نتایج آخرین نظرسنجی: بخت پیروزی هیلاری کلینتون 90 درصد است

نتایج یک نظرسنجی، که چند ساعت پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتشار یافت، حاکیست بخت «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ها برای پیروزی بر «دونالد ترامپ» رقیب جمهوریخواهش و رهیابی به کاخ سفید 90 درصد است.

به گزارش ایسکانیوز روز سه شنبه تارنمای «بیزنس تودی»، بر اساس نتایج نظرسنجی پایانی موسسه ایپسوس و خبرگزاری رویترز که در ساعات پایانی دوشنبه (دیشب) انتشار یافت، بخت نامزد دمکرات ها نسبت به نظرسنجی های هفته گذشته تغییر چندانی نکرده است و هر گونه نتیجه غیر منتظره ای در رابطه با ترامپ در انتخابات امروز (سه شنبه)، به میزان مشارکت رای دهندگان سیاه پوست، اسپانیایی زبان ها و سفیدپوستان در شش یا هفت ایالت بستگی دارد.
نتایج این نظرسنجی نشان داد، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با 45 درصد نظر شرکت کنندگان در نظرسنجی در مقابل 42 درصد از ترامپ پیشتر است و 303 رای الکترال کالج (مجمع گزینشگران) را در مقابل 235 رای ترامپ کسب می کند.
هر نامزدی برای پیروزی حداقل به 270 رای الکترال کالج نیاز دارد.
بخت ترامپ برای پیروزی در انتخابات، به نتایج آرای وی در ایالت های فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی و اوهایو، که نظرسنجی ها در روز یکشنبه حاکی از فشردگی بسیار رقابت در آنها بوده است و نیز به آرای وی در پنسیلوانیا، که در آن سه درصد از کلینتون عقبتر است، بستگی دارد.
ترامپ برای بردن انتخابات باید آرای این ایالت ها را کسب کند.
هر گونه شکستی در سه ایالت فلوریدا، میشگان و پنسیلوانیا تقریبا می تواند نتیجه را به سود کلینتون تضمین کند. در عین حال ترامپ باید عملکرد خوبی در ایالت آریزونا داشته باشد، که بطور سنتی بخت جمهوریخواهان در آن بیشتر و رقابت ها در آن فشرده بوده است.
نظرسنجی اخیر همچنین نشان داد که ترامپ برای پیروزی در انتخابات به مشارکت رای دهندگان سفیدپوست جمهوریخواه، بیش از آنچه که در انتخابات 2012 تحقق یافت، نیاز دارد و تعداد رای دهندگان اسپانیایی زبانها نیز باید اندکی بیش از پیش بینی ها افزایش یابد.
ایالت کارولینای شمالی که یکی از نخستین ایالت هایی است که نتایج انتخابات را در سه شنبه شب اعلام خواهد کرد، سرنخ هایی را درباره نتیجه انتخابات خواهد داد. اگر کلینتون در این ایالت پیروز شود احتمالا بدین معنا خواهد بود که آمریکایی های آفریقایی تبار به همان نسبت رقابت سال 2012 در رای گیری شرکت می کنند. در رقابت های سال 2012 اوباما توانست «میت رامنی» نامزد جمهوری خواهان را با 4 درصد پیشتازی شکست دهد. رامنی دو درصد آرا را در این ایالت کسب کرد.
نظرسنجی های اولیه در ایالت کارولینای شمالی نشان داده که آرای کلینتون و ترامپ تقریبا مساوی بوده است. ترامپ یک درصد در میان رای دهندگان احتمالی از کلینتون پیشی گرفت و توانست 47 درصد از آرا را در مقابل حمایت 46 درصدی از کلینتون کسب کند. وی 30 درصد در میان رای دهنگان سفیدپوست جلوتر از کلینتون بوده است و این در حالیست که کلینتون حدود 85 درصد در میان رای دهندگان سیاه پوست پیشتر بوده است.
فلوریدا نقش مهمی در پیروزی ترامپ دارد. این ایالت 29 رای الکترال کالج را در اختیار دارد و اگر کلینتون در آن پیروز شود، فقط به پیروزی در یکی از سه ایالت اوهایو، میشگان و پنسیلوانیا نیاز خواهد داشت. در حالی که ترامپ باید در هر سه پیروز شود. اگر ترامپ در فلوریدا پیروز شود همچنان به آرای اوهایو و میشیگان نیز نیاز خواهد داشت.
طبق نظرسنجی های روز یکشنبه نتایج رای گیری ها در ایالت های میشیگان و اوهایو بسیار نزدیک بود و حمایت از کلینتون همچنان در پینسلوانیا قویتر از ترامپ است، اما افزایش رای دهندگان جمهوریخواه سفید پوست و کاهش مشارکت دمکرات های سیاه پوست می تواند نتیجه را در میشیگان به سود ترامپ تمام کند.
نظرسنجی ایپسوس – رویترز هر هفته بین 15 هزار نفر و در همه 50 ایالت آمریکا به علاوه واشنگتن پایتخت (که جزو هیچ ایالتی نیست)، برگزار می شود.
شش نامزد در انتخابات امروز (سه شنبه) آمریکا برای رسیدن به کاخ سفید با یکدیگر رقابت می کنند. به غیر از کلینتون و ترامپ دو نامزد مشهور انتخابات، افراد گمنام دیگری هم حضور دارند که حتی در مناظره های چهارگانه نامزدها شرکت داده نشدند.
چهار نامزد دیگر شامل افراد ذیل هستند: گری جانسون و جیل استاین به ترتیب از حزب لیبرترین و حزب سبز، دَرل کسل (Darrell Castle) وکیل 68 ساله از حزب قانون اساسی و اوان مک مالین (Evan McMullin) نامزد مستقل و از ماموران ارشد سابق سیا.
نام دو نامزد آخر در برگه های رای برخی از ایالات آمریکا درج شده است.
مک مالین تنها در یوتا توان رقابت را با ترامپ و کلینتون دارد، زیرا بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی ها، در این ایالت پس از ترامپ و بالاتر از کلینتون رتبه دوم محبوبیت را ازآن خود کرده است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 693353

وب گردی

وب گردی