تابش برای حضور در اجلاس محیط زیست و توسعه به سئول می رود

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: به نمایندگی از رئیس مجلس در هجدهمین اجلاس محیط زیست و توسعه در سئول پایتخت کره جنوبی شرکت می کند.

به گزارش ایسکانیوز، این اجلاس از امروز در سئول آغاز می شود و تا شنبه نیز ادامه دارد.

«محمدرضا تابش» نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر خود به کره جنوبی برای شرکت در هجدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه موسوم به ( APPCED) گفت: دوره قبل این اجلاس به ریاست علی لاریجانی در سال 1393 در تهران برگزار شد.

تابش افزود :اجلاس دوره قبل بسیار مهم بود و امسال نیزاز لاریجانی دعوت شده بود ولی به صلاحدید رئیس مجلس، بنده به نمایندگی از ایشان به همراه دکتر صفاری نطنزی در این اجلاس شرکت خواهم کرد.

اجلاس دوره قبل بسیار مهم بود و امسال نیز از لاریجانی دعوت شده بود ولی به صلاحدید رئیس مجلس، بنده به نمایندگی از ایشان به همراه دکتر صفاری نطنزی در این اجلاس شرکت خواهم کرد

این نمانیده مجلس افزود: در این اجلاس، چگونگی تحقق اهداف توسعه پایدار با توجه به تحولاتی که در معنا و ساختار و تشریفات توسعه پایدار اتفاق افتاده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و کشورهای آسیایی و اقیانوسیه به دنبال آن هستند که چگونه اهداف مذکور را تحقق بخشند.

او ادامه داد: یک جلسه کمیته اجرایی و یک جلسه مجمع عمومی در این اجلاس برگزار خواهد شد؛ بنده در جلسه کمیته اجرایی، گزارشی از مجمع تهران به اعضا ارائه خواهم کرد و در ادامه نیز دستور کار اجلاس سئول تصویب و نمایندگان کمیته نگارش قطعنامه، انتخاب و مشخص خواهند شد و ما نیز سعی خواهیم کرد به عنوان نمایندگان ایران در این کمیته عضویت داشته باشیم.

تابش بیان کرد: ایران به دنبال آن است که در بندهایی از قطعنامه، موارد مورد نظر خود را نیز بگنجاند و در این راستا تلاش خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در جلسه مجمع نیز اعضای کشورها و نمایندگان آنها نیز مواضع خودشان را تشریح می کنند و گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار را به سمع و نظر حضار خواهند رساند و احتمالاً انتخاباتی برای میزبانی دوره بعد برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه به دلیل اهمیت موضوع در جلسه‌ای با لاریجانی، مباحث مورد نظر ایران در این اجلاس را هماهنگ کرده است، توضیح داد: ایشان توصیه‌های کارسازی در زمینه بهره‌گیری از این اجلاس و ملاقات‌هایی که با نمایندگان روسای سایر کشورها خواهیم داشت، مطرح کردند تا مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص توسعه پایدار تبیین سازیم.

تابش گفت: ما جلساتی با مقامات کره جنوبی از جمله رئیس مجلس و سایر مقامات دولتی خواهیم داشت؛ زیرا با توجه به تصویب برجام و زمینه‌ای که فراهم آمده و تحریم‌ها برداشته شده، از کشور کره به عنوان شریک تجاری جدی ایران که کالاهای بسیار زیادی را در ایران دارد، انتظار بالاتری در زمینه‌های مالی و افزایش ارتباطات داریم؛ ضمن آنکه دکتر لاریجانی تأکید کردند کشور کرده باید در زمینه کالاهایی که وارد ایران می‌شود -اعم از وسایل خانگی یا خودرو- تکنولوژی خود را به ایران منتقل کند چرا که کشورهای همجوار ایران نیز بازار خوبی برای تولیدات کره هستند و ایران در صورت انتقال تکنولوژی از کره می‌تواند به عنوان قطب مهم در این زمینه مطرح شود.

او تصریح کرد: با این روش می‌توان برای صادر کردن این کالاها به کشورهای همجوار در خاورمیانه اقدام شود.

تابش گفت: لاریجانی تاکید داشتند در زمینه زیست محیطی نیز کره می‌تواند در زمینه‌هایی همچون مسائل و موارد مربوط به شیلات، آب، تکنولوژی‌هایی که منجر به مصرف کمتر آب خواهد شد و نیز برای مقابله با آلودگی هوا مشارکت داشته باشد.

او با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در خصوص لزوم جایگزین شدن موتورهای برقی، تصریح کرد: ایران برای تولید خودرو و موتورهایی که سوخت کمتری مصرف می‌کنند و موتورهای برقی به زودی اقدام خواهد کرد و دکتر لاریجانی نیز درخصوص مذاکرات در این باره با مقامات کره تأکید داشتند.

تابش گفت: ما از سایر دستگاه‌ها همچون سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن نیز اطلاعاتی گرفته‌ایم تا بدانیم تفاهمات و توافقات فی مابین آنها با دیگر کشورها بر چه پایه و اساسی بوده و ما چه کاری می‌توانیم در راستای اجرایی شدن این تفاهمات انجام دهیم.

او افزود: از کشورهای دیگر نیز هیأت‌های پارلمانی در این اجلاس حضور خواهند داشت و از سوی برخی کشورها رئیس پارلمان در این اجلاس شرکت می کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که در خصوص عضویت ایران در هیأت رئیسه این اجلاس و نیز میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای دوره بعد در جریان حضور در سئول بحث و بررسی خواهد

700/703

کد خبر: 693522

وب گردی

وب گردی