اولین ایستگاه قطار انتخاباتی آمریکا در نیوهمپشایر /نظرسنجی خبرگزاری مختلف از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

روند رسمی رای گیری برای پنجاه و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شروع شد.

به گزارش ایسکانیوز، رای دهندگان از روستای دیکسویل نوچ از ایالت نیوهمپشایر ساعت پنج به وقت گرینویچ (8:30 سه شنبه به وقت تهران) به پای صندوق‌های رای رفتند.

در این روز پنج انتخابات برای تعیین نمایندگان، سناتورها، فرمانداران، شهرداران و مجالس ایالتی نیز برگزار می شود. تاکنون نزدیک به ۴۵ میلیون نفر رای زودهنگام خود را به صندوق ها ریخته اند یا آن را به طور پستی ارسال کرده اند.

بر اساس گزارش تلویزیونی سی ان ان مردم امریکا پس از حدود دو سال فضای انتخاباتی پای صندوقهای رای حاضر می شوند تا رای خود را به صندوق بیندازند.

در منطقه دیکس ویل در ایالت نیوهمپشایر که یک روستای کوچک است دوازده نفر واجد شرایط رای دادند بودند که شش نفر پای صندوقهای رای حاضر شدند که میزان حضور پنجاه درصدی را در اولین ایستگاه قطار انتخاباتی آمریکا رقم زدند. از این شش نفر، چهار نفر به هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات و دو نفر به دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه رای دادند. با این اوصاف، در این روستای کوچک، آرای کلینتون دو برابر ترامپ ثبت شد.

هشدار اوباما درباره ریاست جمهوری ترامپ

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آخرین سخنرانی تبلیغاتی در حمایت از هیلاری کلینتون تاکید کرد، او گفت: «دونالد ترامپ به هیچ وجه لیاقت رئیس جمهور شدن را در آمریکا ندارد.»

اوباما در جمع دانشجویان میشیگان به آمریکایی ها هشدار داد: «مراقب باشید ترامپ (نامزد حزب جمهوری‌خواه) شما را اغفال نکند.»

نظر سنجی ها چه می گویند؟

نتیجه نظرسنجی های خبرگزاری مختلف جهان در فاصله کمتر از 24ساعت تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شرح زیر است:

نظرسنجی بی‌بی‌سی: حدود ۴۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی ها گفته اند به خانم کلینتون رأی می دهند و حدود ۴۳ درصد آنها گفته اند که به آقای ترامپ رأی می دهند.

تاکنون نزدیک به ۴۵ میلیون نفر رای زودهنگام خود را به صندوق ها ریخته اند یا آن را به طور پستی ارسال کرده اند که بی سابقه است.

همچنین نشانه هایی از حضور گسترده لاتین تبار ها به چشم می خورد، پدیده ای که احتمالا به نفع خانم کلینتون تمام خواهد شد.

براساس نظرسنجی نیویورک تایمز تاکنون اقبال هیلاری کلینتون 45/9 و اقبال دونالد ترامپ 42/9 بوده است.

آخرین نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان می دهد که هیلاری کلینتون به احتمال ۹۰ درصد رییس جمهور پنجاه و هشتم ایالات متحده است.

این نظرسنجی نشان می دهد که کلینتون ۴۵ به ۴۲ از ترامپ جلو است و در شمارش آرای الکتورال نیز ۳۰۳ به ۲۳۵ پیروز است و برای رسیدن قطعی به کاخ سفید به ۲۷۰ رای اکتورال دیگر نیاز دارد.

ناظران بین المللی معتقدند در این میان انتخابات سنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گرچه بر اساس نتایج آخرین نظرسنجیها به نظر نمی رسد که جمهوریخواهان اکثریت مجلس را از دست دهند، ولی رقابت برای کسب اکثریت سنا فشرده تر از آن است که بتوان از هم اکنون یکی از دو حزب عمده آمریکا را پیروز انتخابات معرفی کرد. در صورت پیروزی نامزد دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری، یک سنای دمکرات بهتری تواند وی را در پیشبرد برنامه هایش یاری کند.

پس از پایان رای گیری و شمارش آراء، نامزدهای پیروز در هر ایالت مشخص شده و بر اساس تعداد رای گزینشگر (الکترال) اختصاص یافته به آن ایالت، تعداد گزینشگران هر نامزد تعیین می شود. هر نامزدی که از میان 538 رای موجود به دستکم 270 رای دست یابد، پیروز قطعی انتخابات شمرده می شود حتی اگر تعداد آراء مردمی وی از رقیبش کمتر باشد.

از آنجا که رای گیری در آمریکا به صورت ماشینی برگزار می شود، نتایج اولیه انتخابات را معمولا کمتر از یک ساعت پس از پایان رای گیری، به صورت تدریجی، اعلام می کنند. پیش بینی می شود که از ساعات پایانی رای گیری تا 24 ساعت بعد به تدریج نتایج بیشتر حوزه ها مشخص شده و مستاجر جدید کاخ سفید تعیین شود.

کد خبر: 693220

وب گردی

وب گردی