افشای ناکارآمدی اتاق پژواک کلینتون در بهره‌برداری از توافق هسته‌ای ایران

افشای مدارک محرمانه کمپین انتخاباتی "هیلاری کلینتون" از تلاش "اتاق پژواک" وی برای بهره‌برداری از توافق هسته‌ای ایران پرده برداشت.

به گزارش ایسکانیوز پایگاه اینترنتی واشینگتن فری بیکن در گزارشی به قلم "آدام کردو" نوشت: مدارک استراتژیک محرمانه‌ای از کمپین انتخاباتی "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افشا شده است که نشان می‌دهد وی پس از امضای توافق هسته‌ای، پیش‌نویس طرحی را به کمپین انتخاباتی خود ارائه داد تا اقدامات وسیعی در راستای مهم جلوه دادن توافق هسته‌ای ایران انجام دهند؛ اما گذشت زمان نشان داد این توافق در میان هیئت‌های گزینش انتخابات ریاست جمهوری طرفدار چندانی ندارد و پس از آن کلینتون نیز طرح "اتاق پژواک" را کنار گذاشت.

طرح مذکور 25 ژوئیه 2015 (3 مرداد 94) در یادداشت استراتژی کمپین انتخاباتی کلینتون گنجانده شد. به موجب این طرح، تبلیغات گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکایی برنامه‌ریزی شده بود تا داستان‌های مثبتی درباره فواید توافق هسته‌ای مطرح شود و ماهیت توافق مورد تجلیل قرار بگیرد. در این طرح که کمپین انتخاباتی کلینتون قصد اجرای ان را داشت، از نقش وی به عنوان کسیکه شرایط امضای توافق هسته‌ای را مهیا کرده بود، یاد می‌شد.

اما در چند ماه آینده از ارائه طرح، شواهد نشان داد توافق هسته‌ای ایران در میان هیئت‌های انتخاباتی محبوبیتی ندارد و حتی افکار عمومی آمریکا دیدگاه مثبتی نسبت به آن ندارند. به همین دلیل کمپین نامزد دموکرات ترجیح داد این طرح را به کلی کنار بگذارد. خیلی طول نکشید که کمپین کلینتون اجرای برنامه جدیدی را در دستور کار قرار داد و آن ایجاد فاصله میان وی و توافق هسته‌ای بود. این بار کمپین انتخاباتی کلینتون تلاش کرد نشان دهد هرچند امضای توافق هسته‌ای با ایران لازم بود؛ توافق صورت گرفته دارای بهترین شرایط ممکن نیست.

یادداشت استراتژی کمپین انتخاباتی کلینتون نیز همراه با ایمیل‌های هک‌شده بوسیله سایت ویکی‌لیکس، افشا شد. مدیر اطلاعات ملی و دبیر وزارت امنیت داخلی آمریکا، روسیه را به هک ایمیل‌های کمپین انتخاباتی کلینتون متهم کرد و مدعی شد روسیه این ایمیل‌ها را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده است تا تاثیر منفی بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بگذارد.

در یادداشت افشا شده آمده است کمپین انتخاباتی کلینتون قصد داشت از وی چهره یک رهبر جهانی بسازد که موفق شده توافق هسته‌ای با ایران را به نتیجه برساند. البته در عین حال نگرانی‌هایی درمورد کم اهمیت جلوه دادن تلاش‌های "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، وجود داشت. در بخشی از این یادداشت استراتژیک آمده است: باید تبلیغات گسترده‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران صورت بگیرد، داستان‌های مثبت فراوانی حول این ماجرا مطرح شود، به مردم یادآوری شود اگر تلاش‌های کلینتون نبود، اصولا این کشور پای میز مذاکرات حاضر نمی‌شد و همچنین باید از تلویزیون و دیگر رسانه‌ها در جهت انتشار اقدامات دیپلماتیک کلینتون استفاده شود.

زمانیکه کمپین انتخاباتی کلینتون دیدگاه منفی افکار عمومی را نسبت به توافق هسته‌ای مشاهده کرد، برنامه به کلی عوض شد. به شهروندان آمریکایی اینگونه القا شد که تفاوت بسیاری میان دیدگاه دیپلماتیک کلینتون درباره توافق ایران و نتیجه نهایی آن، وجود دارد.

کارشناسان سیاسی معتقدند توافق هسته‌ای ایران بر روی چرخه انتخابات آمریکا در سال‌های 2018 و 2020 نیز تاثیرگذار خواهد بود. جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت کرسی‌های سنا در انتخابات سال 2018 چشم به توافق هسته‌ای ایران دوخته‌اند. چگونگی پیشرفت در روند اجرایی‌سازی این توافق برای قدرت گرفتن سناتورهای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حائز اهمیت خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303/300

کد خبر: 693354

وب گردی

وب گردی