رئیس هیات فرانسوی: تحت تاثیر امکانات واحد علوم و تحقیقات قرار گرفتم

هیات فرانسوی پروژه ایتر متشکل از آقایان میشل والش، لابان کوبلنتس و برنارد بیگوت طی نشستی با دکتر علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات به رایزنی برای همکاری های بیشتر پرداختند و از مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد بازدید کردند.

علی عباسپور، رئیس این واحد دانشگاهی در این نشست مشترک ضمن خوشامدگویی به این هیات فرانسوی توضیحاتی پیرامون فعالیت های علمی و تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات ارائه کرد و گفت: واحد علوم و تحقیقات با حضور ۴۲ هزار دانشجو که بیش از ۷۰ درصد آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی فعال هستند دارای ظرفیت علمی و تحقیقاتی قابل توجهی است.

وی به آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این واحد و فعالیت مرکز کرسی انرژیهای پاک که از سوی یونسکو به این دانشگاه اعطاء شده است، اشاره کرد و ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات دارای تفاهم نامه های متعدد همکاری علمی و پژوهشی با بسیاری از دانشگاه های مطرح بین المللی است.

دکتر عباسپور گفت: فعالیت های واحد علوم و تحقیقات در زمینه انرژی گداخت هسته ای از سال ۱۹۹۰ میلادی در مرکز تحقیقات فیزیک آغاز شده است و تا امروز شاهد پروژه های تحقیقاتی قابل توجهی در این زمینه در این واحد دانشگاهی پیشرو بوده ایم.

وی با اشاره به ظرفیت های علمی واحد علوم و تحقیقات برای همکاری در پروژه ایتر و دیگر فعالیت های علمی و تحقیقاتی، گفت: امیدوارم همکاری های علمی این واحد با پروژه ایتر بیش از گذشته گسترش یافته و حتی این دانشگاه آمادگی دارد تا تمام امکانات موجود از جمله برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای بین المللی را در اختیار پروژه ایتر قرار دهد.

دکتر حمیدرضا غفارزاده مدیر امور بین الملل در این بازدید گفت: واحد علوم و تحقیقات یکی از پیشرو ترین نهادها و موسسات علمی ایرانی در زمینه پروژه گداخت هسته ای است.

برنارد بیگوت نیز در این نشست دانشگاه آزاد اسلامی و واحد علوم و تحقیقات را از دانشگاه های بسیار مشهور در جهان دانسته و تحت تأثیر امکانات این واحد قرار گرفتند.

وی از اینکه فعالیت های علمی این واحد بر پلاسما متمرکز بوده ابرازی خرسندی کرد.

به گفته برنارد بیگوت هدف استراتژیک ایتر، فراهم کردن انرژی پاک در سطح وسیع برای جهانیان است و اولین انرژی پاک در سطح گسترده از پروژه ایتر ممکن است در سا ل ۲۰۲۵ قابل دسترس شود.

وی گفت: پیشرفت فناوری در زمینه ایتر امیدوار کننده است گرچه بسیار چالش برانگیز نیز هست. برای اینکه تهیه انرژی پاک برای همگان نیازمند آمیخته شدن فناوری های بسیار متعدد و نوین است تا بتوان این انرژی را تولید کرد.

بیگوت برای همکاری های بیشتر با این واحد اعلام آمادگی کرد و گفت: امیدوارم در چارچوب تفاهم نامه هایی که با دولت ایران در دست گفتگو و امضاء موجود است، واحد علوم و تحقیقات بتواند نقش شایسته خود را برعهده بگیرد و جای قدردانی است که واحد علوم و تحقیقات می خواهد تجهیزات و تسهیلات خود را در اختیار پروژه ایتر قرار دهد.

200

کد خبر: 693318

وب گردی

وب گردی