اسپرت کردن  یک خودرو چقدر هزینه دارد؟

امروزه اسپرت کردن خودرو به امری متداول در میان جوانان تبدیل شده است ، در این گزارش ما به مراحل مختلف کار اسپرت کردن و هزینه های تزئینات درون خودرو پرداخته ایم .

به گزارش ایسکانیوز ،این روزها یکی از امور متداول در میان جوانان اسپرت کردن و یا تغییر ظاهر خودرو است . اسپرت کردن اتومبیل در حداقل ۱۰ مرحله و حداکثر ۲۰ مرحله صورت می‌گیرد. این در حالی است که اگر در انجام مراحل مختلف کار اسپرت کردن اتومبیل ،بیش از اندازه بر روى اتومبیل تغییرات اعمال شود، دیگر گارانتى وخدمات پس از فروش ، شامل حال آن نمی‌شود.

تزئینات درون خودرو
روکش اولین بخش خودرو است که تغییر می‌کند. روکش‌ها قیمتی بین 50‌هزار تومان تا 500‌هزار تومان دارند که دادن بیش از 300‌هزار تومان به روکش کاملا اشتباه است. البته روکش شما بهتر است چرم باشد.

پس از روکش‌ها فرمان خودرو را عوض کرده و مطابق با سلیقه خودتان یک فرمان که قیمتی بین 45‌هزار تومان تا 600‌هزار تومان دارند، انتخاب کرده و بر روی خودرو نصب می‌کنید.

در مرحله بعدی دسته دنده ماشین شما عوض می‌شودکه قیمتی بین 8‌هزار تا 50‌هزار دارند.

یک عدد دستگیر برای ترمز دستی که قیمتی بین 1500 تا 15‌هزار تومان دارند در مرحله بعدی قرار دارد.

نشانگرهای اعلان خودرو را عوض کنید که آن‌ها هم قیمتی بین 1500 تا 200‌هزار تومان دارند.

در مرحله آخر داشبورد و سینه خودرو و در‌ها را همرنگ با روکش‌ها کنید که این هم با قیمتی حدود 15 تا 150‌هزار تومان برای شما تمام می‌شود.

تزئینات بیرون خودرو
پس از تزئینات داخلی خودرو نوبت به تزئینات بیرونی خودرو می‌رسد.
اما مهمترین بخش اسپرت کردن اتومبیل مربوط به رینگ‌‌ها و لاستیک‌ها می‌شود. انتخاب رینگ و لاستیک مناسب در زیبایى اتومبیل بسیار موثر است. قیمت انواع رینگ و لاستیک در بازار نیز متفاوت است. قیمت رینگ و لاستیک در کمترین حالت ممکن 800‌هزار تومان آب می‌خورد.

اگر صاحبان خودرو‌ها علاقه مند به استفاده از جنس مناسب و قابل اتکا هستند، باید تا حدود 3 میلیون تومان براى رینگ و لاستیک خرج کنند. استفاده از رینگ و لاستیک پهن در بسیارى از اتومبیل‌هاى اسپرت رایج است، اما بهتر است بدانید استفاده از این رینگ و لاستیک‌ها موجب آسیب دیدن جعبه فرمان می‌شود و به احتمال زیاد اتومبیل را از شمول گارانتى خارج می‌کند.

پس از آن یک رکاب را که بین 30‌هزار تا 700‌هزار قیمت دارد خریداری کرده و سپس تعویض سپر که بین 30‌هزار تا 2 میلیون تومان قیمت دارد، در برنامه شما قرار می‌گیرد.

تعویض چراغ‌ها نیز یکی از را‌ه‌های اسپرت کردن خودروی شما است که این کار هزینه‌‌هایی معادل 30‌هزار تا 400‌هزار برای شما در بر خواهد داشت.

رنگی کردن شیشه‌‌ها هم 8 تا 15‌هزار تومان خرج دارد.گذاشتن یک سر اگزوز یا تعویض انبار نیز بین 9 تا 200‌هزار تومان است. آخرین مرحله بوق‌‌هاى چند صدایى است. که در بازار قیمتى بین ۸۰ تا ۵۰۰‌هزار تومان دارند. این بوق‌‌ها براساس تعداد صدا‌ها و کشور سازنده قیمت‌گذارى می‌شوند. هزینه فلاپ کشى هم بین ۲۰‌هزار تا ۱۲۰‌هزار تومان تخمین زده می‌شود. قیمت فلاپ‌هاى آلمانى و اتریشى در بازار نسبت به سایر مارک‌ها گران‌تر است و طبق معمول همیشه جنس چینى با قیمت پایین‌تر در بازار فروخته می‌شود.

قیمت‌هاى رایج فلاپ کشى ۳۰ ، ۸۰ و ۱۲۰‌هزار تومان است، اما پخش صوت از پرجاذبه‌ترین کالا‌های این بازار شناخته می‌شود. فعالان بازار روایت می‌کنند که به غیر از چند نام مطرح سایر محصولات این بخش به طور کامل به چینی‌‌ها تعلق دارد و اجناس سایر کشور‌های آسیای شرقی مانند کره و ژاپن به ندرت در بازار یافت می‌شوند.

یکی از فروشندگان بازار در مورد قیمت این کالا نیز اظهار نظر جالبی دارد: بهای واردات پخش صوت‌‌های ارزان قیمت 60‌هزار تومانی در حدود 20 تا 30‌هزار تومان است. حتی تعدادی از این دستگاه‌ها که برچسب چینی خورده‌اند در ایران ساخته می‌شوند.

تقویت موتور خودرو
پس از تزئینات داخلی و تزئینات بیرونی نوبت به تقویت موتور خودرو می‌رسد.
در ابتدا بستن فیلتر هوای اسپرت که بین 50 تا 300‌هزار تومان قیمت دارد (البته ارزان‌ها بیشتر صدای موتور را زیبا می‌کنند) پس از آن بستن استرس بار برای افزایش میزان تعادل مخصوصا برای ماشین‌های رینگ اسپرت و خوابیده را انجام دهید و در نهایت با بستن هدرز که از 5 تا 15اسب بخار قدرت ماشین شما را افزایش می‌دهد.
شما می‌توانید خودروی اسپرت زیبا داشته باشید، فکر نکنید این کار هزینه زیادی دارد نه، تنها با 7میلیون تومان معادل قیمت خودروی ارزان می‌توانید خودرویی اسپرت و زیبا داشته باشید!

روش‌های ارتفاع زدن
روش بعدی که خیلی رایج است روش ارتفاع زدن است.
این کار راه‌های مختلفی دارد. ارزانترین راه این است که با پرداخت چند‌هزار تومان به یک مکانیک از او درخواست کنید که فنر لول کمک فنر شما را بریده و کوتاه کند تا اینکه ماشین شما ارتفاعش پایین بیاید! این راه به عنوان ارزانترین راه شاید کمی معقول به نظر می‌رسد، ولی اصلا توصیه نمی‌شود؛ چون باعث خشک‌تر شدن ماشین و کمتر شدن عمر فنر‌ها خواهد شد! راه‌هایی هم مثل گرم کردن فنر یا بستن قسمتی از فنر وجود دارد که اصلا تاثیرگذار نیست؛ بلکه ضرر آن بیشتر از نکته‌ مثبتش هست.

راه دوم یکی از راه‌های خوب است که در ایران رواج دارد. اینکه کمک فنرخودرویتان را به اصطلاح پیچ مهره‌ای(یا روغنی) کنید. در این روش داخل فنر را با روغن و واسکازین خاص پر می‌کنند. در این‌صورت شما کمک فنری نرمتر خواهید داشت، ولی ارتفاع خودرو پایین نمی‌آید. برای پایین آوردن ارتفاع باید فنرلول مربوط به کمک فنر را عوض کنید!

فنر لول‌های اسپرت زیادی با سایز‌های مختلفی هست مثل سایز ۳۲ که معقول‌تر‌ است؛ سایز ۳۰ که تقریبا ارتفاعی کم دارد و سایز ۲۸ که گلگیرچسبیده به لاستیک هستند! این روش با خریدن فنرلول اسپرت مبلغی حدود ۱۵۰‌هزار تا ۲۰۰‌هزار تومن خرج در بر خواهد داشت! و اما روش سوم این است که شما کیت ساسپنشن برای ماشینتان خریداری کنید که علمی‌ترین و البته گرانترین راه ممکن است.

در این روش کلیه سیستم کمک فنرتان با نمونه اسپرت و کم ارتفاع تعویض می‌شود و باعث خواهد شد با کم شدن ارتفاع ماشین در دست انداز‌ها نه تنها خشک نشود، بلکه نرمتر هم شود. این کیت‌ها به ۳ شکل عرضه می‌شوند:

۱ – کیت‌های فنر ثابت که فقط یک ارتفاع دارند و غیر قابل تغییر هستند.

۲ – کیت‌های تنظیم ارتفاع دستی که با روی جک بردن ماشین می‌توانید ارتفاع آن را تغییر دهید.

۳ – سیستم تنظیم ارتفاع اتوماتیک که مثل زانتیا شما می‌توانید از داخل ماشین ارتفاع آن را تغییر دهید.

قیمت این کیت‌ها از ۱ میلیون تومان شروع می‌شود! یکی از معروفترین مارک‌هایی که این کیت‌ها را تولید می‌کند KW است که در کشور آلمان ساخته می شود.

101/402

کد خبر: 692598

وب گردی

وب گردی