درس های عبرت آموز انتخابات 2016 آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: سال انتخاباتی آمریکا پس از یک رژه خسته کننده و طولانی از زشتی ها به پایان رسید. این رقابت توانفرسای انتخاباتی پاره ای از واقعیت های اصولی انتخابات 2016 را روشن کرد؛ درس های عبرت آموزی که رهبران سیاسی کشور باید در فردای انتخابات آن را اخذ و از زشتی های آن پروا کنند.

به گزارش ایسکانیوز نیویورک تایمز در این مقاله افزود: در مجموع آنکه در سراسر این رقابت، سراسر تنفر بود که عرضه شد.
'دونالد ترامپ' با رویه ای که در این رقابت انتخاباتی در پیش گرفت ثابت کرد که می توان موضوعاتی همچون نژادپرستی، تعصب یا تنفر از زنان را بکار گرفت و با آنها انرژی لازم برای یک رقابت انتخاباتی را تامین کردد.
ترامپ ثابت کرد می توان با جمع آوری نیرو از جمله جنبش جدا شده از جریان اصلی محافظه کاران که اصطلاحا به alt-right مشهور است و طرح تئوری های توطئه، برتری نژاد سفید پوست و یهودی ستیزی، متحدانی درنده خو برای خود جفت وجور کند بدون آنکه دشمنی رای دهندگان قابل اتکای جمهوریخواه را برانگیزد .
نیویورک تایمز تصریح کرد: اما نگرانی اصلی همچنان، اقتصاد است. آمریکایی ها با هر پیشینه و اصالتی که باشند اعم از سفید پوست، سیاه پوست، لاتین تبار، مرد و زن، روستایی و شهرنشین، همه و همه در این نظر هم عقیده اند که نگران آینده اقتصادشان هستند .
کشور اخیرا طولانی ترین دوران رکود را از زمان 'رکود عظیم' تجربه کرده است. سطح درآمدها سالیان متمادی است که یا تنزل کرده یا راکد مانده و نابرابری درآمدها در سالهای اخیر بدتر از هر دوره دیگر از دهه 1920 تاکنون بوده است. همه نامزدها اعم از جمهوریخواه و دمکرات به دنبال آن بوده اند که این موضوع را محور مبارزه انتخاباتی شان قرار دهند .
اما ترامپ در دامن زدن به این نگرانی حتی از 'برنی سندرز ' جلوتر عمل کرد. در مقطعی که در تمام حوزه های مختلف کشور از حیث جمعیتی نگرانی از بابت وضعیت اقتصاد کشور وجود دارد، ترامپ آمد و از نگرانی های حقیقی مردم سوء استفاده کرد و از قبل آن به مهاجران و پیمان های تجاری کشور تاخت و در مقابل هیچ سیاست جایگزینی برای بهبود وضع اشتغال کشور و بالا بردن سطح دستمزدها ارائه نداد.
طرح های پیشنهادی او برای اقتصاد و مالیات به کارگران عادی آسیب خواهد رساند و حفره ای در بودجه فدرال ایجاد خواهد کرد. برعکس او، 'هیلاری کلینتون' ایده های عملی دارد که می تواند موجب رونق اوضاع اقتصادی همه آمریکایی ها شود.
رسانه ها هم در یاری رساندن به رویه های غلط نامزدها آنها را همراهی کردند و احزاب هم آنقدر شکننده اند که نمی توانند جلوی آنها را بگیرند. رسانه های اجتماعی و شبکه های تلویزیونی هر دشنام و توهین مطرح شده در 18 گذشته را منتقل کردند. اما در تمام اخبار این رسانه ها ابدا هیچ بحث سازنده ای پیرامون موضوعاتی همچون تغییرات آب و هوایی یا عدالت کیفری مطرح نشد .
برای دمکراتیزه کردن رسانه ها، شبکه های 'توئیتر' و 'فیسبوک' هم وارد گود شدند و این امکان را برای آمریکایی ها فراهم کردند تا منحصرا شنوای پیامی نباشند که رسانه های سنتی آن را القا می کنند.
در این میان، شبکه های خبری فاکس نیوز و سی ان ان و سایر شبکه ها که از دسته بندی کردن مردم نومید شده بودند، از همان ابتدای امر میکروفونی در اختیار ترامپ قرار دادند . رهبران جهوریخواهان که سالیان متمادی است شعله های جانبداری افراط گرایانه را باد می زنند؛ در دور مقدماتی این رقابت قدرت آن را نداشتند جلوی ظهور ترامپ را بگیرند و بعد هم از آن ترسیدند که مبادا با مخالفت کردن با او، باعث دشمنی هواداران ترامپ در روز انتخابات شوند.
ترامپ هم به نحو احسن از زیرکی اش نسبت به رسانه ها و احاطه ای که بر عالم تفریحات و سرگرمی دارد، استفاده کرد و همه نگاهها را به خود کرد. تصور کنید یک آدم عوامفریب که ظاهرش را خوب موجه نشان می دهد تا چه اندازه می تواند با این فرمول پیش برود.
حال با همه این فراز و نشیب ها، در این انتخابات، اسپانیایی زبان ها به جنبش و جوش افتاده اند و ظهور کرده اند. آرای پیش از موعد چند روز گذشته در ایالت های نوادا و فلوریدا بیانگر مشارکت بی سابقه این قومیت در انتخابات امسال است که قابل مقایسه با دوره های قبلی انتخابات نیست. رای این قومیت می تواند برای باختی که ترامپ لایق آن است، اثر گذار باشد.
این انتخابات فرصتی است برای میلیون ها رای دهنده تا سرنوشتشان را تعیین کنند و زندگی و جوامع خود را بر اساس آن تغییر دهند.
این انتخابات در 9 ایالت تکلیف طرح های بلاتکلیف از قبیل جنگ شکست خورده با قاچاق مواد مخدر یا استفاده درمانی و تفننی از ' ماری جوانا' را مشخص خواهد کرد .
در بعضی از شهرها رای مردم تکلیف تامین اعتبار برای گسترش دادن خطوط راه آهن و سایر پروژه های حمل و نقل را که امیدی به حل آنها نبود مشخص خواهد کرد. ایالت واشنگتن هم تکلیفش برای حل معضل مالیات بر آلودگی کربن روشن خواهد شد.
سایر ایالت ها هم سرنوشت شان در مورد اعمال سیاست های قوی تر برای کنترل اسلحه و بالا بردن حداقل دستمزدها مشخص خواهد شد .
این پیشنهادها پاسخی قوی به متعصبان ضد دولت است که دست و پای کنگره را برای اقدام در هر زمینه ای بسته اند به جز انجام تحقیقات بی فایده جانبدارانه. برای مردمی که عمیقا از این انتخابات سرخورده اند؛ این پایان ناکارآمدی سیاسی؛ شاید تنها راه برای پیش بردن کشور رو به جلو باشد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 693422

وب گردی

وب گردی