عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار: نقش گوشت قرمز در سلامت افراد

بهترین زمان مصرف گوشت 12 ساعت پس از کشتار تا 2 روز به شرط نگهداری با دمای یخچال(مثبت 4) است اما درصورتی که در خلا بسته‌بندی شود تا 5 روز بعد از کشتار در دمای 4 درجه نیز قابل مصرف است عمر مفید گوشت منجمد در دمای منهای 18 درجه 9 ماه است و بهتر است تا 6 ماه مصرف شود.

الهام مینایی- گوشت قرمز یکی از اجزای سبد غذایی کشور است و تهیه آن اهمیت به سزایی در تامین امنیت غذایی و سلامت افراد جامعه دارد. گفت گوی خبرنگار ایسکانیوز با دکتر جلیل پورحاجی موتاب ،عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در مورد سلامت گوشت قرمز و بهترین زمان مصرف و علائم اولیه فساد در گوشت و...است.

مشخصات ظاهرى گوشت قرمز تازه و با کیفیت چیست؟

کیفیت گوشت قرمز بسته به نوع و سن دام کشتاری متغیر است. مهمترین مشخصه گوشت تازه رنگ آن است که بایستی به رنگ قرمز روشن بوده و تیره نباشد. روشن بودن رنگ گوشت نشانگر خونگیری صحیح و جوان بودن دام کشتاری است همچنین گوشت تازه دارای رطوبت متوسط، بوی بسیار جزئی ، قوام مناسب و فاقد هر گونه خون مردگی در سطح خارجی است.

علایم اولیه فساد درگوشت قرمزچیست؟

اولین نشانه فساد گوشت بوی غیر طبیعی و تغییر رنگ قرمز به سبز، قهوه ای ، خاکستری و سیاهی است .دیگر نشانی فساد گوشت کاهش قوام و در برخی موارد افزایش رطوبت به شکل مایع لزج است در صورت وجود هر کدام از این علایم در گوشت بایستی از مصرف آن خودداری شود و در صورت وجود چربی همراه گوشت، تغییر رنگ و استشمام بوی بد از آن علایم اکسیداسیون و فساد است.

بهترین نوع گوشت قرمز برای سلامت افراد کدام است؟

با توجه به تامین بخشی از اسیدهای‌آمینه‌ ضروری بدن انسان توسط پروتیئن حیوانی، بایستی گوشت قرمز در حد اعتدال در رژیم غذایی گنجانده شود . پژوهش های علمی انجام گرفته نشان می‌دهد که هر چه مقدار کلسترول و تری گلیسیریدگوشتی پایین و آهن و ویتامین آن بیشتر باشد برای انسان بهتر است. از طرفی گوشت حیوان جوان قابلیت هضم بهتری دارد.

همچنین با توجه به افزایش پرورش شترمرغ در 20 سال اخیر، مصرف گوشت قرمز این پرنده به دلیل کلسترول کم ،آهن بالا و هضم مناسب، برای بچه‌ها، زنان و افراد مسن پیشنهاد می‌شود.

بهتر است از چه مراکزى گوشت تهیه شود؟

برای مطمئن بودن از سلامتی گوشت بهتر است گوشت توسط دامپزشک مجرب بازرسی شود و گوشت دام‌های که در کشتارگاه و زیر نظر شبکه دامپزشکی ذبح و مهر می‌شوند خریداری و مصرف شوند.

عمر و ماندگاری مفید و مؤثر گوشت تازه و منجمد جند روز است؟

بهترین زمان مصرف گوشت 12 ساعت پس از کشتار تا 2 روز به شرط نگهداری با دمای یخچال(مثبت 4) است درصورتی که در خلا بسته‌بندی شود تا 5 روز بعد از کشتار در دمای 4 درجه نیز قابل مصرف بوده و عمر مفید گوشت منجمد در دمای منهای 18 درجه 9 ماه است و بهتر است تا 6 ماه مصرف شود.

شایعترین بیماری هایى که از طریق گوشت قرمز به انسان منتقل می شود چیست؟

گوشت دام‌هایی که در کشتارگاه ذبح می‌شوند توسط دامپزشک از نظر بیماری میکروبی، ویروسی، قارچی و انگلی بازرسی می‌شود. مهمترین لاشه‌های که در ایران برای پیشگیری از انتقال بیماری به انسان ضیط می‌شود شامل گوشت دام‌های تب دار، مبتلا به سل، انواع کیست ها ،سارکوسیس‌تیس و زردی غیرمعمول چربی است.

آیا مقدار مصرف گوشت قرمز در سنین مختلف متفاوت است؟وباید چه مقدارمصرف شود؟

مطمئناً نیاز انسان به پروئین حیوانی در سنین قبل از بلوغ بیشتر از بعد بلوغ است افراد بسته به سلیقه، عادت غذایی و دسترسی نوع گوشت خود را انتخاب می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که از در رژیم غذایی گوشت قرمز انواع دام‌های حلال گوشت و شترمرغ به همراه گوشت سفید و ماهی گنجانده شود.

مرجع اصلى رسیدگى به تخلفات و رسیدگى به شکایات تولید و عرضه گوشت قرمز کدام مرکز است؟

اولین مرجع برای رسیدگی به تخلفات مواد غذایی با منشاء دامی در کشور بازرسان و مسئولان سازمان دامپزشکی کشور (شبکه‌های دامپزشکی) و در مرحله بعد وزارت بهداشت (شبکه‌های بهداشت) هستند.

705/700

کد خبر: 693082

وب گردی

وب گردی