پنجمین همایش ملی توربین گاز، در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد

مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی توربین گاز، صبح هجدهم آبانماه 1395 در سالن آمفی تئاتر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در مراسم افتتاحیه، دکتر محمدی(معاون پژوهش و فناوری دانشگاه) به مهمانان و شرکت کنندگان در همایش خوشامد گفت.

وی تاکید کرد: موضوع فناوری و فناوریهای نو، بحث بسیار جدی در کشور است و دانشگاههای ما مصمم اند در انتقال و بومی سازی این فناوریها، نقش اساسی ایفا کنند. دانشگاه علم و صنعت ایران نیز به عنوان دانشگاه پیشرو و پیشگام در توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، این بحث را جدی پیگیری کرده و نمونه آن، توربین گاز است که در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه پی ریزی و دنبال شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: امیدوارم این همایش ملی را در سالهای آینده به همایش بین المللی تبدیل کنیم و ابراز امیدواری کرد این همایش دو روزه بتواند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد.


پس از آن دکتر تقوی(دبیر همایش) به مرور مختصر پیشرفتهای عمده و اساسی کشور در زمینه توربینهای گاز پرداخت و از جمله این موفقیتها به طراحی و ساخت توربین گاز IGT25 و موتور توربو جت «اوج» اشاره کرد.


دکتر تقوی، محفظه احتراق وکنترل حرارت؛ ارتعاشات و استحکام؛ کمپرسور و توربین؛ کنترل و عملکرد؛ مواد و ساخت را پنج موضوع نشستها و محورهای تخصصی این همایش دو روزه اعلام کرد و گفت: بالغ بر 70 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که 64 عنوان پذیرش شده و ارایه شفاهی می شوند. وی توضیح داد 78 درصد مقالات را مراکز دانشگاهی ارسال کرده اند که در بین آنها بیشترین مقالات مربوط به دانشکده های مهندسی مکانیک و مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران است.


دبیر همایش از همه حامیان و ارایه دهندگان مقالات و شرکت کنندگان در همایش تقدیر و تشکر کرد.


سخنران بعدی افتتاحیه، پروفسور نسترینکو(استاد دانشگاه هوایی مسکو) بود که با موضوع «کاربرد موتورهای توربینی کوچک در هواپیماهای مدرن» سخنرانی علمی ارایه کرد. پس از آن، دکتر منتظری(رییس پژوهشکده توربین گاز)، با موضوع شبکه توربین ایران، سخنرانی کرد. وی روند توسعه توربین گاز در دهه های گذشته در ایران را بررسی کرد و گفت: ما بیش از سه دهه پر افتخار را در حوزه توربین گاز در کشور سپری کردیم و محصولات مختلفی تولید شده که در حال استفاده است.


رییس پژوهشکده توربین گاز توضیح داد در دهه اول، تمرکز بر تعمیر و نگهداری و قطعه سازی در صنایع هوایی و تعمیرات نیروگاهی بود. دهه دوم ویژگی اش سه اتفاق همزمان بود. یکی ایجاد صنعت موتورهای توربین، دیگری ایجاد اولین دفتر طراحی موتورهای توربینی و سوم، تولید اولین محصول توربینی کشور به نام طلوع چهار که در طی این سالها، یکی از پر مصرفترین موتورهای کشور بوده است.


دکتر منتظری افزود: در دهه سوم، اتفاق بزرگتری رخ داد و دو توربین ساز بزرگ - شرکت توگا و توربو کمپرسور نفت- در کشور شروع به فعالیت کردند که با استفاده از بهترین فرصت های زمان خود، زیرساخت تولید توربین در کشور را فراهم آوردند. وی گفت: دهه چهارم که حدودا از سال 1390 شروع می شود ویژگیها و الزامات خودش را دارد از جمله اینکه در این دهه، طرح های کلان و ملی و مجموعه ای از فعالیتهای بزرگ را آغاز کردیم که طرح کلان ملی موتور هواپیما از آن جمله است. وی اظهار امیدواری کرد دهه آینده و سال 1400، دهه حضور جهانی کشور در عرصه توربین باشد.


آخرین سخنران مراسم افتتاحیه همایش، مهندس کریمیان(معاون سازمان صنایع هوایی) بود که در خصوص طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت ملی هوایی(اوج) توضیحات مجملی ارایه کرد. وی گفت: این پروژه در سال 1390 به سازمان صنایع هوایی ابلاغ شد و علت این بود که هواپیمای جنگنده ای داشتیم که نیازمند تعمیر موتور بودند. مهندس کریمیان بهره گیری از رویکرد مهندسی سیستم را برای تولید محصولات پیچیده و اجرای پروژه هایی نظیر طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت، ضروری دانست و گفت تیرماه 1395 تست عملکردی پیشرانه با موفقیت انجام شد و سپس به تبیین دستاوردهای مهم این پروژه پرداخت. وی توضیح داد برای شکل گیری و توسعه زنجیره تامین کیفی و قدرتمند در اجرای این پروژه، از همکاری 10 دانشگاه و 30 شرکت صنعتی و دانش بنیان بهره گرفته شده است و در صورت تولید انبوه موتور توربوجت ملی، سالانه 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.


در پایان، مراسم تقدیر و اهدای یادمان همایش به دست اندرکاران و حامیان برگزاری پنجمین همایش ملی توربین گاز برگزار شد.

گفتنی است این همایش ملی توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف آگاهی از آخرین دستاوردهای دانشگاهی و صنعتی در حوزه توربین گاز؛ هموارسازی نقشه راه طراحی، ساخت و بهره برداری صنعت توربین گاز؛ استحکام بخشی بیشتر به همکاری های صنعت و دانشگاه و نیز شناسایی گلوگاهها و نیازهای صنعت برگزار می شود. شرکت توربو کمپرسور نفت، پژوهشکده توربین گاز، شرکت ملی گاز ایران، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی و شرکت توگا، حامیان پنجمین همایش ملی توربین گاز هستند.


لازم به ذکر است قرار است میزگرد تخصصی «شبکه توربین گاز ایران» بعد از ظهر فردا با حضور دکتر منطقی(رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی)؛ دکتر اسدی(استاد دانشگاه استونگر نروژ) و دکتر پاک سرشت(معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز) برگزار شود.

204/200

کد خبر: 693516

وب گردی

وب گردی