شکارچیان جدید توانایی تشخیص و تمایز گونه‎های جانوری را ندارند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: شکارچیان جدید توانایی تشخیص و تمایز گونه‎های جانوری را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز،نبی‎الله قائدرحمتی گفت: جریمه‎ها و ضرر و زیان ناشی از شکار و صید حیات وحش از جمله پرندگان چندین برابر شده است و در صورتی‎که فردی به صورت غیرمجاز پرنده‎ای را شکار و یا زنده گیری کند و تخلف وی ثابت شود، ضمن معرفی به مراجع قضائی تا چندین میلیون ریال جریمه می‎شود.

او افزود: برخی از دارندگان سلاح با دریافت مجوز سلاح از ارگان‎های ذی‎صلاح امنیتی احساس می‌کنند که با دریافت جواز می‌توانند هر کاری در حوزه حیات‌وحش انجام دهند. در واقع داشتن سلاح سبب می شودتا برخی افراد با این اسلحه وارد طبیعت و محیط زیست شده و در زمان برخورد با حیات وحش به صرف فقط داشتن جواز مبادرت به شکار کنند.

برخی از دارندگان سلاح با دریافت مجوز سلاح از ارگان‎های ذی‎صلاح امنیتی احساس می‌کنند که با دریافت جواز می‌توانند هر کاری در حوزه حیات‌وحش انجام دهند. در واقع داشتن سلاح سبب می‌شود تا برخی افراد با این اسلحه وارد طبیعت و محیط زیست شده و در زمان برخورد با حیات وحش به صرف فقط داشتن جواز مبادرت به شکار کنند

قائدرحمتی ادامه داد: در همین راستا آموزش در این خصوص از طرف ارگان‎های ذی‎ربط ضروری است. همچنین آموزش زیست محیطی و فرهنگ‌سازی به شکارچیان و آشنائی آنها با حیات وحش و ارزش این گونه‎ها جهت حفاظت از محیط زیست امری لازم و الزامی است چراکه احیا کردن یک‌گونه جانوری امکان پذیر نیست درحالی‎که شناخت یک شکارچی از یک گونه جانوری می‎تواند نقش مهمی در جهت حمایت، حفاظت و حراست آن داشته باشد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: اطلاع‌رسانی و آشنا کردن شکارچیان با کلیه قوانین و مقررات باید از طرف محیط ‌زیست و همچنین دستگاه‌هایی که مبادرت به واگذاری سلاح می‌کنند انجام شود تا بتوانیم گونه‎های در معرض خطر انقراض را حمایت و حفاظت کنیم.

او تصریح کرد: افرادی که طی سال‎های اخیر با خرید اسلحه شکاری و دریافت دفترچه به جمع شکارچیان پیوسته‎اند توانایی تشخیص و تمایز گونه‎های جانوری را ندارند. لذا پیشنهاد می‎شود متولیان صدور جواز حمل سلاح با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست دوره‎های آموزشی از جمله، آشنایی با قوانین و مقررات شکار و صید، حیات وحش و آموزش‎های بکارگیری سلاح را برای شکارچیان برگزار کرده و پروانه شکار صرفا برای کسانی که موفق به گذراندن دوره‎های مذکور شده و گواهینامه آن را دریافت کرده‎اند صادر شود.

700/703

کد خبر: 693493

وب گردی

وب گردی