کدام سما چشمهایتان را خیره خواهد کرد؟/افتتاح مرکز کارآفرینی و آموزش مهارت های کوتاه مدت سما گرمسار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، مرکز کارآفرینی و آموزش مهارت های کوتاه مدت سما گرمسار را افتتاح کرد. خبری که بر روی خروجی های خبرگزاری ها قرار گرفت و  بهانه ای شد تا ما به سراغ این مجموعه برویم و از نزدیک امکانات و تجهیزات شان را ببینیم تا بنویسم از آنچه همکاران سمایی توانسته اند در دل کویری گرمسار انجام دهند، تا شما بخوانید و مسئولان بدانند...

به گزارش ایسکانیوز، در همین حوالی جایی نزدیک به پایتخت، شهری نسبتا کوچک و داغ، با مردمانی سختکوش و پرتلاش که گرمای درونی قلب هایشان را در مجموعه ای بس بزرگ به نام آموزشکده فنی و حرفه ای سما گرمسار متبلور ساختند به عشق سازندگی، رشد و شکوفایی...
توصیف این مکان نه هوش سرشاری می خواهد و نه ذوق بسیار، حضور در این مجموعه به ذهن می آورد هر آنچه باید به رشته تحریر درآورده شود... اینجا واژه ها خود به صف ایساده اند تا برای توصیف این همه خلاقیت، زیبایی و نوآوری ما را یاری دهند.
ما برآن بودیم تا با مراجعه به آموزشکده های فنی و حرفه ای سما که توانسته اند در راستای اجرای فرامین رهبری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی بخشنامه صادره توسط دکتر میرزاده به منظور کسب درآمدهای غیرشهریه ای کارهای بزرگی را به انجام رسانده اند، گزارش های مفصلی را تهیه کنیم. در اولین قدم به سراغ آموزشکده ی سما گرمسار رفتیم آن هم به علت بعد کم مسافت اما غافل از اینکه این مجموعه، از ما پایتخت نشینان هزاران فرسنگ ها فاصله داشته است...

* بهشت آموزشی در دل کویر
تمام انچه در طول مسیر به چشم می خورد وجود کارگاه های کوچک صنعتی و تولیدی بود، شاید دیدن این کارگاه ها خالی از لطف هم نبود و پیش زمینه ای شد برای ما تا بدانیم به مجموعه ای قدم می گذاریم که اصالت اصلی و اولیه آن تربیت تکنسین های آچار به دست است. فرزندان که فردای جامعه ما به دست آنان است، امروز در این مجموعه با مهارت های مختلف آموزش می بینند تا با دستانی پر از مهارت قدم به بازار کار بگذارند.
ورودی و محوطه اصلی آموزشکده اولین جایی است که نظر ما را به خود جلب کرد چرا که در اولین نگاه نمادهای های تخصصی هر رشته قبل از آنکه کسی به سخن درآید، رشته های این آموزشکده را یادآور می شوند. برق، حسابداری، معماری، الکترونیک و....
آبخضر مدیر امور پژوهشی همراه ما در طول مسیر شد تا معرفی بهتری از این مجموعه صورت گیرد.
وی با اشاره به این نکته که این مجموعه اولین مرکزی است که توانسته مجوز فنی و حرفه ای را برای برگزاری دوره های کوتاه مدت دریافت کند ما را به سمت ساختمان اصلی راهنمایی کرد.


کارگاه فوق برنامه نخستین مکانی بود که به آنجا وارد شدیم، تجهیزات و امکانات، تمامی ساخته دست توانمند اساتید و دانشجویان همین آموزشکده بود، کارگاه فوق برنامه های دانشجویان، محلی برای برگزاری دوره های کارآفرینی و آموزش مهارت های کوتاه مدت و کسب درآمدهای غیرشهریه ای بود.
مدیر امور پژوهشی با تشریح عملکرد تمامی دستگاه ها این نکته را نیز خاطر نشان کرد که قیمت تمام شده این تجهیزات بسیار پایین تر از نمونه های مشابه موجود در بازار است. تمامی تجهیزات با نظم و ترتیب حیرت انگیزی در کنار هم قرار گرفته بودند... خلاقیت و نوآوری در تمامی بخش ها بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کرد.

وی در پاسخ به این پرسش ما که ساخت این تجهیزات در بحث درآمدهای غیر شهریه تا چه میزان اثرگذار بوده است، گفت:«ما اولین قرارداد سفارس ساخت تجیزات را با آموزشکده سما اسلامشهر منعقد کردیم و توانستیم با هزینه مقرون به صرفه برای آن آموزشکده و مطابق با نیاز و شرایط فضایی آنها، تجهیزات اختصاصی برایشان طراحی و تولید کنیم.»
از او جویا شدیم چنانچه سایر مراکز و واحدهای آموزشی بخواهند از تجهیزات و امکانات تولیدی این آموزشکده خریداری کنند چه اقدامی باید انجام دهند، وی چنین پاسخ داد:«بی شک خدمت رساندن به همکاران سمایی و همکاران در سایر دانشگاه ها افتخار بزرگی برای ما و فرصتی مغتم به منظور صرفه جویی اقتصادی برای آنان خواهد بود، همکاران می توانند از طریق مراجعه به وب سایت آموزشکده سما گرمسار به نشانی www.samagarmsar.ac.ir و از طریق تلفن های تماس آموزشکده با ما تماس بگیرند و راهنمایی های لازم را در این خصوص کسب کنند و یکی از مزایای خاص تجهیزات تولیدی آموزشکده سما گرمسار ضمانت یک ساله و پنج سال خدمات پس از فروش است»

*پارک علم و فن آوری سما
تامین مایحتاج آموزشکده از تولید نور محوطه تا آنتن مرکزی ساختمان توسط دانشجویان مستعد و اساتید توانمند، از دیگر نکات جالب توجه این واحد آموزشی بود.
تمامی این تجهیزات، امکانات و خدمات آموزشی همه و همه دست به دست هم داده اند تا دانشجویان بتوانند مهارتی را بیاموزند و سراغازی باشد برای داشتن یک شغل و حرفه!

از گوشه گوشه این آموزشکده استفاده شده تا برای دانش پژوهان فضای یادگیری را فراهم آورند از نصب فرمول ها بر روی دیوار ها تا مزین شدن راه روها به تجهیزات مرتبط به رشته های این آموزشکده و نصب تابلوهای محتوای دروس بر در و دیوار کلاس ها... اینجا جاییست که قدم زدن در آن هم با آموزش همراه است، اینجا به واقع پارک علم و فن آوری است، جایی که پیوند علم و هنر و خلاقیت تبلور یافته است... خدمات آموزشی این آموزشکده همگام با جدیدترین تکنولوژی های روز و نه تنها فراتر از سرفصل های درسی است بلکه از مجهزترین ترین دانشگاه های داخلی نیز یک گام جلوتر است... به گفته مسئولان آموزشکده، فضای طراحی شده در آن مورد تحسین و تقدیر هر آن کسی بوده که قدم به داخل آن گذاشته از مسئولان و مقامات استانی تا مسئولان کشوری.

شاه حسینی معاون سما گرمسار و جبلی ریاست این آموزشکده که برای به شکوفایی رساندن این آموزشکده زحمات و تلاش های بسیاری را متحمل شده اند در پایان این بازدید از روند شکل گیری این مجموعه و سختی راهِ ناهموار که به عشق خدمت برایشان هموار گشته است برای ما سخن گفتند.
معاون سما گرمسار با اشاره به راه اندازی این آموزشکده در سال 83 گفت:«در اینجا لازم می دانم یادی کنیم از خدمات بی شائبه آقای سورگی که سنگ بنای این آموزشکده را در آغاز راه با کم ترین امکانات و پذیرش 300 دانشجو بنا کرد. در آن زمان کلاس های عملی و کارگاهی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی استان برگزار می شد؛ اما ما امروز توانسته ایم با راه اندازی 21 کارگاه و آزمایشگاهِ مجهز، پذیرای دانشجویان سایر مراکز آموزشی نیز باشیم.»

معاون سما گرمسار خاطر نشان کرد:«از دیگر مزایای تحصیل در این آموزشکده بهره مندی از حضور اساتیدی است که همه در صنعت و بازار کار صاحب نام هستند و خود دستی بر آتش دارند و همین امر سبب می شود که در روند ورود دانش جویان به بازار کار تسهیل صورت گیرد چرا که آنچه که نیاز امروز بازار کار است به آنان تمام و کمال می آموزند.»
در راستای تبلیغات انجام شده در راستای برند سازی سما و درمعرض دید قرار دادن تمامی این آمکانات ایده جالبی را اجرا کرده بودند که شاه حسینی برای ما چنین تشریح کرد:«پس از تهیه و تولید تیزر تبلیغاتی این واحد آموزشی و رایزنی هایی با اداره ارشاد استان، این تیزر را در سینماهای استان پیش از اکران فیلم ها پخش کردیم که بازخوردهای خوبی را نیز از آن دریافت نمودیم.»
*رمز موفقیت !
وی در خاتمه ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات همکاران این مجموعه گفت:«یکی از دلائلی که ما توانستیم امروز این جایگاه را کسب نماییم استفاده از ایده های خلاقانه مهندس جبلی بوده است که علاوه بر ایده پردازی، در مسیر ساخت و اجر، اساتید و دانشجویان را به خوبی هدایت کرده اند.»
مهندس جبلی رئیس آموزشکده سما گرمسار در پاسخ به این پرسش که چگونه در شرایط بحران کمبود دانشجو، این آموزشکده توانسته است با نهایت هماهنگی و انسجام میان بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی، عمرانی، فرهنگی و تبلیغاتی علاوه بر اینکه از ریزش دانشجو جلوگیری کرده به فعالیت های جنبی درآمد زایی نیز بپردازد، گفت:«در یک جمله کوتاه! همدلی و همراهی معاون واحد و رئیس آموزشکده و همکاران دلسوز مجموعه سما»

200

کد خبر: 693123

وب گردی

وب گردی