پینت بال ورزشی خطرناک برای چشم

به گفته کارشناسان، تفنگ پینت بال بیش از هر ورزش دیگری موجب از بین رفتن بینایی می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر ، صدمات ناشی از بسکتبال، دوچرخه سواری، و بیسبال به چشم غالبا بیش از صدمات ناشی از پینت بال به چشم است. اما صدمه ناشی از تفنگ های بادی ورزش پنت بال به چشم به مراتب شدیدتر بوده و بهبود آن حداقل در کوتاه مدت غیرمحتمل است.

محققان عنوان می کنند: «لازم است که ما از تهدیدات ناشی از این فعالیت ها به چشم آگاه باشیم و عینک ایمنی به چشم بزنیم. اقدامات ساده پیشگیرانه می تواند راه حل اغلب این مشکلات باشد.»

تیم تحقیق از دانشگاه لوگانو سوئیس، پایگاه داده آمریکا در مورد معاینه اورژانسی چشم در بیش از ۹۰۰ بیمارستان را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند. محققان بر حدود ۸۶ هزار گزارش مربوط به جراحات چشم مرتبط با ورزش تمرکز کردند.

در این بررسی ها مشخص شد که مردان با میانگین سنی ۲۲ سال، ۸۱ درصد کل جراحات و صدمات را شامل می شدند.

در حدود نیمی از جراحات و صدمات وارده به چشم در طول چهار فعالیت ورزشی اتفاق افتاده بود: ۲۳ درصد بسکتبال، ۱۴ درصد بیسبال و سافت بال و ۱۲ درصد تفنگ های بادی. در مردان هم به ترتیب همین ورزش ها بیشترین صدمات را وارد کرده بودند. اما در زنان بیشترین صدمات وارده به ترتیب ناشی از بیسبال/سافت بال، دوچرخه سواری و فوتبال بود.

محققان دریافتند علیرغم درصد کمتر جراحات وارده ناشی از پینت بال و تفنگ های بادی، از بین رفتن بینایی به دلیل این ورزش به مراتب بیشتر بود و ۲۶ درصد موارد را شامل می شد. البته گزارشات بلندمدت در اختیار محققان نبود، و مشخص نیست که آیا این صدمات دائمی بوده اند یا نه.

به گفته محققان، اشیاء بزرگ نظیر توپ موجب شکستگی استخوان اطراف چشم می شوند در حالیکه گلوله و ساچمه به خود چشم آسیب می رسانند و حتی موجب پارگی آن می شوند. از آنجائیکه گلوله های رنگی پینت بال بسیار کوچک هستند، خطرشان نیز بیشتر است.

704/700

کد خبر: 693577

وب گردی

وب گردی