تزریق 102 هزار میلیارد ریال به بازار / بیش از پنج هزار واحد به چرخه تولید برگشتند

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 160هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات رونق اقتصادی ، برای راه اندازی 7هزار و 500 واحد کوچک و متوسط در نظر گرفته شده بود که 102 هزار میلیارد ریال تزریق شد و بیش از پنج هزار واحد به چرخه تولید برگشتند.

بهروز ریاحی امروز (یکشنبه) در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در جمع خبرنگاران گفت: اکنون 77هزار واحد تولیدی صنعتی و 114 هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور داریم که بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی (سرمایه ثابت و در گردش) روبرویند.
ریاحی گفت: در سه سال گذشته هفت طرح اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت و معدن و تجارت به این وزارتخانه ابلاغ شد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: نزدیک به 6هزار طرح نیمه تمام با بیش از 60 درصد پیشرفت و 400 هزار شغل، تا پایان امسال به بهره برداری می رسد که کار اجرایی در چهار هزار و 500 طرح به پایان رسیده است و تا پایان سال یک هزار و 500 طرح دیگر به این فهرست اضافه می شود.
وی تخصیص 160هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات رونق اقتصادی و تولید را دلیل بهبود نسبی وضع اقتصادی کشور پس از رکود طولانی عنوان کرد و گفت: این اعتبارات برای راه اندازی 7هزار و 500 واحد کوچک و متوسط در نظر گرفته شده بود که 102 هزار میلیارد ریال تزریق شد و بیش از پنج هزار واحد به چرخه تولید برگشتند.
ریاحی گفت: همچنین راه اندازی 50 واحد صنعتی بزرگ مانند طرح آنتیموان در زاهدان را در دستور کار داریم.
وی با اشاره به رشد منفی صنعت در سال 1394 (منهای 5.8 درصد) پیش بینی کرد رشد این بخش امسال به سه درصد برسد.

خوشه های صنعتی
ریاحی بیان داشت: 103 خوشه صنعتی در زمینه زعفران، خرما، فرش، صنایع معدنی و فلزی داریم که با توجه به برنامه ارتقای خوشه های صنعتی، پیش بینی می شود شمار خوشه ها تا پایان سال به 160 مورد برسد.
این مسئول گفت: همچنین صنایع دانش بنیان، صنایع هایتک در هوا و فضا، بایو و نانو و... احیا شده است.
وی ادامه داد: همچنین در دولت یازدهم احیای 88 واحد نساجی را در دستور قرار دادیم. شرکت فراگیر بافت بلوچ که در دولت پیش به بانک مسکن واگذار شده بود دوباره به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگشت. همین اتفاق برای کارخانه واگن سازی پارس افتاد.
وی گفت: بافت آزادی، صنعت نساجی قائمشهر و صنعت نساجی لرستان به طور تقریبب به چرخه تولید برگردانده شد.
برندهای جهانی پوشاک مانند دانیلی، ecco، سوارسکی و جووانی در ایران تولید دارند
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای احیای صنایع پوشاک، کیف، کفش و عطر حرکت آغاز شده که «طرح تکاپو» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این اقدام هاست.
به گفته وی، این صنایع باید با کمک بخش های دولتی و خصوصی رونق گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین برخی برندهای مهم جهانی به ایران آمده اند و با کارگر ایرانی تولید و صادر می کنند. از جمله این برندها می توان به دانیلی، ecco، سوارسکی و جووانی اشاره کرد که کارخانه تولید ecco و دانیلی در جلفا راه اندازی شده است و با برند خودشان تولید می کنند.
ریاحی ادامه داد: امسال سه نمایشگاه بین المللی پوشاک در تهران، اصفهان و شیراز برگزار شد تا بتوان صنعت پوشاک را بیشتر در کشور معرفی کرد.


شناسایی مزیت های صنعتی
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت برای شناسایی مزیت های صنعتی باید آمایش سرزمین صورت گیرد که در برخی استان ها همچنان ادامه دارد.
به گفته ریاحی، ژئوفیزیک هوایی مناطق مرزی به طور کامل پایان یافته و 88 هزار کیلومتر نقشه برداری هوایی در مقیاس یکصد هزارم و یک 25هزارم در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی انجام شده است.
وی گفت: با آمایش سرزمین و مشخص شدن مزیت های هر استان سرمایه داران می دانند در چه مناطقی ما مزیت داریم.
به گزارش ایرنا بر پایه آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماهه امسال با 4.34 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 24 میلیارد و 657 میلیون دلار رسید.
در این مدت واردات به 24 میلیارد و 51 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 0.10 درصد کاهش نشان می دهد و این آمار حکایت از آن دارد که تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه امسال همچنان مثبت است.

101/402

کد خبر: 692768

وب گردی

وب گردی