جهانگیری: هر کس با هر سلیقه دچار فساد شود باید با او برخورد کنیم

با اشاره به برنامه دولت در راستای جلوگیری از فسادی سیستمی گفت: فساد مثل موریانه در همه سطوح کشور ورود پیدا کرده است و فرقی ندارد که مربوط به این دولت یا دولت گذشته بوده باشد و هر کس با هر سلیقه دچار فساد شود باید با او برخورد کنیم.

به گزارش ایسکانیوز اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در آیین تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای فانی در سه سال گذشته مسئول بزرگترین دستگاه اجرایی کشور بود و با تواضع و سخت کوشی در برابر مسائل و مشکلات ایستادگی کرد و قدم های موثر و ماندگاری برداشت.
معاون اول رییس جمهور افزود: اطمینان دارم با حضور دکتر دانش آشتیانی که شخصیتی متفکر، با برنامه ، با تجربه و برآمده از متن انقلاب است شاهد نتایج و دستاوردهای خوبی در این وزارتخانه خواهیم بود.
وی ادامه داد: در شرایطی که دولت در ماه های پایانی خود قرار دارد و با وجود محدودیت مالی نیز در بودجه دولت، پذیرش مسئولیت از سوی دکتر دانش آشتیانی نشانگر تعهد و سلامت نفس ایشان است.
جهانگیری با اشاره به مشکلات و محدودیت های آموزش و پرورش از جمله محدودیت منابع مالی تصریح کرد: به صورت جدی نیازمند نوسازی همه جانبه در آموزش و پرورش و مدارس هستیم و باید توجه داشته باشیم که این نوسازی شامل بودجه کشور و نوسازی در مدیریت که از جمله ضرورت های آموزش و پرورش است، نیز می شود.
وی با یادآوری اینکه ایران کشوری است که در مسیر توسعه قرار گرفته است، افزود: توسعه همه جانبه میسر نیست جز از طریق توسعه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی که این موضوع در درجه اول وابسته به ارتقاء آموزش و پرورش است و تحقق این اهداف به تنهایی بر عهده دولت نیست بلکه همه نظام و جامعه باید نسبت به این مهم توجه داشته باشند.

جهانگیری با تاکید براینکه دولت، نظام و جامعه توانمند و کارآمد خود را در آموزش وپرورش نشان می دهد، گفت: نیازمندیم ارتباطی قوی میان جامعه، مدرسه و دولت برقرار شود چرا که این ارتباط سه گانه می تواند آموزش و پرورش و سرمایه انسانی را به سمت توسعه هدایت کند.
معاون اول رییس جمهور خط اصلی ارتباط دولت و جامعه را مدارس دانست و افزود: تمامی خانواده ها با مدارس و آموزش و پرورش در ارتباط هستند و سیاست های اصلی دولت برای توسعه نیروی انسانی در آموزش و پرورش تدوین می شود.
وی با تاکید براینکه باید مدارس را بر اساس اعتدال، عقلانیت و امید اداره کنیم، اظهار داشت: آموزش و پرورش باید در مقطع فعلی بتواند پاسخگوی نیازهای مرتبط با عصر دانایی باشد چرا که امروز در عصر تحولات علمی قرار داریم و آموزش و پرورش مهمترین دستگاهی است که باید پاسخگوی نیازهای این عصر باشد.
جهانگیری با تاکید براینکه باید به موضوع کمبود فضای آموزشی، مسائل اقتصادی، اعتبارات آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان بپردازیم، گفت: معلمین که رسالت بزرگی در تربیت نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی بر عهده دارند و نقش مهمی در توسعه و آینده سازی کشور ایفا می کنند، باید از زندگی شرافتمندانه ای برخوردار باشند و خوشبختانه امروز معلمین در میان گروه های مرجع جامعه از بالاترین موقعیت و منزلت اجتماعی برخوردار هستند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه دکتر دانش آشتیانی وزیر جدید آموزش و پرورش که در مجلس شورای اسلامی تشریح شد، گفت: در برنامه ایشان به موضوعی اشاره شد که پیش از آن مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده بودند و این موضوع این است که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را نباید هزینه جاری کشور تلقی کنیم.
وی افزود: آموزش و پرورش بخش سرمایه ای کشور است و هر هزینه ای که در این بخش انجام می شود نباید به عنوان بودجه مصرفی تلقی کنیم و در میان سرمایه ها و منابع طبیعی، هیچ سرمایه ای به اندازه سرمایه انسانی در توسعه کشور موثر نیست.
جهانگیری با تاکید براینکه باید نسبت به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش فکری کنیم،‌گفت: گاهی تغییر و تحولات در همین راستا صورت می گیرد. دکتر فانی واقعا همانند یک دونده دو میدانی آنچه در توان داشت برای آموزش و پرورش کشور گذاشت و رییس جمهور براساس چشم اندازی که ترسیم کرده بود تصمیم گرفت تا ادامه این مسیر را به دونده تازه نفس دیگری بسپارد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز با انتخاب دکتر دانش آشتیانی سکان آموزش و پرورش در اختیار مدیری است که قادر است با برنامه های خود و با کوله باری از تجربه، سیاست های موثری را در آموزش و پرورش اجرا کند.
وی با اشاره به محدودیت های منابع مالی و کمبود بودجه دولت، گفت: در مقطعی به دلیل تحریم ها میزان فروش نفت کاهش پیدا کرد و امروز که میزان فروش نفت افزایش پیدا کرده، قیمت نفت کاهش یافته است.
جهانگیری افزود: علی رغم همه محدودیت ها، بودجه آموزش و پرورش که در سال 92 ، 14 هزار و 500 میلیارد تومان بود ، در سال 95 به 30 هزار میلیارد تومان ارتقاء یافته است و این رقم غیر از 4 هزار میلیارد تومانی است که در روزهای آینده برای پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش باید تامین شود.
معاون اول رییس جمهور طرح رتبه بندی فرهنگیان را کاری پراهمیت عنوان کرد و گفت: این کار به همت دکتر فانی آغاز شد و امیدوارم دکتر دانش آشتیانی بتواند آن را تکمیل و نواقص آن را برطرف سازد تا گامی در جهت رضایتمندی معلمین باشد.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل بوجود آمده در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این صندوق متعلق به مجموعه فرهنگیان است که بیش از 900 هزار عضو دارد.
وی افزود: با گذشت حدود 20 سال از تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان ، این صندوق امروز به یک بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل شده و شرکت های متعددی در زیرمجموعه آن فعالیت دارند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه اداره چنین مجموعه اقتصادی بزرگی حتما نیازمند فکر اقتصادی، سازمان یافته و دقیق است، گفت: ساز و کار اداره بنگاه های اقتصادی امری تعریف شده است و تیم های اقتصادی قوی در بالا قرار می گیرند و گروهی برای سیاست گذاری و گروهی نیز به عنوان مشاورین در این بنگاه ها فعالیت دارند.
جهانگیری بر ضرورت آسیب شناسی دقیق در نظام مدیریتی حاکم بر صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد و گفت: باید نظارتی دقیق بر این صندوق وجود داشته باشد که قادر به کنترل و پاسخگویی در قبال عملکرد آن باشد.
وی با یادآوری اینکه از ابتدای دولت اعلام کرده ایم که فساد سیستمی در کشور شکل گرفته و این فساد همانند موریانه در همه سطوح کشور ورود کرده است، گفت: مقام معظم رهبری پرچمدار اصلی مبارزه با فساد هستند و در این دولت نیز این پرچم به نمایندگی از دولت به من سپرده شده که با جدیت مسیر مبارزه با فساد را ادامه خواهیم داد.
معاون اول رییس جمهور افزود: فرقی ندارد فساد در دوره قبل رخ داده باشد و یا در دوره فعلی. فساد، فساد است فرقی نمی کند کسی که آلوده شده برادر یا دوست من باشد و یا از جناح مقابل.
وی با بیان اینکه برخی ملاحظات بی مورد باعث شده که مبارزه جدی با فساد در کشور شکل نگیرد، گفت: باید عزم جدی و ملی در مبارزه با فساد بوجود آید و هر کسی که آلوده شده باید با او برخورد شود و این مسیری است که دولت آن را دنبال می کند.
جهانگیری با اشاره به سخنان برخی افراد که می خواهند دولت را به عدم برخورد با فساد متهم سازند، گفت: اینکه می گویند دولت نمی خواهد با فساد برخورد کند در حقیقت آدرس غلط می دهند و این نگاه خیانت به کشور است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به فساد 2.7 میلیارد دلاری توسط بابک زنجانی، گفت: حساب و کتاب آن روشن است و ما هنوز یک دلار سود این رقم را حساب نکرده ایم چون علاقه نداریم اعداد را بزرگ جلوه دهیم.
وی با بیان اینکه در بنگاه های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان تخلفاتی رخ داده است، گفت: از جمله این تخلفات در بانک سرمایه است.

جهانگیری معوقات بانکی را یکی از مسائل پیش روی اقتصاد کشور و نظام بانکی برشمرد و افزود: امروز معوقات بانکی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است و این پولی است که عده ای گرفته اند و در موعد سر رسید پس نداده اند.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: کسانی که معوقات بانکی دارند دو گروه هستند اکثریت آنها فعالان اقتصادی هستند که به دلیل شرایط اقتصادی کشور نظیر تورم و نوسانات نرخ ارز در سال های گذشته نتوانسته اند برنامه های خود را با این شرایط تنظیم کنند. ما این ها را مفسد نمی دانیم بلکه می خواهیم به آنها کمک کنیم تا بتوانند از این شرایط عبور کنند و برنامه راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط که امسال در دستور کار قرار دارد نیز در همین راستا تدوین شده است.
وی افزود: البته در این میان کسانی نیز هستند که از طریق زد و بند پول گرفته اند و وثیقه مناسب ارائه نداده اند و روزی که پول می گرفتند می دانستند که نمی خواهند پس دهند. فهرستی 500 نفری از این افراد تهیه شده و به قوه قضاییه ارائه گردیده و در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در دستورکار قرار دارد.


جهانگیری با بیان اینکه بخشی از مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به بانک سرمایه است گفت: 46 درصد بانک سرمایه متعلق به این صندوق است و 8 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی نیز مربوط به بانک سرمایه است.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: کسانی که می خواهند با قلدری از بازگرداندن معوقات بانکی امتناع کنند، دولت حتماً این پول ها را از آنها پس خواهد گرفت و در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد.
وی گفت: به فرهنگیان اطمینان می دهیم که دولت و قوه قضاییه بر موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان کنترل و نظارت خواهد کرد و پولی از فرهنگیان ضایع نخواهد شد.


جهانگیری از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت نیز به خاطر همراهی و رای اعتماد به وزرای جدید دولت قدردانی کرد و گفت: امیدوارم دولتمردان نیز قدردان اعتماد مجلس شورای اسلامی باشند.
دانش آشتیانی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حسن توجه رییس جمهور و رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مشکلات ساختاری، بودجه ای و نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش نیازمند نگاه نوین است تا به جایگاه اصلی خود دست یابد.
وی ضمن تشکر از زحمات دکتر فانی در پیشبرد برنامه های این وزارتخانه از مدرسه بعنوان محور و کانون توسعه یاد کرد و اظهار داشت: باید در نظام آموزشی پرورش که مهارت های زندگی است در کنار آموزش تقویت شود زیرا سیطره آموزش بر پرورش که در نهایت به کنکور ختم می شود موجب نگرانی دانش آموزان، معلمان و خانواده ها شده است.
آشتیانی با تاکید براینکه باید اعتماد به نفس، صداقت، درستی، قدرت حل مسائل و سایر مهارت های زندگی را در بچه ها شکل داد، گفت: آسیب های اجتماعی به دلیل نبود این مهارت ها در جامعه شکل گرفته است و اگر می خواهیم انسان کارآفرین و مولد به جامعه تحویل دهیم نیازمند پرورش این مهارتها در نسل جدید هستیم.
در این مراسم وزیر سابق آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه موضوع تحول در نظام آموزش و پرورش در سال 92 به شکلی نامناسب آغاز شد و اجرای ناقص آن عوارض فراوانی را بر جای گذاشت.
وی با اشاره به عدم تعادل نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: تبعیض در پرداخت حقوق معلمین و تفاوت آن با سایر کارکنان دولت از دیگر مشکلات آموزش و پرورش است.
فانی گزارشی نیز از اهم تحولات و اقدامات آموزش و پرورش در سه سال اخیر ارائه کرد و به تشریح دستاوردهای این مدت پرداخت.
در پایان این مراسم حکم وزیر جدید آموزش و پرورش که به امضای رییس جمهور رسیده بود توسط دکتر جهانگیری به دکتر دانش آشتیانی ارائه شد و سپس هدیه ای نیز از طرف معاون اول رییس جمهور و وزیر جدید آموزش و پرورش به دکتر فانی مسئول سابق این وزارتخانه اعطاء شد.

300/300

کد خبر: 693038

وب گردی

وب گردی