مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش  برگزار شد/ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:  امیدواریم دانش آشتیانی الگویی نمونه برای مدیریت آموزش و پرورش باشد

مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم علی زرافشان،معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، به نمایندگی از شورای معاونین، مدیران آموزش و پرورش و معلمان ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر فانی و خدمات ایشان، انتخاب دکتر دانش آشتیانی را تبریک گفت و اظهار کرد: در ابتدای شروع کار در دولت یازدهم با توجه به چالش ها و مشکلات اقدامات بموقع برای خروج از معضلات مهمترین راه ممکن بود،در این میان فانی به ارتقای کیفیت اندیشید و تسلیم وضعیت دشوار ان زمان نشد بعلاوه او با مدرسه محوری و مشارکت گام در مسیر ارتقای کیفیت گذاشت و اجرای سند تحول را سرلوحه کار خود قرار داد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: دکتر دانش آشتیانی به عنوان عضو کابینه بار مسوولیت را با همان جهت گیری به دوش گرفته و امیدواریم که ایشان الگویی نمونه برای مدیریت آموزش و پرورش باشد.

در ادامه محمدرضا حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز گفت: اگر روزی مسئول دولت بودم 50 درصد اعتبار کشور را به آموزش و پرورش اختصاص می دادم زیرا زیربنای توسعه کشور است. همچنین امیدواریم که دوره وزارت دکتر دانش آشتیانی با موفقیت به پایان برسد

وی ادامه داد: از سوی هزار خیر مدرسه ساز در داخل و هزار خیر مدرسه ساز در خارج از کشور وظیفه دارم تا از دکتر فانی برای تمام آثار مثبتی برجای گذاشت تشکر و قدردانی کنم، فانی یار و یاور خیران بود و انگیزه خیران را روز به روز بالا برد.

وزارت آموزش و پرورش دستورپذیر نیست و باید با دیدگاههای کارشناسی اداره شود

علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش پس از مرور بر فعالیت ها و اقدامات انجام شده و ضمن قدردانی از فعالیت های معاونین، مدیران کل، روسای آموزش و پرورش، معلمان، مربیان و مدیران مدارس گفت: در سال 92 متاسفانه وضعیت آموزش و پرورش بسیار بد بود بعلاوه در سال 91 اجرای نظام 6.3.3 بسیار بد آغاز شد.تحول باید از پایه اول شکل می گرفت اما به یکباره از پایه ششم شروع شد و عوارض آن هنوز ادامه دارد.

وی گفت: یک توزیع نامتوازن نیرو وجود داشت که در مناطق محروم کمبود نیرو و در مناطق برخوردار تورم نیرو داشتیم. از سوی دیگر کسری بودجه 4000 میلیارد تومانی وزارتخانه را با مشکل روبرو کرده بود و ما تلاش کردیم آنها را رفع کنیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای این نظام قریب به 40 هزار نیروی جدید نیاز داشت و به فضای جدید نیاز داشتیم و در دوره قبل ناچار شدند انبارها و نمازخانه ها را به کلاس درس تبدیل کنند. از سوی دیگر در محتوا اشکالاتی وجود داشت و هنوز پاسخی نگرفته‌ام کتب پایه ششم با چه هدفی تالیف شدند.

آموزش و پرورش دردهای مزمنی دارد
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم آیین معارفه‌اش که در تالار حجاب کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان برگزار شد با تشکر از همه وزرای آموزش و پرورش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اظهار داشت: آموزش و پرورش مسائل و مشکلات مختلفی از جمله در بخش‌های ساختاری، بودجه و نیروی انسانی دارد و یاد گرفته‌ام در بحث‌های استراتژیک، خود را غرق این مسائل نکنم.
دانش‌آشتیانی با بیان اینکه معتقدم باید نگاه دیگری به آموزش و پرورش و مدیریت آن داشت، گفت: مهم این است که در مسیر درست حرکت کرده و ریل‌گذاری کنیم و آیندگان نیز در این مسیر حرکت کنند و آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود برسانیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دردهای مزمنی دارد، یادآور شد: در حال حاضر همه در داخل آموزش و پرورش و بیرون از آن نسبت به آموزش و پرورش انتقادات و نقطه‌نظراتی دارند و نگاه انتقادی بر همه چیز و علیه همه است.
آشتیانی گفت: باید همه فکر و ذکر خود را به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت به مدارس ببریم. از سویی، مشکل بزرگ دیگر آموزش و پرورش که باید جدی گرفته شود سیطره آموزش بر پرورش است.
وی تصریح کرد: مهارت های زندگی باید در مدرسه و در کلاس درس و همه دروس آموزش داده شود. باید بستری را فراهم کنیم که این مهارت ها شکل بگیرند. باید از دوره ابتدایی این کار را شروع کنیم.
او کنکور را بلای بزرگی که نصیب سیستم آموزش و پرورش شده دانست و عنوان کرد: بازار سیاه آموزش در این قسمت فعال است و به شدت از اینکه می بینم حتی در دبستان کتب کنکور توزیع می شود رنج می برم زیرا فشار زیادی به دانش آموز و اولیاء وارد می کند.
وی ادامه داد: باید قدرت تفکر، حل مسئله، توان مقابله با مشکلات، صداقت و درستی در وجود کودکان شکل بگیرد؛ چرا باید شاهد آسیب های اجتماعی در این گروه سنی باشیم؟ یک علت این است که نوجوان ما نتوانسته در زندگی مسائل خود را با توانمندی حل کند.


او افزود: تلاش های بسیاری برای ایجاد آرامش در این وزارتخانه شد و برقراری سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی، سیاستی بود که دنبال کردیم. خاطرمان هست با چماق هایی که در زیرزمین وزارتخانه بود در دولت قبل معلمان تجمع کننده را زدند و به چماق به دست ها در همان روز نهار دادند. بعلاوه وزارت آموزش و پرورش دستورپذیر نیست و باید با دیدگاههای کارشناسی اداره شود.

وی عنوان کرد: باید مسئله شناسی و یافتن راهبردها در وزارت آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دهیم..باید این واقعیت تلخ را بگویم که سهم اعتبارات غیر پرسنلی از 1.6 در سال 92 به 1 درصد در سال 94 کاهش یافته است و با این اعتبارات نمی‌توان کاری کرد. بسیار هزینه می کنیم اما برای جایی که لازم است اعتبار نداریم.

فانی به سیاست توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این سیاست باعث شد درهای آموزش و پرورش به روی مردم باز شود و تلاش کردیم تا آموزش و پرورش را به دغدغه همگانی تبدیل کنیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش توصیه هایی برای آینده آموزش و پرورش داشت و گفت: اجرای متوازن سند تحول به کمک نقشه راهی که آماده شده است باید ادامه پیدا کند. توصیه دوم استانداردسازی فضای آموزشی است. اخیرا سه میلیارد دلار در کمیسیون تلفیق موافقت شده که امیدواریم در ادامه راه تصویب و تخصیص یابد.

وی سومین توصیه را بهسازی و مدیریت نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: تنها وزیری هستم که 100 هزار پرسنل را کاهش دادم. میزان حق التدریس را از یک میلیون و 500 هزار ساعت در هفته به 900 هزار ساعت در هفته کاهش دادیم. باید توجه داشته باشیم که بدون نیروی انسانی توانمند هیچ تحولی در آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتد و از دکتر دانش می‌خواهم این مسائل را مورد توجه قرار دهد.

وزیر سابق آموزش و پرورش فضای مجازی را یک فرصت دانست و گفت: توصیه آخرم توجه به فضای مجازی است. وزیر آموزش و پرورش از سوی رهبری عضو شورای عالی فضای مجازی است و باید فضای مجازی را یک فرصت قلمداد کرد.

200/202

کد خبر: 692977

وب گردی

وب گردی