افزایش 32 درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن

سازمان پزشکی قانونی از کاهش 32درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال در کشور خبر داد .

به گزارش ایسکانیوز در شش ماهه نخست سال جاری 207 تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند این شمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1394) با 156 تن تلفات 32.7 درصد افزایش یافته است.
در این مدت از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن 148 تن مرد و 59 تن زدن بودند.
بر اساس این گزارش، در شش ماهه اول سال جاری استان‌های تهران با 48، فارس با 19، اصفهان با 15، کرمانشاه، زنجان و لرستان هر کدام با 11 فوتی بیشترین آمار تلفات مرگ بر اثر گازگرفتگی را داشته اند ،این در حالی است که آمار تلفات در دیگر استان ها کمتر از ده تن و در تعدادی از آنها برابر با صفر بوده است.
این گزارش می افزاید ،در شهریور امسال تلفات مسمومیت با گاز کاهش 6.7 درصدی داشته است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک تن کمتر شده است.

بیشترین تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم سال است
سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید کرده است.
با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است به نحوی که در سال گذشته 75.1درصد از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده اند.
در سال گذشته (1394) از کل تلفات مسمومیت با گاز که 626 تن بوده 470 تن در نیمه دوم سال ثبت شده و تنها 156 تن مربوط به نیمه اول سال است و همچنین 482 تن از این متوفیات مرد و 144 تن زن بودند.
پزشکی قانونی در این گزارش به مردم توصیه کرده است : در فصل پاییز و زمستان و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است و رعایت نکردن اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود، لذا در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند.

در فصل پاییز و زمستان و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است و رعایت نکردن اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود، لذا در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند


توصیه می شود ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.
علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما ست.
700/703

کد خبر: 692490

وب گردی

وب گردی