مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد/جنتی:  اتاق های فکری وجود دارد که تمام آنچه در کشور منتشر می شود را رصد می کنند

مراسم تودیع و معارفه صالحی امیری و علی جنتی امروز عصر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد سریر به عنوان اولین سخنران با اشاره به این که فعالیت های این حوزه عموما با تغییراتی همراه است که در روند کار تاخیر به وجود می آورد با اشاره به عملکرد علی جنتی گفت: ایشان زمانی که در سفارت کویت فعالایت می کردند از طریق برنامه سخنرانی به دانشگاه کویت دعوت شدند و به این واسطه با او آشنا شدند و متوجه حسن عملکرد او شدند.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: جامعه هنری به دنبال فضای لازم برای پاسخگویی به ساخت جامعه به ویژه نسل جوان است. در حوزه های هنری باید نگاه واقع بینانه ای داشت و آن را از ضرباتی که در مسیر به آن برخورد می کند برحذر داشت.

او ادامه: هنرمندان تحمل هرگونه ضربه ای را ندارند. در جامعه امروز باید مسیر را با استفاده از اعتماد معنوی پیش ببریم و دنیایی بهتر به نسل آینده هدیه کنیم.

در ادامه این مراسم محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان) گفت: اولین اقدام آقای جنتی که انتخاب معاونین ایشان بود حرکت شایسته تقدیری بود و این مدیر نشان داد که بحث راسخ به تصدی کسانی دارد که به امور فن مسلط هستند.

او با اشاره به این که اقداماتی که جنتی انجام داد در طول تاریخ وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی بی سابقه بوده است ادامه داد: نمونه یکی از این فعالیت ها واسپاری بخشی از کارها به بخش خصوصی و تشکل های صنفی بود و همچنین دخالت اتحادیه ها در اداره نمایشگاه بین المللی کتاب نیز از دیگر اقدامات او در این حوزه است.

رئیس اتحادیه ناشران با اشاره به سوابق وزیر فرهنگ و ارشاد جدید با ابراز امیدواری از این موضوع اظهار کرد: صالحی امیری با پیشینه فراوان و پژوهش در حوزه نشر کتاب اقدامات مفیدی را در این حوزه مورد حمایت قرار دادند. من اطمینان دارم با توجه به این که ایشان این درد را می شناسند بتوانند برای اولین بار برنامه ای تدوین کنند که مقصد ما را مشخص کنند. هر چند که دوره دولت یازدهم کوتاه است من امیدوارم پایه این قضیه را ایجاد کنند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ادامه این مراسم گفت: قانون باید در کشور محترم شمرده شود و امضای وزارت ارشاد برای همه از جمله قوه قضائیه، امام جمعه و نیروی انقلابی قابل احترام باشد. به آقایانی که فکر می کنند می توانند فراتر از قانون اقدامی انجام دهند می گویم که حتما روزی فرا خواهد رسید که خود آنها از این داستان ضرر خواهند کرد.

جهانگیری با اشاره به اقدامات علی جنتی افزود: آقای جنتی از زمان شروع مسئولیت خود در وزارت ارشاد با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی در بخش فرهنگ و هنر کشور روبه رو بوده است و در این سه سال تلاش کرد اطمینان، آرامش و امید را به بخش فرهنگ و هنر کشور برگرداند.

جهانگیری با بیان اینکه آقای صالحی امیری نیز از چهره های شناخته شده است گفت: آقای صالحی امیری از نظر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی از چهره های خوش نام هستند و امید است از سرمایه تعاملات و ارتباطاتشان برای مدیریت این حوزه نیز به خوبی بهره بگیرند. پذیرش مسئولیت در مقطع فعلی بیانگر عزت نفس و روحیه خدمت گزاری آقای صالحی امیری است.

جهانگیری با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت وزارت ارشاد تادامه داد: مخاطبان این وزارتخانه شامل همه نخبگان فرهنگی و اجتماعی و هنری و عموم شهروندان کشور هستند و قدرت فرهنگ به واقع از قدرت سیاست و اقتصاد بیشتر است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه انتظارات از بخش فرهنگی کشور بسیار بالاست خاطر نشان کرد: در هر حوزه ای که با نارسایی مواجه می شویم کمک اهل فرهنگ را طلب می کنیم. از جمله در حوزه آسیب های اجتماعی که در جلسه اخیر مقام معظم رهبری با مسئولان اول کشور، حل مشکلات این حوزه را با کمک بخش فرهنگی کشور دست یافتنی دانستند.

وی با اشاره به اینکه برای حل دغدغه گسترش مفاسد اقتصادی در کشور نیز روی به اصحاب رسانه و بخش فرهنگی می آوریم، افزود: توسعه فرهنگی به صورت جدی پیش نیاز توسعه اقتصادی کشور است.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این سوال مطرح است که آیا وزارت ارشاد با این حجم از مطالبات و درخواست ها با توجه به امکانات موجود توانایی پاسخگویی به نیازها را دارد؟ که پاسخ آن منفی است. یعنی مطالبات و انتظارات با ابزارها و امکانات موجود سازگار نیست. چرا که هر چه پیش رفته ایم قدرت قانونی و حقوقی وزارت ارشاد کاهش یافته و سهم امکانات مادی آن نیز کم شده است و دستگاه هایی که در این حوزه مسئولیت پذیرفته و منابع دریافت کرده اند، در موضوعات مختلف پاسخگو نبوده اند.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت قدرتمند کردن بخش فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: وقتی فرهنگ ضعیف شود سیاست، اقتصاد و دیپلماسی کشور نیز ضعیف می شود. پس برای قدرتمند شدن اقتصاد و دیپلماسی باید به بخش فرهنگ اهمیت دهیم.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد قانون گریزی، ارتقای سرمایه فرهنگی و اجتماعی کشور و جلب و تقویت اعتماد از دست رفته مردم از اهداف دولت یازدهم بوده است. چرا که هر چه اعتماد افزایش یابد می توانیم موانع را پشت سر بگذاریم و در این راستا لازم است در بخش فرهنگی به جای رویکرد سیاسی و امنیتی به رویکرد علمی توجه بیشتری داشته باشیم. برخورد مدیران فرهنگی در مواجهه با مسائل باید حکیمانه و به دور از افراط و تفریط باشد.

علی جنتی وزیر سابق ارشاد سابق در این مراسم از انتخاب صالحی امیری به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان (نعم الخلف) یاد کرد و با ابراز این که امیدواریم او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یک گام جلو ببرد گفت: من سعی کردم در این مدت از نیروهای مومن معتقد به نظام و متخصص استفاده کنم، تلاش کردم دوستانی را دعوت به کار کنم که نسبت به کار آشنایی و تخصص داشته باشم. خوشحالم کسانی که با من همکاری کردند لیاقت خود را نشان دادند.

وی ادامه داد اجرای سیاست دولت تدبیر و امید نکته دیگری است که ریاست جمهور در دوران انتخابات مطرح کرد و آن حمایت از آزادی اندیشه و بیان قانون گرایی و توجه به اصحاب فرهنگ و هنر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سعی کردیم منزلت و کرامت هنرمندان را حفظ کنیم و همراه با تحولات جهانی در حوزه فرهنگ فعالیت داشته باشیم.

او با اشاره به سیاست های فرهنگ و ارشاد ادامه داد: صیانت از فرهنگ تقویت و کمک به سطح فرهنگ عمومی و همچنین تفویض آزادی های عمومی صیانت از تنوع فرهنگ رونق اقتصادی فرهنگ و بهره گیری از ظرفیت های اطلاعات و ارتباطات برای ارتقای کشور، سیاست هایی بوده که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سه سال گذشته دنبال شد.

علی جنتی با اشاره به حوزه کتاب افزود: در این حوزه اتاق های فکری وجود دارد که تمام آنچه را که در کشور منتشر می شود در این اتاق رصد و مطالعه می کنند و هرجایی که پاراگرافی یا عکسی منتشر شده که با سلیقه آنها همخوانی ندارد شروع می کنند به تهیه کردن جزوه و این جزوات را در اختیار ائمه جمعه قرار می دهند تا نشان دهند فرهنگ کشور به ولنگاری کشیده شود.

وی افزود: هر هفته یک سوژه و یک چالش جدید داشتیم که تا چند ماه در رسانه های گرفتار آن بودیم یکی از بحث هایی که با آن مواجه بودیم این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد جدید ممیزی کتاب را قبول ندارد.در حالی که ما براساس شعار رئیس جمهور سعی کردیم ممیزی به ناشران واگذار شود که آنها نپذیرفتند بنابراین خودمان آن را انجام دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد سابق افزود: در این دوره 21 نفر از افراد فرهیخته کشور به عنوان هیات ناظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ممیزی کتاب معرفی شدند تا این حوزه را نظارت کنند. در حالی که در دولت دهم شورای عالی کسانی انتخاب کرده بود که رئیس جمهور حاضرنبود این موضوع را ابلاغ کند و کسی هم در آن دوران به این قضیه اعتراض نکرد.

جنتی با اشاره به بحث موسیقی و برگزاری کنسرت ها گفت: بعضی از این اتاق فکرها با بررسی رسانه هایی که در اختیارشان بود مساله تک خوانی خانم ها را مطرح کردند در حالی که در طول سه سال فعالیت من تنها به سه خانم اجازه داده شد که در دهه فجر برای خانم ها و بدون دوربین و موبایل برنامه ای اجرا کنند.

وی ادامه داد: حتی کار به جایی رسید که در صحن علنی مجلس موضوع خوانندگی خانم ها مطرح شد و در کمال بی تقوایی عکسی از یک خواننده خانم که اصلا در ایران خوانندگی نکرده نشان دادند و بعد از آن به من یک کارت زرد داده شد.

علی جنتی ادامه داد: بعد از این قضیه بود که جلو کنسرت ها را گرفتند و گفتند وضع ظاهری کسانی که کنسرت برگزار می کنند مناسب نیست که آن را درست کردیم. سپس برخی از شهرها مثل مشهد و قم و بعد از آن شیراز خواستند کنسرتی در آن شهرها برگزار نشود و بعد از آن هم ائمه جمعه، نیروی انتظامی و نیروهای خودسر صف آرایی کردند.

او همچنین در اشاره به وضعیت تئاتر و هنرهای نمایشی با بیان این که اتاق فکر مقابله با هنرهای نمایشی نیز موضوع دیگری بود اظهار کرد: در تهران بین 100-110 تئاتر اجرا می شود و ما نمی توانیم دایما نیروی بالا سر آنها داشته باشیم اما این اتاق های فکر دایما ناظرانی دارند که کافی است که یک بازیگر دیالوگی که مطلوب آنها نیست بیان کنند یا حجاب را یکی از بازیگران زن عقب برود که عکسی بگیرند و بگویند ببینید در کشور تئاتر ما چه خبر است.

جنتی ادامه داد: سعی کردیم با تحولات جهانی به خصوص در حوزه مجازی که مخالفت های زیادی است حرکت کنیم با این که معتقدیم این روزها انفجار اطلاعات است و کنترل آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست. جمع کردن اندیشه های متعارف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار دشواری است چرا که این گروه ها توقع دارند فقط و فقط سلیقه آنها اعمال شود و ما معتقدیم کشور را نمی توان با یک سلیقه اداره کرد.

او در پایان سخنان خود بیان کرد: کشور نیاز به امیدبخشی و نشاط به خصوص در اصحاب فرهنگ دارد. عده ای هستند که به همه سرمایه های کشور چوب حراج می زنند که نتیجه آن سلب اعتماد عمومی از نظام خواهد بود. خدا را شاکرم که امروز سکان وزارت فرهنگ به شخصی که اهل فرهنگ و پژوهش است رسیده و می دانم دکتر صالحی امیری با توانی که در این حوزه دارد می تواند مجموعه سیاست های تدبیر و امید را دنبال کند.

بخش پایانی این مراسم با اهدای لوح تقدیر به علی جنتی و حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رضا صالحی امیری توسط اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور- همراه شد.

در این بخش صالحی امیری پس از گرفتن حکم‌اش گفت: حوزه فرهنگ به مثابه یک اقیانوس بزرگی است که همه می‌توانند از آن سیراب شوند، امروز همه ما بر این باور هستیم که فرهنگ روح تعالی، فضیلت، انسانیت، کرامت و اخلاق است و ما در کنار خوراک، پوشاک و مسکن به فرهنگ برای حیات معنوی نیاز داریم.

او گفت: انسان‌های بی فرهنگ انسان‌های مرده متحرک در جامعه هستند و از این منظر دولت آقای روحانی به عنوان پرچم دار دولت فرهنگی شعار عقلانیت اعتدال و دیانت را در حوزه فرهنگ مطرح کرده است.

صالحی امیری خطاب به حاضران ادامه داد: حضور شما و نیز آقای جهانگیری در این جمع دو پیام روشن دارد؛ نخست پیام شما به آقای جهانگیری این است که دولت را در مسیر فرهنگ حمایت می‌کنید. پیام دکتر جهانگیری و ما به شما هم این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را به سمت قله‌های پیشرفت با سرعت و نشاط بیشتری به حرکت درخواهیم آورد.

او تصریح کرد: ما آمده‌ایم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید و هیچ رسالتی جز خدمت به شما در ما وجود ندارد و این سخن اول و آخر ما با شماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از این منظر دستور رئیس جمهور به این حقیر آن است که راه و روش حرکت فرهنگ را به سرعت و نشاط بیشتری ادامه دهیم و این یک ابلاغ و دستور، باور است.

او افزود: ما در اینجا به این باور می‌رسیم که این کشتی به ثبات نیاز دارد و برای این ثبات دست نیاز به سوی شما دراز می‌کنیم چون قادر به حرکت در این مسیر پر تلاطم نیستم و به سوی همه شما فرهیختگان و نهادهای فرهنگی که این سخن مرا می‌شنوید دست نیاز دراز می‌کنم که هم‌ قسم شویم و این قطار را به مقصد برسانیم.

او خاطر نشان کرد: امنیت فکر، قلم و بیان امری است که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند و البته فرهیختگان بیشتر. برای رسیدن به امنیت نیازمند اخلاق هستیم آن هم در فضای پر تلاطم تهمت و انگ زدن.

وی گفت: ما به دنبال گفت‌وگو هستیم و گفت‌وگو نیاز عاجل ایران است چون باعث کاهش عصبیت می‌شود و در این بین اشتراکات زیادی هم پیدا می‌کنیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه در سه سال گذشته خود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیش از ۵۵۰ گفت‌وگو فرهنگی برگزار کرده است، گفت: مهم‌ترین نکته این است که در این جمع و نیز در میان جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تنوع و تکثر فکری وجود دارد، ضمن اینکه عرصه فرهنگ را باید از اجبار سازی و انکار سازی دور کنیم. این عرصه متعلق به باورهاست و از این منظر همه ما در همه سطوح باید تلاش کنیم تا جوان و جامعه را نسبت به باورهای درونی تقویت کنیم.

او در پایان گفت: با عقلانیت، واقع گرایی و جامعه نگری، پرهیز از شتاب‌زدگی و درک واقعیت‌های جامعه باید تصمیم درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم و بپذیریم که گفتمان مقام معظم رهبری اصلی‌ترین نکته است.

محمد علیزاده، داریوش ارجمند، محمود عزیزی، سید غلامرضا موسوی، حسین مسافر آستانه، مهدی حجت بنیانگدار سازمان میراث فرهنگی، احمد مسجد جامعی، محمد سریر، شهرداد روحانی،مهتاب کرامتی،پیمان شریعتی، صفی‌پور، منوچهر محمدی، علی معلم،اتابک نادری، عبدالجبار کاکایی، پریسا مقتدی، سیروس الوند، محمدرضا مویینی، لادن طاهری مدیرفیلم‌خانه، علی مرادخانی معاون هنری، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش (مدیرعامل فارابی)، حسین نوش آبادی، سید عباس صالحی (معاون فرهنگی) حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و مهمانانی از نهاد ریاست جمهوری و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها از جمله حاضران این مراسم بودند.

500500

کد خبر: 693192

وب گردی

وب گردی