بحران محیط زیست در ایران 2 برابر جهان/ تنش آب در ایران جدی است

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: بحران محیط زیست در ایران 2 برابر جهان است.

به گزارش ایسکانیوز،مجتبی اردستانی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در اختتامیه هشتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی محیط زیست که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: میزان بحران‌های زیست محیطی در ایران 2 برابر مشکلات موجود در کل دنیاست.

او با بیان اینکه کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه‌ریزان کشوری برای حل مشکل دریاچه ارومیه تلاش ویژه‌ای کرده‌اند، افزود: علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی‌های دقیق دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های قبل روند خوبی را پیش گرفته اما تا نتیجه مطلوب فاصله داریم.

علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی‌های دقیق دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های قبل روند خوبی را پیش گرفته اما تا نتیجه مطلوب فاصله داریم

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران ادامه داد: این وضعیت دریاچه ارومیه مختص بندر انزلی، تالاب گاوخونی، هامون و پریشان هم شده است و دلیل این اتفاق بحران آب است که منشا آن تغییرات اقلیم است چرا که آب کمتر شده و میزان تبخیر افزایش یافته است این وضعیت سبب شده مشکلات کشور ما در بخش آب بیشتر شود.

اردستانی با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد در خصوص تنش آبی در جهان، گفت: در این گزارش مشخص شده که وضعیت ایران از نظر تنش آبی بسیار جدی است بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در این‌باره انجام شود.

او با تاکید بر بحران‌های جدید عصر حاضر به نام ریزگردها بیان داشت: خشک شدن تالاب‌ها، مسیری را برای بروز یک مشکل زیست محیطی به نام ریزگردها فراهم می‌کند که این اتفاق مشکلات و مقولات زیست محیطی متعددی را برای ساکنان منطقه رقم خواهد زد.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با تاکید بر اینکته کمبود آب در حال حاضر مشکل ساز شده است، گفت: کمیت آب روی کیفیت آب تاثیر گذاشته و مشکلات دیگری را برای محیط زیست ایجاد کرده است.

اردستانی در ادامه افزود: این نوع از کنفرانس‌ها که برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود با تجمیع نظرات تخصصی در تلاش است تا با ارائه تکنولوژی‌های جدید و دانش روز راهکاری را برای فائق آمدن بر مشکلات فراهم سازد.

او گفت: ما سالانه همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست را طبق چالش‌های روز برنامه ریزی می‌کنیم که امسال در هشتمین همایش ملی مهندسی محیط زیست 700 مقاله توسط دبیرخانه دریافت شد که به میزان وقت و کارهای انجام شده در هر مقاله 50 تا 60 مقاله به طور شفاهی و تعدادی نیز به شکل پوستر ارائه شده است.

اردستانی در پایان گفت: مقوله محیط زیست و بحث های جدی زیست محیطی روز همانند چالش بحران آب، ریزگردها، آلودگی خاک، هوا ، فناوری های نوین، خاک و پسماند، آب و فاضلاب، هوا و صوت در تمام دروس دانشگاهی مهندسی محیط زیست ارائه می شود و ما در تلاشیم تا فناوری‌های نوینی را در بحث مهندی محیط زیست ارائه دهیم.

700/703

کد خبر: 693517

وب گردی

وب گردی