جهانگیری: در مقطع فعلی هیچ کاری مهمتر از توسعه کشور وجود ندارد

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه در شرایط فعلی هیچ کاری مهمتر از توسعه کشور و حل مسائل و چالش های پیش رو نداریم، گفت: اگر می خواهیم کشور را توسعه دهیم و مشکل اشتغال را برطرف سازیم راهی جز افزایش سرمایه گذاری و تولید وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز،اسحاق جهانگیری ظهر امروز (سه شنبه) در آیین افتتاح واحد احیای مستقیم فولاد سفید دشت چهار محال و بختیاری، اظهار داشت: امروز تعداد قابل توجهی نیروی جوان تحصیلکرده و جویای کار در کشور وجود دارد که انتظار دارند برای آنها فرصت شغلی فراهم کنیم و این کار جز با سرمایه گذاری و رونق تولید در بخش های مختلف میسر نخواهد شد.

جهانگیری افزود: برای اینکه سرمایه گذاری افزایش پیدا کند باید بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد و هر استانی که توانسته فضایی به وجود آورد که بخش خصوصی احساس آرامش و امنیت کند، زودتر موفق شده است که بر مشکلات غلبه کرده و برای جوانان اشتغالزایی کند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اگر در استانی به بخش خصوصی آنطور که باید بها داده نشود، در نتیجه باید به منابع محدود و اندک دولتی چشم داشته باشند و این در حالی است که نقش منابع دولتی در سرمایه گذاری و تولید روز به روز و سال به سال کاهش پیدا می کند.
جهانگیری با بیان اینکه نهادهای عمومی نیز موفقیت بیشتری از بخش دولتی در حوزه سرمایه گذاری و تولید دارند، گفت: البته دستاوردهای بخش خصوصی از نهادهای عمومی نیز بیشتر است و در اقتصاد مقاومتی نیز توجه ویژه ای به بخش خصوصی صورت گرفته و یکی از رویکردهای اصلی آن مردمی کردن اقتصاد است به گونه ای که مردم موتور محرک اقتصاد کشور باشند و دولت به برنامه ریزی و سیاستگذاری بپردازد.
وی با تاکید براینکه باید با بخش خصوصی با احترام و تکریم برخورد کنیم، اظهار داشت: روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش به موضوع زد و بند در معوقات بانکی اشاره کردم که متاسفانه بیشتر رسانه ها فقط این بخش از سخنان را تیتر کرده بودند و بقیه مسائل را نادیده گرفتند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: کسانی که معوقات بانکی دارند دو گروه هستند و نباید همه را به چشم بد نگاه کنیم، برخی از این افراد به دلیل تغییر شرایط اقتصادی کشور و نوسانات ارزی دچار مشکل شدند و واحدهای تولیدی آنها با مشکل و بعضاً تعطیلی مواجه شد.
جهانگیری اضافه کرد: نباید کسانی که بخش خصوصی واقعی هستند و واحدهای تولیدی آنها با مشکل مواجه شده است را بی پناه رها کنیم. آنها انسان هایی شریف و زحمت کش هستند که سرمایه خود را به فرصت های شغلی برای جوانان تبدیل کرده اند در حالی که می توانستند پول خود را در بانک بگذارند و سود دریافت کنند.
وی با تاکید براینکه مدیران استان ها و نمایندگان مردم در استان ها و همگی رسالت داریم که از بخش خصوصی حمایت کنیم، گفت: بخش خصوصی باید احساس کند که در سختی ها کنار آنها هستیم و به آنها کمک خواهیم کرد.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به کسانی که معوقات بانکی دارند و با زد و بند تسهیلات گرفته اند، اظهار داشت: این افراد زمانی که تسهیلات می گرفتند می دانستند که نمی خواهند آن را پس بدهند و تعداد اینگونه افراد محدود است و باید با جدیت و قدرت این منابع را از آنها پس بگیریم و نباید اجازه دهیم که منابع بانکی توسط این گونه افراد مورد سوء استفاده قرار گیرد.
جهانگیری با اشاره به اینکه نهادهای عمومی نیز هزاران میلیارد منابع مالی در اختیار دارند، افزود: استان هایی که در بخش توسعه عقب تر هستند باید از این نهادها بخواهند که برای سرمایه گذاری در این استان ها حضور یابند و شرایط لازم را برایشان فراهم آورند.
وی با اشاره به سابقه شکل گیری نهادهای توسعه ای نظیر (ایمیدرو) در سالهای قبل، گفت: تا زمانی که استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی از روند توسعه بهره چندانی نبرده اند باید نهادهای عمومی وارد کار شوند و در کنار بخش خصوصی زمینه را برای توسعه استان ها فراهم کنند.
معاون اول رییس جمهور در این باره از روش های نادرست سال های پیش در واگذاری شرکت های زیرمجموعه نهادهای توسعه ای که به شکل سهام عدالت انجام شد، گفت: امروز برگه های سهام عدالت در دست مردم وجود دارد اما آنها بهره ای از این سهام نبرده اند و شرکت های واگذار شده نیز دچار مشکلات بسیاری هستند.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش از موقعیت استراتژیک و ظرفیت های فراوان معدنی و نیروی انسانی چهار محال و بختیاری بعنوان امتیازاتی مثبت برای توسعه استان یاد کرد و گفت: طرح هایی که امروز در چهار محال و بختیاری افتتاح شد یک پیام روشن به مردم استان داشت و آن پیام این بود که چهار محال و بختیاری به سرعت در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است.
وی افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی بویژه صنعت خودرو و لوازم خانگی نیازمند محصولات تولیدی کارخانه های افتتاح شده هستند و این موضوع می تواند همانند ذوب آهن که موجب توسعه صنعتی اصفهان شد نقطه شروعی برای صنعتی شدن چهار محال و بختیاری باشد.
دکتر جهانگیری ادامه داد: چهار محال و بختیاری باید به همت جوانان، نخبگان و مدیرانش به سمت توسعه جدی حرکت کند و دولت نیز در این زمینه تمام مساعی خود را برای کمک به این روند به کار خواهد بست.
معاون اول رییس جمهور از ساخت مجتمع آهن اسفنجی در سفید دشت بعنوان تفاوت میان مدیریت دولتی و بخش خصوصی و مدیریت دوران اقتصاد مقاومتی با زمان پیش از آن یاد کرد و گفت: متاسفانه در دورانی که دولت بیشترین درآمدهای نفتی را در اختیار داشت این طرح با کندی و در حد تاسیسات ابتدایی ساخته شد اما امروز با تدبیر مدیران علی رغم کمبود منابع، کارخانه در زمانی کوتاه و حجم سرمایه گذاری بسیار به پایان رسید.
دکتر جهانگیری تاکید کرد این اتفاق یعنی استقرار مدیریت جهادی و مدیریت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از ظرفیت های کشور به بهترین نحو که منجر به افزایش بهره وری شود که در ساخت و راه اندازی این طرح ها به خوبی مشاهده می شود.
وی همچنین با اشاره به راه اندازی کارخانه تولید چادر مشکی در استان، گفت: بانوان ایرانی برای حجاب ازچادر مشکی استفاده می کنند و متاسفانه در سالهای گذشته در این زمینه اقدامی انجام نشد اما امروز با یک مدیریت صحیح برای تامین منابع مالی و تجهیزات این کارخانه افتتاح شد و نشان داد که باید قدر مدیران کشور را دانست، مدیرانی که سرمایه اصلی ایران هستند و نباید با انگ زدن از صحنه خارج شوند. 
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با ابراز خرسندی از افزایش ظرفیت تولید فولاد خام در کشور، گفت: هم اکنون ظرفیت تولید فولاد خام به 27.5 میلیون تن در کشور رسیده است.
مهندس نعمت زاده با تاکید براینکه استان چهار محال و بختیاری باید صنعتی شود، اظهار داشت: این استان دارای کشاورزی و دامپروری است اما این بخش ها محدودیت دارند و با احداث خط راه آهن که در این استان انجام خواهد شد، قطعاً زمینه توسعه فعالیت های صنعتی با رویکرد صادرات فراهم خواهد شد.
مدیران عامل فولاد مبارکه و ایمیدور که سرمایه گذاران پروژه احیای مستقیم فولاد سفید دشت هستند نیز گزارشی از سرمایه گذاری و مراحل اجرای این طرح ارائه کردند و به تشریح برنامه های این دو شرکت برای اجرای شش طرح فولادی دیگر در این استان پرداختند.

300/302

کد خبر: 693382

وب گردی

وب گردی