ساخت و ساز در حریم ۴ متری درختان خیابان ولیعصر (عج) ممنوع شد

یکی از انتقادات جدی درباره وضعیت درختان خیابان ولی عصر، بحث پیاده راه سازی و جوی های بتونی است که مانع رسیدن آب به ریشه درختان می شود، موضوعی که رئیس شورای شهر عنوان کرده شخصا پیگیر آن است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر مسافت میدان راه آهن تا میدان تجریش ۱۸ کیلومتر است که در همان سالهای اولیه به ازای هر دو متر یک درخت چنار و نزدیک به ۱۸ هزار درخت در این مسافت کاشت شده است، اما به گفته محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران این تعداد درخت اکنون به نصف کاهش پیدا کرده است.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پیش از این با بیان اینکه وضعیت درختان ولیعصر(عج) روزبه‌روز بدتر می‌شود، عوامل مختلف تهدید کننده درختان خیابان ولی عصر را به این شرح عنوان کرده بود: علل مختلفی از جمله نمک‌پاشی‌های شهر، ریختن آب فاضلاب پای درختان،‌ سنگ‌ کاری‌های پای درختان و ساخت و سازهایی که نزدیک پیاده‌روها در حال انجام است از پایین ریشه درخت‌ها را قطع می‌کند و از بالا مانع رسیدن نور و هوا به درختان می‌شود، وفور جانوران موذی در جوی های آب و کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی، از مهمترین دلایل وضعیت فعلی است.

روی هر درخت، ۸۰۰ گرم آلودگی نشسته است

محمد حقانی همچنین چندی پیش در تذکری در صحن علنی شورای شهر تهران با موضوع وضعیت درختان خیابان ولی عصر(عج) گفت: با اشاره به این که درخت چنار از دیرزیست‌ترین گونه های گیاهی است که عمر آن به چند صد سال می رسد و این که درختان خیابان ولی عصر با چند ده سال سن، دچار پوسیدگی شده اند، نشان دهنده رفتار نامهربانانه و بی مهری به این موجودات زنده است، اظهار کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده، روی شاخ و برگ هر درخت چنار خیابان ولی عصر را انواع آلاینده ها پوشاند و اگر چنارهای این خیابان را تکان بدهیم، به طور متوسط ۸۰۰ گرم آلودگی از هر درخت می ریزد.

موضوع درختان خیابان ولی عصر بارها و بارها از سوی اعضای شورای شهر تهران محور تذکر قرار گرفت، از جمله مسجدجامعی در ادامه جلسه با اشاره به ساماندهی درختان خیابان ولیعصر(عج)، گفت: خیابان ولیعصر(عج) از میراث طبیعی شهر است و سند ویژه‌ای دارد که خوشبختانه اعلام شد دو هزار درخت ۱۰ تا ۱۵ ساله قرار است در آن کاشته شود.

او گفت: متاسفانه سایه ساختمان‌های بلند مرتبه همیشه بر سر این درختان است و به آنها آسیب رسانده که باید برای آن فکری کرد.

تصویب یک فوریت طرح حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر با تاخیر بسیار

بعد از تذکرات نمایندگان شورای شهر تهران سرانجام طرح حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر در نخستین روزهای آبان ماه به تصویب رسید.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح صحبت می‌کرد، با بیان اینکه در طرح اولیه ساخت و ساز ساختمان‌ها در خیابان ولیعصر قرار بود که سه متر حریم خیابان ولیعصر رعایت شود که این مهم محقق نشده است، گفت: ساختمان‌هایی که در خیابان ولیعصر ساخته می‌شوند نه تنها حریم سه متری خیابان ولیعصر را رعایت نکردند بلکه کنسول نیز برای طبقات بالایی دریافت کرده و عملا درختان تنومند ولیعصر را دچار مشکلات کرده‌اند.

او با بیان اینکه متاسفانه ساختمان‌های بلند مرتبه و بزرگ مقیاس در خیابان ولیعصر ساخته می‌شود که گودبرداری‌های عظیم دارد و برای مستحکم کردن این گودبرداری‌ها از روش نیلینگ استفاده می شود، گفت: متاسفانه نیلینگ ریشه درختان ولیعصر را از بین برده و درختان را دچار مشکلات کرده که بر همین اساس طرح حفاظت از درختان خیابان ولیعصر پیشنهاد شده و در این طرح آمده است که تا عمق ۱۰ متری اجازه هیچگونه حفر در زیر درختان ولیعصر داده نشود

براساس این طرح، ساخت هر گونه تونل و سازه در عمق کمتر از ۱۰ متری سطح خیابان ولیعصر(عج) و حریم سطحی ۴ متری و ایجاد و ساخت کانال تأسیسات در عمق ۴ متری تا حریم سطحی ۴ متری درختان این خیابان ممنوع شد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره تصویب این فوریت گفت: درختان عموما از ساختمان ها فرار می کنند، به این علت که ساختمان ها بویژه به واسطه کنسول در پیاده رو جلو می آیند و محل رشد درختان را می گیرند.

او با بیان این مطلب که ما به جز درختان خیابان ولی عصر درختان خیابان هایی چون شریعتی را هم بررسی کرده ایم، گفت: بر مبنای این طرح به لحاظ قانونی کنسول برای ساختمان های خیابان ولی عصر ممنوع است و آن سه متری که در طرح تفصیلی دیده شده بود که ساختمان ها عقب بنشینند به صورت دستور العمل واجبی درآوریم.

چمران گفت: این طرح فعلا برای خیابان ولی عصر دیده شده و باید خیابان های دیگر را بررسی کنیم و در طرح تفصیلی و کمیسیون ماده ۵ بگنجانیم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با وجود خطر جدی و طولانی به این میراث فرهنگی و سال ها تذکر نمایندگان چرا این طرح این قدر دیر به شورای شهر آمده است، گفت: از قدیم این بوده و ساختمان های جدید که به کمیسیون ماده ۵ می آمدند کنسول نمی دادیم و در خیابان شریعتی هم همین کار را کردیم که ساختمان ها ۴ متر عقب بنشینند و ستون بزنند که زیر آن جا باشد، این کار را کردیم اما خواستیم تا اجرایی تر و عملیاتی تر شود. در واقع اکنون هر نوع پیشروی خلاف قانون است.

موضوع بتون جوی خیابان ولی عصر را شخصا پیگیری می کنم

یکی از انتقادات جدی در حوزه درختان خیابان ولی عصر بحث پیاده راه سازی خیابان ولیعصر است که سبب شده جدول های بتنی بیخ حلق درختان باشند و با کف سازی بستر جوی نیز مانع از رسیدن آب به درختان شدند.

سالاری این نوع پیاده راه سازی را غیرکارشناسی خواند و گفت: استفاده از هرگونه مصالح آسیب‌رسان به درختان و امتداد نفوذپذیری خاک از جمله سیمان و آهک در کف‌سازی و جداره‌سازی جوی‌ها و آبروهای مجاور درختان خیابان ولیعصر (عج) ممنوع است.

اما نکته ای که در طرح حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر قابل توجه بود، اشاره نشدن به بحث جوی های بتونی بود. مهدی چمران در پاسخ به سوال در این باره گفت: این موضوع را من شخصا پیگیری می کنم. نگاه ما این بوده و هست که این نوع کف سازی باید برچیده و خشکه چینی شود.

او گفت: البته برخی ها می گویند این که درخت ها پوک نی شود به این دلیل است که آب زیاد به آن می رسد و نباید آب به درخت برسد. درخت این قدر آب نمی خواهد. من این را نوشته بودم اما حذف کردم چون به نظرم رسید که باید کار علمی تری روی آن صورت بگیرد، هر گاه این مهم به نتیجه برسد به شورا می آید.

با این حال به نظر می رسد با توجه به شرایط خاصی که میراث طبیعی تهران دارد و نابودی شمار قابل توجه درختان این خیابان، باید اقدامات مهم تر و موثری تری برای درختان این خیابان صورت گیرد.

700700

کد خبر: 693326

وب گردی

وب گردی