فریدون مجلسی :آمریکایی ها فهمیده اند که دیگر نمی توان روی عربستان حساب باز کرد

دیپلمات سابق کشورمان می گوید: آمریکایی ها می دانند ایران با عربستان تفاوت دارد. تا بخواهد در عربستان تغییری صورت پذیرد سال ها می گذرد.آنها فهمیده اند دیگر نمی توان روی این کشور حساب باز کرد. و بعید بنظر می‌رسد روی عربستان بیش از این شرط‌بندی کنند. ما هم باید این را به یاد داشته باشیم که استقلال به معنی این نیست که با همه دنیا مشکل داشته باشیم و درها را به روی همه ببنیدیم.

فریدون مجلسی دیپلمات سابق، نویسنده و مترجم کشورمان که از تحلیلگران مسائل بین الملل کشورمان محسوب می شوند، چندی پیش از دفتر ایسکانیوز دیدار کرد.

مجلسی در این دیدار به گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز پرداخت و درباره برجام اظهار داشت: اگر سه سال پیش از من می پرسیدید آیا مذاکرات به نتیجه خواهد رسید، قاطعانه پاسخ منفی می دادم. اینکه شورای امنیت 6 قطعنامه‌ای که در دوران احمدی نژاد تصویب شد را لغو کرد، غیرقابل پیش بینی و مسرت بخش بود.

این دیپلمات درباره اهمیت بحث اسرائیل برای آمریکاییان گفت: در مذاکرات یک سوال حساس وجود داشت. آیا می خواهید اسرائیل را از صحنه روزگار محو کنید؟ همین سوال برای برهم زدن مذاکرات کافی بود. اما امروز می بینیم پاسخ به این سوال از ضرورت گذشته برخوردار نیست و این موضوع بسیار مهم است.

وی با اشاره به خوشحالی اسرائیلی ها از ریاست احمدی‌نژاد بر دولت قبل اظهار داشت: زمانی که رئیس دولت گذشته انتخاب شد، دولت اسرائیل جشن گرفت و نتیجه سیاست های آن زمان این شد که اسرائیل در نهایت گفت اگر ما میلیاردها دلار هزینه می کردیم، نمی توانستیم کارهایی که احمدی نژاد انجام داد را انجام دهیم.

مجلسی با اشاره وضعیت فعلی عربستان سعودی گفت: آمریکایی ها می دانند ایران با عربستان تفاوت دارد. تا بخواهد در عربستان تغییری صورت پذیرد و حکومت اسلامی در عربستان بر سر کار بیاید و سقوط کند و حکومت دیگری بر سر کار بیاید، سال ها می گذرد. لذا آمریکایی فهمیده اند که دیگر نمی توان روی این کشور حساب باز کرد. و بعید بنظر می‌رسد روی عربستان بیش از این شرط‌بندی کنند.

وی با بیان اینکه باید این را به یاد داشته باشیم که استقلال به معنی این نیست که با همه دنیا مشکل داشته باشیم و درها را به روی همه ببنیدیم، ادامه داد: اگر اینطور نگاه کنیم کره شمالی مستقل ترین کشور جهان است. یک وزیری را به جرم چرت زدن می گیرند یا رهبر آن شوهر عمه خود را که توانست او را به قدرت برساند کشت تا کسی نباشد که بتواند فرد دیگری را به قدرت برساند. در حالی که چنین فردی فوق العاده وفادار بوده که دست به چنین کاری زده است. سرانجام سیاست انزوا گرایی به بهانه استقلال، می شود نسل سوم جنون زده فعلی کره شمالی.

مجلسی با تاکید بر اینکه استقلال ایران بخاطر برقراری رابطه با جهان از بین نخواهد رفت گفت: مسلما ایران با تجربه هایی که در تاریخ خود داشته است به سمت وابستگی نخواهد رفت، اما این نباید به معنی عدم برقراری روابط متقابل با سایر کشورهای جهان باشد.

این دیپلمات با اشاره به اهمیت ایران برای کشوری چون آمریکا گفت: آمریکایی ها می دانند که مردم متمدن ایران منافع خود را فهمیده اند. مردم ایران می دانند قدرت در علم، اقتصاد و نفوذ نهفته است. موقعیت جغرافیایی فوق العاده ایران با عربستان قابل مقایسه نیست. ایران هر ده سال دستکم ده میلیون فارغ التحصیل از دانشگاه ها دارد و سال ها طول خواهد کشید تا کشوری چون عربستان بخواهد به این نقطه برسد.

وی با تاکید بر لزوم برابری و شایسته سالاری در کشور گفت: ما هم باید این را نظر داشته باشیم که نمی توانیم به مردم بگوییم شما وظیفه داری به سربازی بروی و به گسترش قدرت مملکت کمک کنی، اما حق نداری پست و مقام بگیری. اگر کسی خدمت می کند باید بتواند پیشرفت هم داشته باشد. اگر باید سربازی کند، باید بتواند رئیس جمهور هم بشود. اگر کسی خودی نیست، پس نباید از او انتظار خدمت داشته باشیم. ما نباید به دوران ساسانی بازگردیم. این سیاست کاستی است که جامعه را طبقه بندی می کند. نمی شود به عده ای حقوق ویژه داد و به عده ای هیچ حقی نداد.

گفت و گو از : مجتبی اسماعیلی

303/300

کد خبر: 693403

وب گردی

وب گردی