جایزه گروه حامی ترامپ به مدیر اف‌بی‌آی و تصمیم اوباما برای کنار گذاشتن جیمز کومی

مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) همزمان با افزایش فشارها بر او به منظور استعفا از بابت مداخله‌های اخیرش در ارتباط با پرونده ایمیل‌های مرتبط با هیلاری کلینتون از یک گروه متشکل از افسران پلیس آمریکا وابسته به حامیان دونالد ترامپ جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای را دریافت کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیلی میل، این در حالی است که همزمان گزارش شده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با مساله اخراج جیمز کومی، مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرده است.

کومی که اخیرا از بابت مدیریت تحقیقات مربوط به ایمیل‌های هیلاری کلینتون در روزهای پایانی کمپین انتخابات ریاست جمهوری مورد انتقاد قرار گرفته روز دوشنبه از یک بنیاد غیرانتفاعی موسوم به بنیاد ماموران فدرال حوزه‌ مواد مخدر در شهر نیویورک جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای را دریافت کرده است.

در میان کمیته مدیران این بنیاد غیرانتفاعی که متشکل از 36 نفر است نام برخی افرادی که دارای روابط دیرینه با دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه آمریکا بوده‌اند شامل مدیر نشریه نشنال انکوایرر و همچنین یک مجرم محکوم شده با نام مستعار "جوئی بدون جوراب" به چشم می‌خورد.

یک سخنگوی اف بی آی گفت: این بنیاد به ارائه کمک‌های خیریه و آموزشی و همچنین حمایت از ماموران پلیس فدرال در حوزه مشکلات مربوط به معلولیت، داغداری از بابت فوت خویشاوندان، نزدیکان و بحران‌های شخصی می‌پردازد.

هنوز مشخص نیست که آیا جیمز کومی که دادستان سابق آمریکا در منهتن بود از ارتباط اعضای کمیته مدیران این گروه با ترامپ آگاهی داشته است یا خیر. همچنین مشخص نیست که آیا او تصمیم به پذیرش این جایزه را با این نتیجه که ارتباطات آنها با ترامپ اهمیتی نداشته و این گروه نزد پلیس نیویورک جایگاه مهمی داشته گرفته است یا خیر. نمایندگان این بنیاد نیز هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

این در حالی است که مدیر اف بی آی طی روزهای اخیر از جانب حامیان هر دو حزب چپ و راست آمریکا به دلیل "مداخله غیرضروری" در رقابت‌های ریاست جمهوری به سبب بیانیه‌هایش درباره ایمیل‌های مرتبط با هیلاری کلینتون مورد انتقاد قرار گرفته است.

از سوی دیگر دیلی میل گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تحت فشار یک مشاور ارشد خود به نام "والری جارت" تصمیم گرفت که جیمز کومی را سرانجام از سمت مدیر اف بی آی کنار بگذارد.

براساس گفته یک منبع وابسته به کاخ سفید جارد و رئیس جمهور آمریکا در چند روز گذشته یک سری مذاکرات و بحث‌های مفصل درباره تبعات سیاسی و قانونی اخراج مدیر اف بی آی داشته‌اند. این منبع گفته که رئیس جمهور آمریکا از بابت اقدام کومی در گشودن مجدد پرونده مربوط به ایمیل‌های هیلاری کلینتون 11 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری عصبانی شده و دو روز پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده که دلیلی برای برخورد با این کاندیدای دموکرات‌ها از سوی اف بی آی نمی‌دیده است.

با این حال رئیس جمهور آمریکا براساس این گزارش تمایلی به اقدام علیه جیمز کومی از بابت این نگرانی درخصوص طرح اتهام مانع تراشی بر سر اجرای عدالت علیه خودش نداشته است. براساس گفته منبع وابسته به کاخ سفید جارت، رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کرده که این در چارچوب اختیارات او است که مدیر اف بی آی را به دلیل مداخله "نسنجیده و متناقض" در رقابت‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کنار بگذارد.

او همچنین استدلال کرده که در کنگره هر دو حزب اصلی از یک چنین اقدامی علیه جیمز کومی حمایت خواهند کرد زیرا او هم باعث نارضایتی دموکرات‌ها و هم موج نارضایتی جمهوری خواهان با مداخله‌هایش شده است.

طبق این گزارش اوباما در پی موافقت مشاور حقوقی کاخ سفید با حرف‌های جارت به مشاوران ارشد خود دستور داده تا طرحی برای کنار گذاشته این مدیر اف بی آی تهیه کنند.

برخی منابع دیگر در پلیس اف بی آی گزارش دادند که ممکن است پیش از آنکه رئیس جمهور حتی شانسی برای اقدام علیه او داشته باشد کنار گذاشته شود.

این منابع گفته‌اند که در اف بی آی این اتفاق نظر به وجود آمده که کومی آسیب جبران ناپذیر به این نهاد زده و دیگر اعتماد و اطمینان کارکنانش به خود را از دست داده است.

طبق گفته این منابع جیمز کومی حسن نیت ماموران خود و معاونانش را از دست داده و تعداد هرچه بیشتری از آنها به دنبال استعفای او هستند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 693343

وب گردی

وب گردی