کلینتون یا ترامپ؟

در حالی روز انتخابات آمریکا فرا رسیده است که نتایج آن هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام و پیش‌بینی‌ناپذیری قرار دارد؛ امری که شاهد آن را می‌توان در مواضع نقیض جامعه‌شناسان مطرح جهانی مشاهده کرد.

به گزارش ایسکانیوز، زمان موعود انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی فرا رسیده که این دوره از رقابت‌های سیاسی ایالات متحده هیچ چیزی از یک نمایش "گروتسک" کم نداشت. در حالی که در یک سوی میدان "فیل" جمهوری‌خواهان غرش‌کنان علیه زنان، مهاجران یا پرونده‌های رقیبش داد و فریاد می‌کرد، "الاغ" دموکرات‌ها فایل صوتی فضاحت‌ها و بی‌ادبی میلیاردر مقابلش را به رخ می‌کشید. هیچ کس در این شک ندارد که این شوی آمریکایی با حضور بازیگران جمهوری‌خواه و دموکرات اگر بیش از یک سیرک نبود کم‌تر از آن هم نام نمی‌گرفت.
در این میان نظر اندیشمندان سیاسی و جامعه‌شناسی نیز از این معرکه عقب نمانده است. در حالی که عده‌ای دونالد ترامپ، جمهوری‌خواه پر سر و صدا را موجب فرسایش انسانیت می‌دانند عده‌ای دیگری هم هستند که هیلاری کلینتون سر به تو را دچار عارضه فسادی می‌دانند که به مرگ نزدیکش می‌کند.
در این میان نوام چامسکی، جامعه شناس و زبان شناس سرشناس آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره گزینه انتخابی‌اش در این بازار گرم سیاسی گفته است: من همواره توضیح داده‌ام که از کلینتون حمایت نمی‌کنم اما من هم در این جهان واقعی و نه در جهانی خیالی زندگی می‌کنم.
چامسکی که مواضع ضدامپریالیستی‌اش همواره به مذاق کشورهای آزادی‌خواه خوش آمده است، ادامه می‌دهد: در چنین جهانی یک فرد تنها باید میان کلینتون و ترامپ دست به انتخاب بزند و رای ندادن به کلینتون به معنی رای مثبت به ترامپ است.
وی با "تهدید" نامیدن ترامپ برای آمریکا و جهان توصیه می‌کند که " بنا بر این تفاسیر علیه ترامپ رای بدهید و این یعنی در برگه رای‌تان نام کلینتون را بنویسید! "
تضاد آرا اما فاصله‌ای است که می‌تواند به خوبی سرگردانی را در میان دو گزینه "بد و بدتر" آمریکایی نشان دهد.
در آن سوی میدان اما اسلاوی ژیژک، فیلسوف چپگرای اسلوونیایی، گفته است که اگر در آمریکا زندگی می‌کرد به دونالد ترامپ، نامزد دست راستی جمهوری‌خواهان رای می‌داد.

ژیژک گفته است: "من از ترامپ وحشت می‌کنم، اما فکر می‌کنم که هیلاری خطر اصلی است چرا که نامزدی مرتبط با بانک‌های بزرگ و سرمایه‌داران است اما خود را مترقی جا می‌زند."
ژیژک تاکید کرده است که دونالد ترامپ قواعد نانوشته سیاست در آمریکا را در هم ریخته و اگر او در انتخابات پیروز شود هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواه‌ها باید به دگردیسی خود فکر کنند.
ژیژک معتقد است: "ترامپ نمی‌تواند در آمریکا فاشیسم را حاکم کند، اما پیروزی او سرآغاز یک بیداری بزرگ است و حرکت‌های سیاسی جدیدی شکل خواهد گرفت."
حالا اما تنها چند ساعت باقی مانده تا جهانیان شاهد این باشند که این پادشاهی رو به افول به چه کسی می‌رسد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 693312

وب گردی

وب گردی