استولتنبرگ: ما در جنگ سرد جدیدی به سر نمی‌بریم

دبیرکل ناتو معتقد است به رغم افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب که باعث شده بسیاری از رسانه‌ها و مقامات یک "جنگ سرد جدید" را اعلام کنند،‌جهان اکنون جنگ سرد جدیدی را تجربه نمی‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دویچه وله، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در برنامه "منطقه درگیر" گفت: مساله این است که ما باید بدون اغراق واقعیت را همانطور که هست توصیف کنیم. روسیه جماهیر شوروی نیست؛ ما در محیط امنیتی متفاوت و چالش برانگیزی در اروپا به سر می‌بریم. ما از آن‌ میزان مشارکتی که تلاش داشتیم پس از جنگ سرد به آن برسیم، برخوردار نیستیم و در جنگ سردی که پیش از فروپاشی دیوار برلین داشتیم نیز به سر نمی‌بریم.

وی افزود: من شاهد یک روسیه متخاصم و تهاجمی‌تر هستم. من شاهد روسیه‌ای هستم که یک بسیج اساسی را به راه انداخته و دقیقا به همین خاطر است که ناتو بزرگترین تقویت دفاع جمعی‌اش را از زمان پایان جنگ سرد با استقرار نیرو در منطقه بالتیک و لهستان انجام داده است.

در حقیقت ناتو تعداد نیروی واکنش‌ سریعش را سه برابر کرده و آن را به 40 هزار تن رسانده، یک نیروی ضربت مشترک ایجاد کرده و 4000 نیروی بیشتر و همچنین تانک و موشک‌های ضد تانک به منظور بهبود وضعیت دفاعی کشورهای خط مقدمش فرستاده است. آمریکا، آلمان، کانادا و انگلیس هر کدام یک گردان 1000 نفری را در این منطقه رهبری خواهند کرد؛ اقدامی که فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان از آن به عنوان اقداماتی مضر انتقاد کرده و معتقد است ناتو باید جنگ طلبی و قدرت نمایی را متوقف کند.

استولتنبرگ گفت: ما شاهد هیچ گونه تهدید قریب‌الوقوعی علیه هیچ یک از متحدان ناتو نیستیم اما شاهد روسیه‌ای هستیم که همواره تمایل داشته علیه همسایگانش همچون اوکراین و گرجستان از نیروی نظامی استفاده کند. باید درک کنیم که در ائتلافی که متشکل از 28 جامعه دموکراتیک است اختلاف نظر وجود دارد. اشتاینمایر و من بر لزوم دفاع جمعی قوی در اروپا از جمله مانور و مذاکره سیاسی با روسیه موافقیم. دفاع جمعی اساس ائتلاف ناتو است که در ماده پنج قانون اساسی نیز مطرح شده است. براساس این قانون تمامی طرفین موافقند که حمله مسلحانه علیه یکی یا چند تا از آن‌ها در اروپا یا آمریکای شمالی به معنای حمله به تمامی اعضا است.

وی افزود: وظیفه ناتو حفاظت و دفاع از تمامی متحدان است. پیام ما این است "یکی برای همه و همه برای یکی". ما در واکنش به روسیه‌ای که به طور چشمگیر حضور نظامی‌اش را افزایش داده، آمادگی نیروهایمان را افزایش داده‌ایم. ما آماده‌ایم تا ظرف کوتاه‌ترین زمان نیرو مستقر کنیم. از نظر من مساله مهم ایجاد تعادل درست میان تامین واکنش نظامی، بازدارندگی معتبر و در عین حال جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع و افزایش تنش‌ها است.

استولتنبرگ درخصوص ترکیه نیز گفت: ترکیه به دلایل مختلف برای ناتو بسیار مهم است. ترکیه به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش و اینکه بیش از همه از ناآرامی و بی‌ثباتی در عراق و سوریه رنج می‌برد، با حملات تروریستی بسیاری دست و پنجه نرم کرده ومیزبان سه میلیون آواره بوده، مهم است. ترکیه یکی از ائتلاف ناتو است و این ائتلاف بر مبنای ارزش‌های مرکزی قرار دارد. ترکیه در ژوئیه یک کودتای نافرجام را تجربه کرد و قطعا حق دارد مسئولان کودتا را تحت پیگیرد قرار دهد.

303/300

کد خبر: 692619

وب گردی

وب گردی