رییس جهاد دانشگاهی:علاقه مند به همکاری در فعالیت های فرهنگی با دانشگاه آزاد هستیم/اهمیت تدوین استراتژی توسعه صنعتی در صنایع پیشران

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در کشور نیازمند استراتژی های فناوری صنعتی هستیم گفت: با گذشت 37 سال از عمر انقلاب اسلامی استراتژی توسعه صنعتی هنوز تدوین نشده است.

طیبی با حضور در غرفه ایسکانیوز در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی گفت: یکی از ضعف هایی موجود در مسیر توسعه کشورمان این است که استراتژی توسعه صنعتی بعد از 37 سال که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد؛ هنوز تدوین نشده است. با توجه به اینکه تامین تمام نیازهای صنعتی کشور توسط خودمان مقرون به صرفه نیست، در این راستا بسیاری از کشورها قالب قالب استراتژی توسعه و اولویت های صنعتی و یا صنایع پیشران را مشخص می کنند و برای صنایعی که تا 90 درصد بدنه اقتصادشان را تشکیل می دهند استراتژی های توسعه را تدوین می کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اقتصاد مقیاس در کشور رعایت نمی شود اظهار داشت: برای توسعه فیزیکی صنایع باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. به عنوان مثال اگر کانی های فلزی و غیر فلزی در صنعت فولاد، مس یا آلومینیوم یکی از زمینه های صنایع پیشران ما هستند، آیا باید در صنعت فولاد 20 کارخانه تولید داشته باشیم یا دو کارخانه؟ به این معنا که اقتصاد مقیاس در استراتژی توسعه صنعتی باید در مقیاس بالا رعایت تا بتوانیم تولید با کیفیت و ارزان داشته باشیم که هم مردم از این امر بهره مند شوند و کشور نیزسودآوری داشته باشد.
این مقام مسئول افزود: در زمینه صنایع غذایی باید به تولیدات بالایی برسیم زیرا امنیت و خودکفایی کشور را تامین می کند. لازم به ذکر است یکی از پیامهای جدی اقتصادی، تدوین استراتژی توسعه صنعتی است. به طور مثال اگر صنعت فولاد، جزو صنایع پیشران ما است ، باید در این زمینه صاحب تکنولوژی باشیم. البته می توان با تجمیع خریدهای خارجی امتیاز تکنولوژی را از دیگر کشورها بگیریم.
طیبی در ادامه گفت: تعیین اولویت رسانه های پیشران و کیفیت توسعه فیزیکی، رعایت اقتصاد مقیاس و داشتن استراتژی توسعه فناوری از اولویت های کشور در در جریان خودکفایی است. به طور مثال اگر نفت جزو صنایع پیشران ما است نباید 120 دکل از دیگر کشورها خریداری کنیم بلکه باید با خریداری 5 دکل از بهترین شرکتهای خارجی بتوانیم امتیاز انتقال تکنولوژی را از آن خود کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه های پزشکی همکاریهای بسیار خوبی را با دانشگاه آزاد داریم و تعداد زیادی از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه آزاد تزهای پژوهشی شان را در پژوهشگاه رویان و ابن سینا یا حوزه های دیگر پزشکی جهاد دانشگاهی می گذرانند.
وی ادامه داد: در حوزه پژوهش، فناوری و فرهنگی همکاری های جدی را جهاد دانشگاهی با دانشگاه آزاد می توانند داشته باشد. خوشبختانه در حوزه های فناوری، دنشگاه آزاد در دوره های تحصیلات تکمیلی به شدت در حال توسعه است. در راستای توسعه فناوری دانشجویان دکترا و همچنین استادان دانشگاه آزاد کمک بسیار زیادی به جهاد دانشگاهی در توسعه فناوری داشته باشند.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: دانشگاه آزاد به دنبال توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد است و بسیاری از تولیدات شرکت های دانش بنیان از همکای مشترک جهاد دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه آزاد تهیه می شود.
این مقام مسئول در زمینه فعالیت های فرهنگی دانشگاه گفت: در حوزه فرهنگی علاقمند توسعه فعالیت ها هستیم. در این راستا من و دکتر میرزاده به طور کاملا متقابل و همزمان اعلام آمادگی کرده ایم و امیدوارم در دوره جدید مسئولیت من در جهاد دانشگاهی این فعالیت ها توسعه یابد.
وی در خصوص فعالیت های دانش بنیان تصریح کرد: اقتصاد ما بایستی از یک اقتصاد متکی بر فروش نفت و مواد اولیه به اقتصادی متکی بر تولیدات علم فناوری خودمان تبدیل شود. بهترین محمل برای تولید علم و فناوری، دوره های تحصیلات تکمیلی است که جوانان در اوج انرژی برای تولید علم و فناوری تلاش می کنند و در قالب شرکت های دانش بنیان اقدام به تجاری سازی تولیدات خود می کنند.
وی در مورد موانع تولید علم وفناوری اظهار داشت: تلاش هایی که در راستای تولید علم و فناوری در شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد و منجر به تولید محصول و خدمات به می شود باید بازار مصرفی برایش مهیا شود. به این معنی که نظام و دولت به استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان متعهد باشند و با توسعه این روند اقتصاد کشور متکی برتولید و ایجاد اشتغال می شود.
این مقام مسئول در مورد جایگاه جهاد دانشگاهی در تولیدات علمی کشور افزود: یکی از اهداف جدی توسعه و ایجاد جهاد دانشگاهی اثبات توان کشور در تولید علم و حرکت در جهت تجاری سازی است و تلاش برای الگوسازی این روند است.
وی در پایان با ابراز خرسندی از روند کاربردی سازی تولیدات علمی گفت: خوشبختانه تمام تولیدات علمی دانشگاه ها کاربردی هستند در این راستا به دنبال ایجاد بیمارستان سلول درمانی هستیم. در فناوری داروهای نوین، سرطان پستان زنان ، گیاهان دارویی و مهندسی، فناوریهای زیادی را تولید کرده ایم. در زمینه فرستنده های رادیویی حدود 90 درصد از صدای جمهوری اسلامی ایران متعلق به فرستنده های ما است. در صنعت نفت اقدام به ایجاد دکل و متها های حفاری، انواع و اقسام مواد شیمیای مورد نیازصنعت، تجهیزات برقی و مکانیکی کرده ایم.

202/200

کد خبر: 693499

وب گردی

وب گردی