خطر هپاتیت در مردانی که زیاد نوشابه انرژی زا می خورند

مطالعات جدید نشان می دهد مصرف افراطی نوشابه های انرژی زا می تواند سبب بروز هپاتیت حاد در مردان شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود. التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است اما عفونت های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می شوند.

به گزارش مدیکال اکسپرس،مطالعات جدید نشان می دهد مصرف افراطی نوشابه های انرژی زا می تواند از عوامل تحریک کننده التهاب کبد باشد. به تازگی چند مورد التهاب کبد ناشی از مصرف نوشابه های انرژی زا در چند بیمار مرد دیده شده است و محققان در حال بررسی موضوع هستند.

هنوز ارتباط دقیق مصرف نوشابه های انرژی زا و بیماری های کبد در زنان بررسی نشده است؛ اما محققان معتقدند تاثیر نوشابه های انرژی زا در زنان نیز منفی است.

علاوه بر مشکلات کبد، مضرات دیگر نوشابه های انرژی زا عبارتند از:
- افزایش فشارخون و بیماری های قلبی
- احتمال زیاد اعتیاد به انواع موادمخدر و الکل در نوجوانانی که به انواع نوشابه های انرژی زا تمایل دارند
- سرطان زا بودن برخی از انواع آنها
- نوشابه های انرژی زا حاوی مقادیر بالای کافئین و تورین هستند و دریافت بیش از اندازه این مواد سبب تحمیل فشار بیش از اندازه بر قلب می شود

تحقیقات انجام شده توسط مدیریت خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA ) نشان می دهد که از سال 2007 تا سال 2011 میلادی، تعداد مراجعه کنندگان به بخش اورژانس بیمارستان های آمریکا به دلیل استفاده از نوشابه های انرژی زا دو برابر شده و از 10 هزار نفر به 21 هزار نفر رسیده است. آبمیوه های طبیعی بهترین جایگزین نوشابه های انرژی زا هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه BMJ منتشر شده است.

704/700

کد خبر: 692983

وب گردی

وب گردی