نشست خبری دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار/مدیر کل فرهنگی واحد علوم و تحقیقات: برگزاری همایش های زندگی ایرانی اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی

نشست خبری دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار با حضور محمد قهدریجانی ، مدیر کل فرهنگی واحد علوم و تحقیقات و محمد ابراهیم مداحی دبیر همایش ظهر امروز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد قهدریجانی ، مدیر کل فرهنگی واحد علوم و تحقیقات گفت: با توجه به مقوله مهم و با اهمیت سبک زندگی در طول سالیان اخیر و با توجه به اینکه کشور ما یک فرهنگ ایرانی_ اسلامی دارد، متاسفانه شاهد هستیم که رفتار ها و سبک های زندگی به نحو غلط در جامعه در حال گسترش است.

وی افزود: بخش فرهنگی به ویژه دانشگاه ها در جامعه کنونی ملزم به برنامه ریزی و اجرای برنامه ها و همایش هایی در زمینه خانواده است. در سال های اخیر با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اسلامی سازی و فرهنگی کردن سبک کشور، دانشگاه آزاد اسلامی همایش هایی را در زمینه سبک زندگی و معنویت اجرا کرده است. در همین راستا دانشگاه علوم و تحقیقات اولین همایش خود را تحت عنوان فرصت ها و چالش ها در دی ماه سال 93 و امسال هم همایش سبک زندگی را در آذرماه برگزار خواهد کرد.

او ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات تهران در طول سال کارگاه ها و برنامه هایی را در زمینه مشاوره، ازدواج آگاهانه، ارتباط سالمندان و فرزند پروری برگزار می کند و در دانشگاه های مختلف با توجه به به دیدگاه ها، علوم های های دیگری را از جمله محیط زیست بررسی کرده است. همچنین حامیان این همایش ، انجمن روانشناسی ایران، سازمان روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ، سازمان بهزیستی ومرجع دانش سولیکا است که با همکاری آن ها اقدام به برگزاری این همایش خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: این همایش یک روزه در 22 آذرماه سال جاری از ساعت 9 صبح در ساختمان ابن سینا بلوک b واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد. انشاالله در کنار ارائه مقالات علمی2 کارگاه مرتبط با موضوع های کارگاه ارتباط موثر و کارگاه مربی گری مهارت های زندگی برگزار خواهیم کرد که با همکاری و مساعدت دکتر مداحی برای شرکت کنندگان گواهی آموزش هم صادر خواهد شد.

یکی از رکن‌های اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی نهاد خانواده است

محمد ابراهیم مداحی،دبیر علمی پژوهش در ادامه نشست گفت: در کشور ما بیش از ده ها هزار میلیارد تومان هزینه آموزش های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. اما آمارها نشان می‌دهد متاسفانه کمتر از یک درصد از این پول در راه مهارت های آموزشی صرف می شود. اگر بودجه تمامی سازمان‌هایی را که توانایی مهارت آموزی دارند، از جمله مراکز آموزش فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی را بررسی کنیم این میزان زیر یک درصد از هزینه کل آموزش خواهدشد. این امر موجب به وجود امدن عارضه‌ها و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه شده است بعلاوه آمارها نشان می‌دهد که نبود این مهارت‌ها باعث افزایش روز افزون اختلالات روانی و افسردگی شده است.
او یادآور شد: در بررسی دادگاه‌های خانواده شاید در ابتدای امر مسائل اقتصادی ریشه بر ناکامی‌ها انداخته باشد ولی ریشه این مسائل به عدم داشتن مهارت‌های زندگی باز می‌گردد. همچنین براساس فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در سفر خراسان شمالی فرمودند:«ما باید سبک زندگی اسلامی را بیاوریم و در جامعه عرضه کنیم»باید فعالیت های طولانی مدت در جامعه رواج یابد.
به همین دلیل وجود حرکت‌های نهادینه شده مانند همایش سبک زندگی که در دوسال گذشته درواحد علوم تحقیقات اتفاق افتاده است رامی‌توان به فال نیک گرفت تا به صورت اصولی و در جایگاه و ظرفیت خود به این موضوع رسیدگی شود.دانشگاه آزاد اسلامی در سال های گذشته چالش‌ها و باید و نبایدها این موضوع را مورد بررسی قرار داد ،امسال نیز با محوریت خانواده و در سال‌های بعد با عناوین متفاوت این امر را ادامه می‌دهد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر خروجی‌های دانشگاه‌های ما در دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی چیزی بالغ بر 600 واحد دانشگاهی است که تمامی آنها به امر آموزش می‌پردازد اما خروجی آن ها به دلیل فقدان مهارت جذب بازار کار نمی‌شود. از طرفی سبک زندگی باید هدف این مراکز آموزشی اما متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است. همواره در جامعه به تمامی آموزش‌ها توجه می‌شود اما شاهد هستیم که خود زندگی که هدف تمامی این آموزش‌ها است مورد بی توجهی قرار می‌گیردو این خلا بزرگی است که در جامعه احساس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که خانواده به عنوان واحد اصلی و سلول جامعه تعریف می‌شود و تنها جایی که امروزه نسبت به نهادهای دیگر کمتر آسیب دیده خانواده است که اگر به عنوان یک سنگر و مقصد نهایی آن را مد نظر قرار دهیم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
دبیر علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همایش تحت عنوان سبک زندگی با دو رویکرد مورد توجه قرار می گیرد، نخست " چشم‌انداز خانواده اسلامی پایدار در افق ایران 1404"، به این معنا که در محوریت چشم‌انداز، اصل هویت اسلامی را داریم و می‌دانیم که بحران هویت به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد و این هویت که محور اصلی است اگر قرار باشد شکل گیرد باید از خانواده و سبک زندگی ایجاد شود. مورد بعدی مقاوم سازی خانواده پایدار است که با توجه به تاکیدات رهبری تحت عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، یکی از رکن‌های اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی نهاد خانواده است. در واقع باید تاب آوری را بالا ببریم تا خانواده در مقابل چالش‌ها و آسیب‌های روانی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و.... دچار شکستگی نشود. بنابراین با این دو رویکرد همایشگاه کار خود را در دو کمیته اصلی اجرایی و علمی شروع کرده است تا بتوانیم کارها را به صورت موازی پیش ببریم.

او گفت: در کمیته علمی، محور ها با ۳موضوع کلی مشخص شده است: محور اول٬ عوامل موثر در ایجاد و توسعه خانواده مانند هنجار های اجتماعی، اختلالات جامعه، معنویت و غیره. محور دوم٬ آسیب شناسی مانند معضلات افزایش سن ازدواج،طلاق، ضعف آموزش در حوزه خانواده، مدرنیته شدن در حوزه خانواده و غیره. محور سوم، راهبرد ها و اقدامات، در این همایش نخواستیم فقط ایرادات را بگوییم بلکه رویکردهای این همایش بر این اساس است که راه کار ها را نشان دهیم. تفاوت این همایش با همایش گذشته در این است که در این همایش بیشتر به کیفیت اهمیت می دهیم تا کمیت، یعنی مقالات با کیفیت انتخاب می شود تا بتوانیم در حوزه علمی خروجی مفیدی داشته باشیم.

200/202

کد خبر: 692576

وب گردی

وب گردی