازار بزرگ فروش پرندگانی که در سراسراستان‌های شمالی کشور شکار می شوند، بر سر زبان ها می‌چرخد و نهادهای متولی نیز بارها سعی کرده‌اند تا با به کار بردن راههای مختلف فرهنگی یا حتی قضایی با آن برخورد کنند اما در این سال‌‌ها موفقیت چندانی به دست نیامده است .

مسعود مولانا (دبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی استان مازندران) در این باره گفت: امسال نیز در ابتدای فصل مهاجرت برخی تورهای بلندی برای صید پرندگان نصب شده‌بود، جمع آوری شد، تعداد دامگاه ها نیز امسال کمتر شده است اما مقابله با این معضل در مجموع وضعیت متزلزلی دارد.

او با اشاره به جلسه ای که شبکه انجمن‌های زیست محیطی با ذی نفعان محلی و فرماندار محمود آباد برگزار کرده‌اند، گفت: ما نیاز به مدیریت واحد برای مقابله با این مساله داریم که متاسفانه اکنون وجود ندارد، باید استانداری ، فرمانداری ها و نیروی انتظامی برنامه‌ای بصورت پیگیر و منسجم برای حل این مشکل به وجود بیاید و یک ستاد استانی با حمایت وزارت کشور تشکیل شود تا صید پرندگان دوباره به همان حالت صید سنتی گذشته باز گردد.

مولانا افزود: بخشی از مردم این مناطق بر اساس سنتی که از گذشته وجود داشت و به خاطرمسائل اقتصادی به صورت محدود به صید پرندگان اقدام می کردند،اما در 10 سال گذشته صید پرندگان مهاجر ناگهان گسترش زیادی پیدا کرده است.

بخشی از مردم این مناطق بر اساس سنتی که از گذشته وجود داشت و به خاطر مسائل اقتصادی به صورت محدود به صید پرندگان اقدام می کردند،اما در 10 سال گذشته صید پرندگان مهاجر ناگهان گسترش زیادی پیدا کرده است

دبیر سمن‌های زیست محیطی استان مازندران توضیح‌ داد: در بین سال‌های 84 تا 92 فضایی برای سمن‌ها ایجاد شد که نمی توانستند به خوبی در صحنه حضور داشته باشند و بر جلوگیری از صید غیرمجاز تاثیر بگذارند از طرفی مسولان محلی نیز کاملا نسبت به این مساله در آن سال‌ها بی خیال بودند و فضا را برای صیادان باز گذاشته بودند به همین جهت نیز از آنجا که صید این پرندگان سود مالی خوبی دارد ناگهان در 10 سال گذشته صید غیرمجاز گسترده شد و از حالت محدود و سنتی خود در آمد.

او با اشاره به اینکه گاهی در یک شب 50 الی 60 غاز با یک تور صید می شوند و هرکدام حدود60 هزارتومان بفروش می رسند، گفت: سالانه حدود 1 میلیون پرنده به شمال ایران می آیند که از این تعداد حدود 600 الی 700 هزار پرنده شکار می شوند .

700/703

کد خبر: 692461

وب گردی

وب گردی