آسیب شناسی بازیهای رایانه ای وتاثیرات آن برسلامت جسمی و سلامت روان

الهام مینایی*

هریک ازپدیده های عصرصنعت به سهم خود دردورکردن اعضای خانواده ازیکدیگر،به طورخواسته یاناخواسته ،نقشی به عهده دارند.

روابط خانوادگی به خاطردرگیربودن اعضای خانواده بادنیای ماشینی روزبه روز کمرنگ تر شده و اعضای خانواده به خاطرمشغول بودن به تماشای تلویزیون یادرگیربودن بارایانامه و اینترنت وبازی های رایانه ای،کمتروقت می کنندبایکدیگربنشینند و صحبت کنند و این خودباعث سرد شدن روابط بین والدین و فرزندان شده است ،به گونه ای که آنان کمترحوصله یکدیگررادارند.

بازی های رایانه ای وتاثیر برسلامت جسمی :

کندی رشدجسمانی :هنگامی که حرکات فیزیکی محدود می شود و کودک ساعت ها وقت خودرابه روبرروی تلویزیون یا رایانه می گذرانند،استخوان و مفاصل از تکامل بازمانده و آسیب می بینند.

ضعف توان بینایی و خستگی چشم : چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه ، به شدت تحت فشار نور صفحه مانیتور قرارمیگیرد و دچار عوارض منفی می شود.

آسیب های مفصلی : تحقیقات نشان داده است به ازای هریک از ساعتی که کودکان صرف بازی کردن با کنسول های بازی می کنند،احتمال ابتلای آنها به دردهای مفصلی نزدیک به 50درصد افزایش پیدا می کنند.

اختلال گوارشی : هیجان همیشگی هنگام بازی ، بر روی ارگانیسم فرد تاثیر گذاشته و پیامدهای منفی بر دستگاه گوارش می گذارد.

آسیب های پوستی : پوست فرد، درمعرض پرتوهایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.

ایجاد تهوع و سرگیجه : افرادی که نسبت به نور حساسیت دارند و تحمل پی در پی نور رایانه برای آنان دشوار است.

چاقی : بی تحرکی کودکان و مصرف همزمان تنقلات موجب چاقی در آنها می شود .

بازی های رایانه ای و سلامت روان :

منزوی کردن کودکان : وقتی کودکان به انجام بازی های رایانه ای مشغول می شوند گذشت زمان را به هیچ وجه احساس نمی کنند و در دراز مدت در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند .

افت تحصیلی : هرچیزی که ذهن دانش آموزان را درگیر و از مسیر آموزش منحرف کند،یکی از عوامل افت تحصیلی است .

اعتیاد : یکی از خطرناک ترین اثرات منفی بازی های رایانه ای اعتیاد به این بازی هاست .

تقویت حس پرخاشگری : امروزه قسمتی از پرخاشگری کودکان ،حاصل یادگیری از رسانه های جدید است . متاسفانه خشونت در بازی های رایانه ای یکی از موضوعاتی است که بحث هاو نگرانی های بی شماری را دامن زده است .

کم توجهی : کودکان به دلیل استمرار در انجام بازی های رایانه ای دچار کم توجهی به مسائل و زندگی اجتماعی می شوند .

تیک های عصبی : به دلیل هیجان و استرسی که بازی های رایانه ای دائما به کودکان وارد می کنند در دراز مدت دچار تیک های عصبی می شوند .

نتیجه می گیریم بازی های رایانه ای با استفاده از تصاویر پر تحرک و صداهای مهیج ، دنیایی از هیجان را به کودکان تشنه جنب و جوش ارزانی می کند و همین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم انان را مطیع خود می سازد.

* خبرنگار

700/705

کد خبر: 692791

وب گردی

وب گردی