دبیر انجمن علمی مدیریت تکنولوژی: حرکت شایسته دانشگاه آزاد اسلامی در تحکیم قانون مالکیت معنوی

دبیر انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اقدام شایسته دانشگاه آزاد اسلامی در افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات و سرقت های علمی را می طلبید که دستور العمل آن به موقع و به درستی ابلاغ شد. این اقدام شجاعانه دانشگاه آزاد می تواند الگویی برای سایر دانشگاه ها در کشور باشد.

سعید طیبی دبیر انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد در گفت و گو با ایسکانیوز، در رابطه با تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات و سرقت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه سرقت علمی در کشور ما به شکلی است که هرکدام از روش ها که پیشگیری می شوند روش دیگری ابداع می شود اگر این سطح از خلاقیت در تالیف مقالات به کار گرفته شود قطعا بر رشد کیفیت مقالات ایرانی تاثیر گذار خواهد بود. گاهی سیاستگذاری غلط هم موجب تشدید پدیده سرقت علمی می شود. وقتی ما در بازار کار نشانی غلط می دهیم و بازار کار را به جای مشاغل تولیدی تقدیم به مشاغل خدماتی کرده ایم و معیار را مدرک دانشگاهی قرار داده ایم باید منتظر گسیل شدن سیر آقازاده ها و غیر شایسته ها بر روی صندلی های تحصیلات تکمیلی دانشگاه هایمان باشیم. مدیرانی که به دنبال ارتقاء جایگاهشان به دانشگاه می آیند و کمتر کار علمی سالم انجام می دهند.حال اینکه چگونه با جامعه علمی با این عرض و طول به احیای تمدن کهنمان می اندیشیم و سودای پرچمداری علم،اندیشه و فرهنگ را داریم بماند.

وی افزود: یکی از اشکالات آئین نامه های ارتقاء اساتید در کشور ما تاکید بر کمیت مقاله هاست که بستر ساز سرقت های علمیست. تاکید بر کمیت مقاله ها منجر به مشاهده تعداد زیادی از مقالات در مجلات کم اعتبار می شود در حالی که تمرکز بر کیفیت مقالات و کیفیت مجله نشر دهنده و تعداد ارجاعات به مقاله می تواند بسیار هوشمندانه تر باشد.
طیبی ادامه داد: تعداد پتنت ها،تعداد تولید کنندگان علم،تعداد دانشمندان علمی،تعداد افتخارات معتبر علمی جهانی و میزان ارتباط با مراکز صنعتی می توانند معیار هایی واقعی تر برای سنجش میزان رشد علمی باشند. بدین معنی که اگر ارتباط بین مقاله نوشته شده و علم تولید شده با صنعت قطع باشد و نتایج آن پژوهش کاربردی در صنعت نداشته باشد و یا حتی اینکه آن پژوهش از بعد نظری قابل مقایسه با کارهای برتر آن رشته نباشد،نمیتوان آن مقاله یا پژوهش را در ارزیابی رشد علمی چندان موثر دانست.
دبیر انجمن علمی مدیریت تکنولوژی اضافه کرد: چنانچه پیچیدگی مفهوم رشد علمی در کشور تشریح شود دیگر شاهد تولید دانش از طریق تعداد زیادی مقاله بدون خروجی و خلق ثروت نخواهیم بود.شاید در نتیجه این پیشنهادات تعداد مقالات کم شود اما در عوض مقالات با کیفیت که قابلیت کارآفرینی،نو آوری و خلق ثروت را دارند به یاری اقتصاد کشورمان خواهند آمد.

وی افزود: یکی دیگر از حلقه های مفقود مانده ارتباط بین انجمن های علمی دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی،با صنعت است. چنانچه مجوز این انجمن ها به افرادی داده شود که توان ارتباط بین صنعت و دانشگاه را داشته باشند حلقه های فراوان بین صنعت و دانشگاه ایجاد خواهد شد،اما متاسفانه در بهترین واحدهای دانشگاهی شاهد تخلفات در بحث مجوز انجمن های علمی هستیم تلاش هایی که بر پایه ارتباطات و بدون رعایت آئین نامه ها برای اخذ مجوز انجام می شود موجب رخوت بدنه بزرگ دانشجویی در کشور می شود .بدنه دانشجویی که اگر به درستی و در مسیر به حرکت در آید نه تنها نرخ تولید علم بلکه نرخ اختراعات،کار آفرینی ها،نو آوری و سود آوری را در کشور بالا خواهد برد.
او در ادامه بیان کرد: اقدام شایسته دانشگاه آزاد در افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات و سرقت های علمی را می طلبید که دستور العمل آن به موقع و به درستی ابلاغ شد. این اقدام شجاعانه دانشگاه آزاد می تواند الگویی برای سایر دانشگاه ها در کشور باشد.

۲۰۰/۲۰۲

کد خبر: 703873

وب گردی

وب گردی