طراحی حسگر بویایی برای کاوشگرهای آینده ناسا

ارتش آمریکا در حال حاضر از تکنیک حسی برای نظارت از راه دور بر هوا به منظور شناسایی مواد شیمیایی تهدیدکننده، پاتوژن‌ها و مواد سمی استفاده می‌کند و ناسا نیز به تازگی تصمیم گرفته از این روش برای کشف حیات بیگانه در مریخ یا اهداف دیگر در منظومه شمسی بهره ببرد.

به گزارش ایسکانیوز، ابزار جدید سنجش از راه دور ناسا که "لیدار نمایشگر زیستی" (BILI) نام دارد، از اصول رادارها استفاده می‌کند، اما به جای بررسی امواج رادیویی، به تحلیل ترکیبات ذرات جو با نور می‌پردازد.

ناسا در فرآیند تشخیص مواد شیمیایی در جو زمین از ابزارهای فلورانس استفاده کرده است، اما این تکنیک هنوز در تحقیقات سیاره‌ای آزمایش نشده است.

با این حال، تیم دانشمندان ناسا در مورد کاربردهای آینده این ابزار بسیار هیجان‌زده هستند. دلیل منحصربفرد بودن این روش، گذشته از کاربرد آن در مناطق دیگر کیهان، امکان تشخیص سریع سطوح بسیار کم مواد آلی پیچیده از راه دور است.

شیوه ساخت این ابزار نشان می‌دهد که بطور خودکار به دنبال نشانگرهای زیستی در توده‌های گاز گشته و به مناطقی دست خواهد یافت که به سختی برای یک کاوشگر عادی قابل دسترسی است. همچنین سطح تحلیل و بررسی این کاوشگر بسیار دقیق بوده و دارای کاربرد بسیار گسترده است.

علاوه بر آن به دلیل انجام تحلیل‌های از راه دور، احتمال آلوده شدن نمونه‌ها با سایر مواد و تاثیرگذاری آن‌ها بر نتیجه آزمایشات کمتر است. با توجه به این ویژگی‌ها، ابزار جدید نشانگر یک وسیله تکمیلی کامل برای استفاده به همراه طیف‌سنج‌های حسگر نقطه‌ای است که نمی‌توانند میزان مواد قابل بررسی توسط BILI را به تنهایی تحلیل کنند.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 692724

وب گردی

وب گردی