رئیس مجلس مجارستان: برجام جایگاه شایسته ایران را در جهان احیا می کند

رئیس مجلس مجارستان، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را فرصتی برای بازگشت ایران به جایگاه اثرگذار خود در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان دانست و گفت: ایران در چارچوب این توافق می تواند جایگاه گذشته و شایسته خود در منطقه و جهان را احیا کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، 'لازلو کوور' شامگاه پنجشنبه در دیدار با استاندار فارس در شیراز افزود: دولت مجارستان معتقد است که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در سیاست منطقه ایفا می کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند است و می تواند روابط گذشته خود با اروپا را از سر گیرد و نقش مهمتر و بهتری داشته باشد.
رئیس مجلس مجارستان، سفر سال گذشته نخست وزیر این کشور به ایران را نقطه عطفی در روابط 2 کشور دانست و گفت: در این سفر تفاهم نامه ها و موافقت نامه های متعددی به امضا رسید که به عنوان رئیس مجلس مجارستان تلاش می کنم همه آنها اجرایی شود.
کوور، تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و مجارستان را نیز گامی در جهت تحکیم چارچوب روابط 2 کشور برشمرد و افزود: معتقدیم در کنار روابط بین 2 دولت، برقراری روابط بین استان های 2 کشور نیز درجه اهمیت بالایی دارد.
وی، یکی از راههای ایجاد شناخت در بین مردم ایران و مجارستان را خواهرخواندگی شهرهای 2 کشور دانست و گفت: مایه خوشحالی است که شهر پِچ مجارستان و شیراز قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده اند و این برای شهر پِچ، یک افتخار است.
رئیس مجلس مجارستان گفت: وظیفه ما در پارلمان این است که زمینه شناخت هرچه بهتر و بیشتر 2 ملت ایران و مجارستان را سریعتر فراهم کنیم.
لازلو کوور افزود: اتاق های بازرگانی و مراکز علمی نیز باید در جهت نزدیک تر کردن 2 کشور تلاش کنند که تبادل دانشجو و توریست نیز می تواند به تحقق این مهم کمک کند.
وی، در بخش دیگری از سخنانش، به دیدار آتی خود با رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز اشاره کرد و افزود: در این دیدارها اتفاق ها و تحولات ایجاد شده پس از برجام را بررسی خواهیم کرد و فکر می کنیم هیچ حوزه ای نباشد که نتوانیم در آن با یکدیگر توافق داشته باشیم و حداقل خواهیم توانست مکمل یکدیگر باشیم یا از تجربیات هم استفاده کنیم.
مجارستان کشوری در اروپای مرکزی و پایتخت آن بوداپست است.
این کشور دارای حکومت پارلمانی است که رئیس دولت از حزب حاکم و پس از پیروز شدن در انتخابات پارلمانی برگزیده می شود.

303/300

کد خبر: 703843

وب گردی

وب گردی