با آموزش می توان  از گسترده شدن خشونت در جامعه جلوگیری کرد

به اعتقاد مدیر مرکز پیشگیری و کنترل خشم بحث خشونت ریشه های زیستی ،اجتماعی ، روانی و فردی دارد و اگر کارگاه های آموزشی را گسترده کنیم و روی بحث پیشگیری سرمایه گذاری کنیم می توان بسیاری از آسیب های اجتماعی را کنترل کرد و شاهد خانواده ها و جامعه ای آرام و بدون خشونت بود.

زهره حاجیان- ایسکانیوز : گفتگو با "دکترزهرا رهنما" دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز پیشگیری و کنترل خشم در حالی انجام شد که مراجعه کنندگان قابل توجهی در انتظار نوبت و صحبت با 4 مشاور متخصص هستند.

به گفته مدیرمرکز، مشاوران دارای دکترای روانشناسی بالینی ،روانشناسی تربیتی و دکترای مشاوره هستند و از فروردین سال 94 که مرکز شروع به فعالیت کرده 300 کارگاه آموزشی برگزار شده است.

دکتر رهنما با اشاره به اینکه از 45 روز پیش که با تفاهم نامه ای با شهرداری امضا کردیم تبلیغات مرکز در سطح شهر آغاز شده می گوید:تا پیش ازاین مراجعه کنندگان به صورت سنتی و زبانی و سینه به سینه به دوستان و آشنایان خبرمی دادند ومردم به صورت رایگان از مشاوره ها استفاده می کردند.

خشونت خانگی حرف اول را می زند

به اعتقاد دکتر رهنما بیشترین مراجعه کنندگان به مرکز خانم ها و زوجین هستند و حرف اول را خشونت های خانگی می زند.

او به خبرنگار ایسکانیوزمی گوید:خشونت ریشه های روانی و زیستی و اجتماعی و ژنتیکی دارد به عنوان مثال ژن خشونت از پدر و یا نسل های قبلی منتقل می شود و به مرور در خانواده و جامعه تشدید می شود البته این فقط یکی از ریشه های خشونت است و می توان تفکرات غلطی که از گذشته در ذهن عده ای نقش بسته را به آن اضافه کرد و هنوز هم عده ای ازمراجعه کنندگان معتقدند چون مرد هستند می توانند به زنان و فرزندان خود زور گفته و در مواردی حتی با آنها با خشونت رفتار کنند و حرفشان را به کرسی بنشانند.

او دلیل گسترده شدن خشونت در جامعه را ناکامی ها، احساس محرومیت ، مقایسه شدن های شدید و حس عقب ماندن از دیگران و... می داند و می گوید: در این مرکزروی شناخت درمانی و رفتار درمانی کار می کنیم چرا که در برخی از افراد تفکرات غلط تبدیل به بایدها و نبایدها و باروهای غلط می شود و با دیگران با تحقیر و توهین رفتار می کنند ومتاسفانه بدون داشتن مهارت در حل مسائل تصمیم گیری می کنند و در این مشاوره ها به آنها یاد آوری می کنیم که آیا با این روشی که تا به حال پیش گرفته اید به نتیجه رسیده اید؟ و کم کم در مشاوره ها به نتایج منطقی می رسند.

بیشترین سطح خشونت بین زن و شوهر و سپس بین والدین و فرزندان است

مدیر مرکز پیشگیری از خشونت می گوید: بیشترین سطح خشونت بین زن و شوهر و سپس بین والدین و فرزندان است به طوری که گاهی شبیه به جنگ بین والدین و فرزندان می شود.

او با بیان مثالی می گوید: در یکی از موارد مادری از ترس خشونت و پرخاشگری پسر14 ساله اش خود را در اتاق زندانی و در را قفل می کند تا فرزند به اوآسیب نزند یا زوجینی که تحصیلکرده اند و مرد با تفکر اینکه چون مرد است باید در خانه زور بگوید و برای رسیدن به هدفش حتی از خشونت و ضرب شتم استفاده می کند و یا موردی که زن و شوهری مسن مراجعه کردند و گفتند هر دو پسر مجردشان از خانه رفته و جداگانه زندگی می کنند و با پسرها تماس گرفتیم و به صورت جداگانه و خانوادگی حرف زدیم و مشکل تا حد زیادی حل شد.

او ادامه می دهد: دریکی از موارد آقای دکتری با همسرش مشکل داشت و در محل کاراز شدت ناراحتی گلدانی را به سر همکارش کوبیده بود و از خجالت این کار به مرکز آمده بود تا مشاوره بگیرد.

رهنما می گوید: ما گاهی در مرکز به مواردی عجیب برمی خوریم به عنوان مثال چندی پیش پسری جوان به مرکز مراجعه کرد و گفت از شرایط زندگی اش بسیار خسته است او می گفت مادر و خواهرانش به شدت از او می ترسند و در محله هم او را با عنوان پرخاشگر و دعوایی می شناسند و دوستانش فقط او را برای دعوا کردن می خواهند و با گریه می گفت که خیلی تنها هستم و تا بحال دوستانم مرا برای گردش یا صرف غدا دعوت نکرده اند و فقط زمانی یاد من می افتند که می خواهند با گروهی دعوا کنند و نیاز دارند که کمکشان کنم.

رهنما می گوید: ما در این مرکز سعی می کنیم روی روابط خانوادگی کار کنیم و معتقدیم که تحکیم خانواده اولویت دارد و حرف اول را می زند.

می توان از گسترده شدن خشونت در جامعه جلوگیری کرد

دکتر رهنما نقش آموزش را مهم می داند ومی گوید: خشونت هر روز در جامعه گسترش می یابد و تنها با آموزش می توان پیشگیری کرد و اگر به دلیل زندانی شدن برخی از افراد دقت کنیم می بینیم که برای یک نزاع و زد و خورد در زندان هستند و اگر کارشان به قصاص نکشد انگ زندانی بودن و محکومیت بر پیشانی شان خورده و از جامعه طرد می شوند در حالیکه می توانستیم با آموزش در دوره ها و کلاس های پیشگیری از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

او تاکید می کند:دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در برگزاری همایش ها و دوره های پیشگیری از خشونت کمک زیادی به جامعه کند و من و مشاوران مرکز آمادگی داریم همه دانسته ها و معلومات خود را در اختیار دانشجویان و همه مردم جامعه قرار دهیم چرا که معتقدیم هزینه های پیشگیری بسیار بسیار پایینتر از هزینه های درمان است و می توان به راحتی و با ارائه خدمات آموزشی از گسترده شدن خشونت در جامعه جلوگیری کرد.

بیش از 80 درصد مراجعه کنندگان از مشاوره ها راضی هستند

دکتر رهنما که فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی است تاکید می کند:مشاوران این مرکز با عشق کارمی کنند و اگر عشق و تعهد و علاقه مشاوران به بازکردن گرهی از مشکلات مردم نبود نمی توانستیم با مشکلات فراوان کار کنیم و در مقابل سختی ها و اتفاقات مقاومت کنیم و به بیش از 600 نفر مشاوره دهیم.

به گفته دکتر رهنما هر مشاوره حداقل 45 دقیقه و حداکثر تا یک ساعت و نیم و حتی دو ساعت طول می کشد و از مهر ماه امسال هزینه مشاوره از 5 هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

او می گوید: ما فکر می کردیم که تعداد مراجعان ریزش پیدا کند و کم شود که این اتفاق نیفتاد و فکر می کنم که عشق و تعهد و نتیجه گرفتن مردم از مشاوره های مرکز باعث این امر شده و بر اساس نظر سنجی هایی که از مراجعه کنندگان انجام شده بیش از 80 درصد از مردم راضی بوده اند و باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که 20 هزار تومان یک دهم مبلغی است که در مراکز مشاوره های خصوصی دریافت می شود.

دکتر زهرا رهنما با 30 سال کار درآموزش و پرورش 6 سال است که بازنشسته شده و در حال حاضر در کنار تدریس در دانشگاه مسئولیت مدیریت مرکز پیشگیری و کنترل خشم را در خیابان جهان بین در خیابان پلیس برعهده دارد و امیدوار است با همکاری همه مردم و سازمان ها و نهادها آموزش و پیشگیری از خشونت در اولویت امورقرار بگیرد.

700700

کد خبر: 703929

وب گردی

وب گردی