نبود اعتبارات مالی به احیای دریاچه ارومیه لطمه می‌زند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه امسال تنها سالی است که نتوانسته‌ایم تاکنون به دستگاه‌ها به منظور انجام کارهای جاری، منابع مالی بدهیم، گفت: ممکن است تعویق در تامین اعتبار، وقفه‌ای در اجرای برخی برنامه‌ها و امور جاری ایجاد کند که ادامه این وضعیت، به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود تجریشی بر آغاز همکاری‌های جدید دانشگاه‌های و نهادهای مختلف با ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و با اشاره به اینکه اخیرا کمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه مجددا راه‌اندازی شده است، گفت: در سال‌های گذشته دانشگاه‌های تبریز و ارومیه کار پایش اقدامات ستاد دریاچه را انجام می‌دادند، امسال نیز طبق قرارداد جدیدمان با آنها قرار شده در زمینه کاهش 40 درصدی آب مصرفی در حوزه دریاچه ارومیه فعالیت کنند. همچنین کارگروه‌های منابع و مصارف، کنترل غبار فعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه در فاز دوم اجرایی سعی داریم بیشتر با نهادها ارتباط برقرار کنیم، افزود: در پنج ماه آغازین حرکت ستاد احیای دریاچه ارومیه که سعی داشتیم به سرعت برنامه‌ها را طراحی کنیم، از 700 نفر استفاده کردیم ولی چون در این مرحله بیشتر به کمک نهادها احتیاج داریم شرایطی را فراهم کردیم تا دانشگاه‌های تبریز، ارومیه و تهران همکاری‌هایی با ما داشته باشند. برای مثال مسئولیت کمیته منابع را دانشگاه پلی تکنیک بر عهده دارد. به طور کلی تعداد نهادهای داخلی و خارجی که با آنها ارتباط داریم بیشتر از گذشته شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگر گفت‌وگو با اشاره به وضعیت بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هنوز تامین اعتبار ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته است. با سازمان برنامه و بودجه در این باره رایزنی کرده‌ایم مسئولان این سازمان قول داده‌اند که این وضعیت را پیگیری کنند ولی نیاز است که رسانه‌ها بیش از پیش به این مسئله بپردازند و تامین بودجه ستاد را هم از طریق مسئولان سازمان برنامه و بودجه و هم مسئولان ستاد احیای دریاچه پیگیری کنند تا ستاد بتواند برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

تجریشی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات احتیاج به تامین اعتبار فوری دارد، گفت: برای مثال طی سه سال گذشته تعدادی از گیاهان در منطقه کاشته شده‌اند که ستاد احیای دریاچه ارومیه برای آبیاری این گیاهان احتیاج به پول دارد که بتواند قراردادهای خود را تمدید کند. امسال تنها سالی است که نتوانسته‌ایم تاکنون به دستگاه‌ها منابع مالی بدهیم تا کارهای جاری خود را انجام بدهند. در حال حاضر موضوع گشت و بازرسی بسیار مهم است و نباید بخاطر نبود اعتبارات با وقفه مواجه شود. ممکن است تعویق در تامین اعتبار، وقفه‌ای در اجرای برخی برنامه‌ها و امور جاری احیای دریاچه اومیه ایجاد کند که درصورت تداوم این شرایط، به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد.

این مقام مسئول در ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان تاکید کرد: برخی برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پیوسته هستند برای مثال برنامه گشت و پایش چیزی نیست که یک ماه انجام شود و یک ماه تعطیل شود یا نمی‌توانیم گیاهانی را که کاشته می‌شود یک سال بکاریم و سال دیگر به خاطر نبود اعتبارات متوقف کنیم بنابراین پیوستگی اقدامات در احیای دریاچه ارومیه بسیار اهمیت دارد.

منبع:ایسنا

700/701

کد خبر: 703829

وب گردی

وب گردی