مزارعی با بوی تند علف /٦ مرد که ماریجوانا می کاشتند دستگیر شدند

 راحتی کاشت و سود سرشار عواملی هستند که سبب تولید گسترده ماریجوانا شده است. هر چند که مسئولان مبارزه با مواد مخدر تا همین چند ‌سال پیش کشت گسترده این گیاه مخدر را در داخل کشور رد می‌کردند و معتقد بودند که این ماده مخدر از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شود؛ اما کشفیات نیروی انتظامی در یکی، دو سال اخیر نشان داده که تولید و کشت ماریجوانا در ایران نه‌تنها وجود دارد، بلکه روند صعودی به خود گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند شاهد این مدعا هم کشفیات صورت گرفته در همین چند‌ سال اخیر است. همین دیروز بود که علی‌اصغر سلطانی، معاون دادستان اراک با اعلام خبر دستگیری عوامل کشت و تولید ماری جوانا در یکی از شهرستان‌های استان مرکزی گفت: «در شهرستان‎های مختلف استان مرکزی در این زمینه پرونده تشکیل شده است؛ اما به‌طور مشخص در شهر اراک یک مزرعه کشت شاه‎دانه کشف شد و در این رابطه ٦ نفر دستگیر شدند.»

او با بیان این‌که بذرهای شاه‌دانه در مرحله کشت کشف شده و هنوز به مرحله تولید ماریجوانا نرسیده بود، ادامه داد: «برای این ٦ نفر با عنوان اتهامی کشت شاه‎دانه به قصد تولید مواد مخدر و نگهداری سلاح‏ها و مهمات غیرمجاز جنگی پرونده قضائی تشکیل شد که ٥ نفر از آنها با قرار وثیقه آزاد شدند و یک نفر از آنها در بازداشت است.» به گفته سلطانی، متهمان به وسیله اسلحه‎های جنگی غیرمجاز از مزرعه محافظت می‎کردند.
ماریجوانا در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. مصرف این ماده مخدر رو به افزایش است. روزی نیست که خبری درباره تولید و مصرف این گیاه مخدر منتشر نشود. ماریجوانا یا همان علف خیلی راحت تولید می‌شود؛ از گلدان‌های کوچک آپارتمانی گرفته تا مزارع بزرگ در نقاط پرت و دورافتاده. همین شده تا این گیاه مخدر در ایران مشتری‌های زیادی پیدا کند و مصرف آن روز‌به‌روز در بین جوانان شایع‌تر شود. کار به جایی رسیده که حتی نحوه کاشت و نگهداری این گیاه در گلدان‌ها و باغچه‌های کوچک خانگی هم در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود. در برخی از وبلاگ‌ها انواع و اقسام روش‌های کاشت و نگهداری گیاهان مخدر را به همراه گزارش تصویری منتشر می‌کنند. حتی مناطقی هم مثل یک روستا در نزدیکی استان فارس به قطب تولید ماده مخدر ماریجوانا تبدیل شده است. روستایی که حالا آن را به نام «هلند کوچک ایران» می‌شناسند. در همین اطراف تهران هم مزارع و باغچه‌های کوچک و بزرگ کشت ماریجوانا کم نیستند و هراز چند گاهی خبری از کشف و دستگیری عاملان کشت و تولید آن از سوی نیروی انتظامی منتشر می‌شود. آمار‌های غیررسمی هم از افزایش گرایش جوانان به مصرف این ماده مخدر حکایت دارد. حالا پس از پشت سرگذاشتن بحران شیشه که در اواسط دهه ٨٠ و اوایل دهه ٩٠ به اوج خود رسید و موجب آسیب‌های فراوانی به جامعه جوان کشور شد، تا چند‌ سال آینده باید منتظر بروز و ظهور آسیب‌های جدیدی ناشی از مصرف این گیاه مخدر باشیم.
کشف بوته‌های «گل» در اطراف تهران
هشتم شهریور ماه هم مزرعه دیگری در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد توسط نیروهای سپاه فتح این استان کشف شد. این مزرعه پس از ارسال برخی گزارشات تحت نظر و مراقبت نامحسوس اطلاعات سپاه فتح قرار گرفت. در این مزرعه تعداد ٤٩ بوته ماریجوانا به وزن تقریبی ٣٩ کیلوگرم کشف و امحا شد. همچنین در این ارتباط ٤ نفر دستگیر و روانه زندان شدند. در اوایل همین ماه مزرعه دیگری در ملارد با تلاش نیروهای سپاه کشف شد. این مزرعه در منطقه اخترآباد، در یکی از نقاط دورافتاده این شهرستان توسط دو نفر دایر شده بود. این دو نفر در این مزرعه ١٢٥ بوته از این گیاه مخدر را به عمل آورده بودند.
کاشت ٩٤٠ بوته ماریجوانا در مزارع نظرآباد
پیش از این هم در مرداد ماه ‌سال جاری دو مزرعه کاشت ماریجوانا در شهرستان نظرآباد استان البرز کشف و معدوم شدند. مزارعی که به گفته محمدقیومی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد هر دو مورد بر اساس گزارشات مردمی به نیروی انتظامی شناسایی شدند. در یکی از این مزارع که مربوط به منطقه نجم‌آباد نظرآباد بود، ٩٠٠ بوته ماریجوانا در بین دیگر گیاهان باغی با آبیاری قطره‌ای عمل آمده بودند. در مورد دوم هم ٤٠ بوته شناسایی و از آن محل مقدار ١٢ کیلوگرم ماریجوانا کشف و ضبط شد. در این ارتباط هم به گفته مسئولان قضائی شهرستان نظرآباد دو نفر دستگیر شدند.
کاشت بوته‌های علف از گیلان غرب تا کرمان
١٤مرداد سال ٩٤ هم مزرعه‌ای در گیلان غرب کشف و معدوم شد. از این مزرعه در نزدیکی روستای میاندار در ١٢ کیلومتری جنوب شرقی شهر گیلان غرب بیش از ٦ کیلوگرم ماریجوانا کشف و ضبط شد. ١٧ آذر ماه ‌سال ٩٤ هم مأموران پلیس مبارزه با مواد کرمان موفق به دستگیری یک تولیدکننده خانگی ماریجوانا در شهر ماهان شدند. این فرد اقدام به کشت ۵۴ بوته ماریجوانا در خانه خود کرده بود.
دو برادر تهرانی با ٦٣ کیلو گراس در آبیک
٢٣ مهر ماه ‌سال ٩٢ این بار در نزدیکی استان تهران یک مزرعه بزرگ کاشت ماریجوانا کشف شد. مزرعه‌ای در حوالی آبیک که توسط دو برادر اهل تهران اداره می‌شد. این دو برادر محموله گیاه شاه‌دانه را به ٦٣ کیلوگرم گراس تبدیل کرده و در حین انتقال به تهران توسط پلیس دستگیر و روانه زندان شدند. این برادرهای تبهکار با اجاره زمینی به مساحت ٤٠٠ متر مربع در حوالی روستای ناصرآباد، از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک به کشت گیاه شاه‌دانه اقدام می‌کردند. این مزرعه هم به دنبال گزارشات مردمی به نیروی انتظامی شناسایی شد. این دو برادر برای رد گم‌کردن در اطراف زمین زراعی، گل آفتابگردان کاشته بودند تا اثری از کاشت نباشد. آنها در واقع با استفاده از آفتابگردان‌ها، بوته‌های ماریجوانا را استتار کرده بودند. این دو تبهکار در اقدامی عجیب‌تر برای این‌که بوی شاه‌دانه به مشام اهالی منطقه و رهگذران نرسد، اطراف این زمین زراعی نیز سیر کاشته بودند.
مجازات کشت ماریجوانا در ایران
علیرضا دقیقی، حقوقدان در این رابطه می‌گوید: «ماریجوانا را معمولا در ایران به اسم «گل خشک گیاه شاه‌دانه» می‌شناسند. البته این اسم در محله‌های مختلف تغییر می‌کند؛ مثلا در محله تجریش به اسم گراس معروف است. نام‌های دیگرش هم مرجان، گل، علف و مالی است که بر اساس محله‌های مختلف این نام‌ها نیز تعیین می‌شود؛ مثلا در یک محله به اسم گل و در محله‌ای دیگر به نام مرجان معروف است و کسی بخواهد آن را تهیه کند باید از این نام‌ها استفاده کند. از مشتقات ماریجوانا نیز حشیش تولید می‌شود. افرادی هم که این ماده مخدر را مصرف می‌کنند، معمولا چشمان‌شان قرمز، فشارشان بالا، دهانشان خشک و عضلات‌شان شل می‌شود و همچنین ضربان قلبشان نیز افزایش پیدا می‌کند. اما از آنجا که تمام این عوارض بلافاصله مدتی بعد از مصرف از بین می‌رود، برای همین در کشور‌هایی مثل برخی از ایالت‌های آمریکا، اروگوئه و هلند مصرف ماریجوانا آزاد اعلام شده است؛ ولی در ایران مصرف و کشت آن جرم است و مجازات دارد. مجازات‌هایش هم تقسیم‌بندی می‌شود. کسی که برای نخستین‌بار گیاه ماریجوانا را کشت کند، به ١٠ تا ١٠٠‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود. برای بار دوم نیز فرد به ٥٠ تا ٥٠٠‌میلیون ریال به اضافه ٣٠ تا ٧٠ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. بار سوم ١٠٠ تا یک‌میلیارد ریال جریمه به اضافه یک تا ٧٥ ضربه شلاق و یا ٢ تا ٥‌ سال حبس مجازات دارد. در نهایت نیز برای بار چهارم اگر فردی به این جرم دستگیر شود، مجازاتش اعدام است. مانند بسیاری از جرم‌ها که برای بار چهارم مجازات اعدام برایشان در نظر گرفته شده است. از طرفی مالی هم که از کشت ماریجوانا به دست آمده، یعنی همان گیان شاه‌دانه و برگ‌هایش امحا می‌شود.»

700700

کد خبر: 693429

وب گردی

وب گردی