آخرین کمپین‌های انتخاباتی کلینتون و ترامپ در ایالت‌های نوسانی و مهم

تاکنون بیش از 40 میلیون تن از مردم آمریکا آرای زودهنگام خود را به صندوق‌های رای انداخته‌اند و تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که هیلاری کلینتون با اختلاف کمی از دونالد ترامپ پیش است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دویچه وله، چند ساعت قبل از آغاز کار نخستین پایگاه‌های رای گیری و همزمان با اینکه نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات‌ انتخابات ریاست جمهوری کمپین‌های انتخاباتی برگزار کردند که تا نیمه شب دوشنبه به طول انجامید، نظرسنجی‌ها نشان دادند که هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ جلوتر است.

سایت “Realclear Politics” میانگینی از نظرسنجی‌های سراسری گرفته که نشان می‌دهد، کلینتون، نامزد دموکرات‌ها با اختلاف 2 / 3 درصد از ترامپ، نامزد جمهوری خواهان پیشتاز است آن هم در رقابتی که چهار نامزد دارد و دو نامزد دیگر یعنی گری جانسون از حزب "لیبرترین" و جیل استین از حزب "سبزها" به حاشیه کشیده شده‌اند.

براساس نظرسنجی پایگاه “You Gov” کلینتون با کسب 45 درصد آراء در مقابل ترامپ با 41 درصد آراء پیروز می‌شود. در این نظرسنجی 3000 رای دهنده احتمالی شرکت داشتند و درصد خطای آن‌ مثبت و منفی 7 / 1 درصد برآورد شده است.

نظرسنجی صورت گرفته توسط رویترز/ ایپسوس نیز حاکی از آن است که کلینتون 90 درصد شانس شکست ترامپ را در انتخابات دارد اما همچنان پیش بینی می‌کند که در ایالت‌هایی چون میشیگان و پنسیلوانیا که آرای الکترال زیادی دارند، رقابت تنگاتنگ خواهد بود.

کلینتون دوشنبه شب بزرگترین کمپین انتخاباتی خود را در فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیا برگزار کرد که جمعیتی حدود 33 هزار تن در آن حضور داشتند. در این گردهمایی بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق، باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی و میشل اوباما، بانوی اول آمریکا به هیلاری کلینتون ملحق شدند.

کلینتون خطاب به حضار گفت: در این انتخابات یک گزینه مشخص وجود دارد. گزینه‌ای میان تفرقه یا وحدت، اقتصادی که برای همه کارآمد است یا تنها به نفع افرادی خاص است. گزینه‌ای میان یک رهبری قوی و استوار یا یک رهبری ضعیف که می‌تواند همه چیز را به خطر اندازد.

کلینتون پس از این مراسم به شهر "رالی"، مرکز ایالت کارولینای شمالی سفر کرد که تا کمپین دیگری را نیز در آنجا برگزار کند؛ ایالتی که یکی از ایالت‌های نوسانی و مهم محسوب می‌شود و در آن رقابت‌ میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بسیار نزدیک است.

ترامپ نیز از قافله عقب نماند و از فلوریدا به کارولینای شمالی، نیوهمپشایر، پنسیلوانیا و میشیگان سفر کرد.

وی در کمپینی در نیوهمپشایر گفت: آیا می‌خواهید آمریکا توسط طبقه سیاسی فاسد اداره شود یا توسط مردم؟ من توافقات تجارت آزاد را زیر پا می‌گذارم، مرزها را می‌بندم و آوارگان سوری را که از نظر من تروریست‌های بالقوه هستند از کشور بیرون می‌کنم.

ترامپ در کمپین برگزار شده در میشیگان گفت: من با شما هستم و برای شما مبارزه خواهم کرد و پیروز خواهیم شد.

براساس آمار خبرگزاری آسوشیتدپرس دست کم 2 / 43 میلیون تن از مردم آمریکا قبل از امروز (سه شنبه) آرای زود هنگام خود را به صندوق‌ها انداخته و یا آن‌ها را ایمیل کرده‌اند. از آنجایی که این روند همچنان ادامه دارد، ممکن است آمار به بیش از 50 میلیون تن برسد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 693302

وب گردی

وب گردی