علوی فاضل:قانون گرایی، بهبود وضعیت تحصیلات تکمیلی و جذب هیات علمی مهمترین برنامه‌های توسعه دانشگاه آزاد اسلامی برای بهبود کیفیت آموزشی و توسعه کشور است

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه برخی از افراد تنگ نظر نمی توانند دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی را ببینند. به همین جهت می‌خواهند با پرداختن به حواشی،دانشگاه را تحت تاثیر قرار دهند. قانون گرایی، بهبود وضعیت تحصیلات تکمیلی و جذب هیات علمی از مهمترین برنامه‌های توسعه دانشگاه آزاد اسلامی برای بهبود کیفیت آموزشی و توسعه کشور است.

مجتبی علوی فاضل در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی یک روند کیفی را آغاز کرده‌ایم و خود را متعهد می‌دانیم که فعالیت‌هایی که باعث بهبود کیفیت عملکرد دانشگاه می شود را انجام دهیم. ما در این راستا جذب هیات علمی و افزایش سطح تحصیلات تکمیلی را داریم. جذب اعضای هیات علمی چیزی حدود 20هزار نفر در امسال و حدود 10هزار نفر در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا با تکمیل زیرساخت‌های آموزش علمی به عنوان یک نیاز برای جامعه با استفاده از اسناد بالا دستی در جهت ارتقای سطح آموزش علمی دانشگاه برآییم.

وی افزود: در تلاشیم تا سیاست‌های کلی علمی که رهبری بیان کردند «جذب دانشجو در تحصیلات تکمیلی یک مزیت است»، را عملی کنیم و در این راستا با افزایش سرانه پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی همت بگماریم.

وی در خصوص هجمه های بعضی رسانه ها در مقابل ایسکانیوز تصریح کرد : دانشگاه آزاد اسلامی یک بخش غیردولتی و در جهت سیاست‌های کلی نظام و تقاضای آموزش عالی تلاش می‌کند. متاسفانه در خارج از کشور به دستاوردهای دانشگاه بیشتر از داخل توجه می‌شود، چرا که برخی رسانه‌ها بیشتر به دنبال بزرگ‌نمایی مسائل جزئی هستند که سایر دانشگاه‌ها نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و آن مسائل را تنها به دانشگاه آزاد نسبت می دهند.

وی یادآور شد:عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای بوده است که رتبه این دانشگاه در جهان از 750 به 162 رسیده است. این رتبه نشان دهنده سرعت بهبود کیفیت و عملکرد صحیح و علمی این دانشگاه است ضمن آنکه ما قبول داریم که کاستی و اشکال‌هایی در این راستا داریم و در صدد رفع این نقص‌ها برآمده و می‌آییم.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از افراد تنگ نظر نمی توانند دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی را ببینند. به همین جهت می‌خواهند با پرداختن به حواشی،دانشگاه را تحت تاثیر قرار دهند. قانون گرایی و بهبود وضعیت تحصیلات تکمیلی و جذب هیات علمی از مهمترین برنامه‌های توسعه دانشگاه آزاد اسلامی برای بهبود کیفیت آموزشی و توسعه کشور است.

علوی فاضل در خصوص جذب اعضای هیات علمی گفت: ما در این دانشگاه برنامه جذب 2000 نفر از اعضای هیات علمی را داریم. در بیشتر بخش و رشته‌های دانشگاه بهبود حاصل کردیم و توانستیم نیرو جذب کنیم،اما در حال حاضر در برخی شهر و رشته‌ها با کمبود متقاضی روبه‌رو هستیم. ما اکنون حدود 35هزار نفر نیروی تمام وقت هیات علمی مشغول به کار داریم.

وی درباره صندلی‌های خالی دانشگاه تصریح کرد: علت صندلی‌های خالی را باید روشنفکران و همچنین اهالی رسانه پیدا کند. دانشگاه آزاد اسلامی در بیشتر شهرهای ایران، ساختمان سازی و جذب نیرو کرده است بنابراین علاقه‌ای به خالی ماندن صندلی‌ها ندارد. خواهش ما در این باره این است که براساس ابلاغیه ریاست جمهوری به وزارت علوم در خصوص بحث بررسی ظرفیت دوره‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی را منصفانه بررسی کنند چرا که یک علت خالی ماندن صندلی‌ها به کاهش جمعیت و بخش دیگرش به تشدید رقابت سایر دانشگاه‌ها با این دانشگاه بر می‌گردد.

وی افزود: به نظر این تشدید رقابت باعث ضربه به جامعه و همچنین سرمایه‌های کشور میشود.تقاضای من در این خصوص این است که در عرصه آموزش عالی کشور شفاف‌سازی صورت گیرد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی کیفیت را فدای ظرفیت نمی‌کنیم. به همین دلیل با کاهش ظرفیت بعضی از رشته‌ها که متقاضیانش آن کمتر است درصدد این مشکل بر می‌آییم.

وی در خصوص مشکلات دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه غیر دولتی است قطعاً مشکلات اقتصادی هم دارد بنابراین در نگاه دولتی نباید این نهاد را انتقاد کرد. با توجه به اینکه رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در جهان مشخص است و سطح علمی‌اش در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. اما از میان 370 دانشگاه حدود 40 دانشگاه در به وجود آوردن این رتبه و تولید علمی نقش داشته‌اند و مابقی سهم بسیار کمی را در این رتبه ایفا کردند.

200

کد خبر: 693641

وب گردی

وب گردی