تعداد اندکی از پایان‌نامه‌های دانشجویی کاربردی می‌شوند/ فقدان اطلس ملی مشاغل در کشور

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تعداد اندکی از پایان نامه های دانشجویی کاربردی هستند، گفت: تحقیقات و پژوهش‌ها باید برای حل مشکلات جامعه و صنعت صورت گیرند، در حالی که فقط 5 درصد پایان نامه‌های دانشجویی کاربردی می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، علی‌محمد نوریان در نشست هم‌اندیشی دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با روسای واحدها و مراکز آموزشی هیات عالی نظارت منطقه 4 استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که به میزبانی واحد مشهد در مجتمع رفاهی فرهنگی این دانشگاه برگزار شد، گفت: آموزش عالی در دنیا به‌صورت یک صنعت معرفی می‌‌شود که در این صنعت دانشگاه‌ها به‌صورت یک بنگاه اقتصادی اداره می‌شوند و دارای بودجه دولتی نیستند، مدل کسب‌وکار آنها مشابه بوده و برای جذب دانشجو رقابت می‌کنند و درآمد شهریه‌ای سهم اصلی درآمدهای آنهاست.

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: صنعت آموزش عالی در دنیا، آموزش عالی را به‌صورت یک خدمت به خریداران واسط (دانشجویان) و خریداران نهایی (کارفرمایان) می‌فروشند.

نوریان با اشاره به فعالیت‌های دو دانشگاه بنام دنیا گفت: دو دانشگاه استنفورد و ام‌آی‌تی از منظر اقتصادی جایگاه دهم و یازدهم را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده‌اند که بر اساس آمار منابع معتبر تا به امروز ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار شغل، ۳۹ هزار و ۹۰۰ شرکت و ۳۰ هزار موسسه غیرانتفاعی با اقتصاد ۲۷۰۰ میلیارد دلاری و دانشگاه ام‌آی‌تی با اقتصاد ۲ هزار میلیارد دلاری تا به امروز ۳ میلیون شغل و ۲۵ هزار و ۸۰۰ شرکت راه‌اندازی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در دانشگاه ام‌آی‌تی ۲ هزار و ۹۸۲ عضو هیات علمی، ۱۱ هزارو ۶۷ دانشجو و در دانشگاه استنفورد ۴ هزار و ۱۴۰ عضو هیات علمی، ۱۵ هزارو ۸۴۵ دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «سه موج تاریخ‌ساز در ۵۰ سال گذشته در دنیا رخ‌داده است، موج اول در دهه ۷۰ – ۶۰ میلادی که عصر کامپیوتر و اتوماسیون در دنیا فراگیر شد و رشد بهره‌وری را شاهد بودیم، موج دوم در دهه ۹۰ -۸۰ میلادی، اینترنت و عصر ارتباطات که موجب هماهنگی و یکپارچه‌سازی در دنیا شد و موج سوم از ۲۰۱۴ تاکنون اینترنت اشیا و تارنمای اشیا که از آن به عنوان عصر محصولات هوشمند و متصل نام‌ برده می‌شود.»

وی به انقلاب محصولات هوشمند و متصل اشاره کرد و گفت: امروز هم‌افزایی اجزای محصولات هوشمند و متصل به حدی است که این اتصالات از یک به یک به تعداد زیاد به تعداد زیاد افزایش یافته است.

نوریان با بیان اینکه عصر محصولات هوشمند یا همان تارنمای اشیا، موجب کاهش هزینه، افزایش کارآمدی، افزایش کیفیت، مصرف انرژی کمتر و امنیت بیشتر شده است، اظهار کرد: در این عصر فضای رقابتی شدیدتر شده و موجب می‌‌شود که محیط رقابتی در همه‌ چیز به وجود آید.

وی با تاکید بر اینکه عصر نوین با دو مشخصه هماهنگی و همسویی و یکپارچگی، جهان را در دست گرفته است، افزود: صنعت آموزش عالی همچون صنایع دیگر یک محیط رقابتی دارد که سودآوری و موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به این محیط رقابتی است و این محیط رقابتی مانند خود دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به رصد مستمر و بلادرنگ دارد.

این مسئول با اشاره به پنج نیروی تشکیل‌دهنده محیط رقابتی در صنعت آموزش عالی، گفت: نیروی تاسیس دانشگاه‌های جدید، نیروی رقابت بین دانشگاه‌های موجود، نیروی روش‌های جایگزین آموزش عالی، نیروی قدرت چانه‌زنی دانشجویان و کارفرمایان و نیروی قدرت چانه‌زنی اساتید از نیروهای تشکیل‌دهنده محیط رقابتی در صنعت آموزش عالی، در عصر حاضر هستند.

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: دانشگاه‌های جدید با ورود خود به صنعت آموزش عالی ظرفیت جدید برای پذیرش دانشجو می‌آفرینند و تمایل دارند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند و با تاسیس دانشگاه‌های جدید، یا شهریه‌ها تحت‌فشار کاهشی قرار می‌گیرند یا هزینه دانشگاه‌های موجود رو به افزایش می‌رود و در هر حال تاسیس دانشگاه‌های جدید باعث کاهش سودآوری صنعت آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.

نوریان با بیان اینکه تمایز محصول از طریق نام تجاری، مانعی بزرگ برای ورود به هر صنعتی است، گفت: در صنایعی که مارک تجاری قدرت زیادی دارند، ورود به آن صنایع بسیار سخت است اما در صنعت آموزش عالی غیردولتی متاسفانه هنوز تمایز محسوسی بین فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های رقیب غیردولتی وجود ندارد و این موضوع باید به‌عنوان یک استراتژی بازدارنده مدنظر قرار گیرد تا مانع جدی ورود دیگران به صنعت آموزش عالی شود.

وی نظارت و ارزیابی داخلی یعنی رصد مستمر و بلادرنگ دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت و ارزیابی محیطی، رصد مستمر و بلادرنگ محیط رقابتی دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت و ارزیابی استراتژیک، ترکیب نظارت و ارزیابی داخلی و محیطی و اندازه گیری مستمر قدرت رقابتی دانشگاه آزاد اسلامی را از وظایف اصلی دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: تحلیل سناریوهای محتمل در آینده پنج نیروی رقابتی و آینده پژوهی، تحلیل رقابت دینامیکی و تاثیر دوطرفه بین نیروهای پنج گانه و رفتارهای رقابتی، تحلیل برنامه های دانشگاه و رقبا و تاثیر آنها بر قدرت رقابتی دانشگاه آزاد اسلامی و ... ازدیگر برنامه های نظارتی پیشنهادی است.

نوریان با بیان اینکه بسیاری سؤال می‌کنند که آیا نگرش صنعتی به آموزش عالی باعث افت کیفیت در آموزش عالی نمی‌شود؟ افزود: «نگرش صنعتی با تاکید بر نیروهای رقابتی باعث افزایش نوآوری و افزایش کیفیت می‌شود. رقابت در همه صنایع علت اصلی نوآوری است. رقابت برای کاهش هزینه‌ها باعث افزایش کیفیت می‌شود. به‌عبارت‌دیگر افزایش کیفیت یکی از روش‌های مهم کاهش هزینه‌هاست.

وی عنوان کرد: با توجه به توسعه سریع تکنولوژی و برنامه‌های استراتژیک آموزشی در دو دهه گذشته و نقش پیشرو دو دانشگاه استنفورد و ام‌آی‌تی به‌عنوان بنگاه‌های علمی، فناوری و اقتصادی بزرگ دنیا، آیا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است به‌عنوان یک جنبش بی‌نظیر علمی در بعد از انقلاب با تکیه‌بر پتانسیل‌های مردمی (و نه دولتی) به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری دنیا، نقش مناسب در توسعه علم، فناوری و اقتصاد پایدار کشور و منطقه ایفا کند.

نوریان بیان کرد: متاسفانه نظام آموزشی در کشور ما هنوز در بیشتر موارد در حوزه نسل اول و دوم گرفتار است؛ هیچ ارتباط منطقی بین نیاز جامعه در مشاغل مختلف با آموزش‌های دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و اراده هیات موسس و به‌ویژه ریاست آن بر کیفی‌سازی آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه بین فارغ التحصیلان دانشگاه، جامعه و صنعت ارتباط خوبی برقرار نیست؛ با انتقاد از فقدان اطلس ملی مشاغل در کشور، گفت: نهادهای مسئول در کشور نظیر سازمان مدیریت برنامه ریزی، وزارتخانه های علوم، کار و امور اجتماعی، صنعت و بازرگانی، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، کشاورزی، بهداشت و درمان و ... شناخت دقیق و برنامه ای در رابطه با بازار کار در کشور و تغییراتی که در دنیا اتفاق افتاده ندارند. بالطبع دانشگاه‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی سفارش محور در رابطه با تأمین نیروی انسانی کار نمی کند.

این مسئول با بیان اینکه تعداد اندکی از پایان نامه های دانشجویی کاربردی هستند، افزود: تحقیقات و پژوهش‌ها باید برای حل مشکلات جامعه و صنعت صورت گیرند، در حالی که فقط 5 درصد پایان نامه های دانشجویی کاربردی می شوند.

نوریان تاکید کرد: تا زمانی که نگاه کشور و نهادهای مسئول آن و دانشگاه آزاد اسلامی منطبق بر آخرین یافته‌های جهان نشده است به‌ عنوان یک نگاه واقع‌گرایانه به وضعیت و شرایط موجود برمی‌گردیم و وظیفه دبیرخانه هیات موسس را بر اساس قوانین، مقررات و مصوبات موجود پی می‌گیریم هرچند که به نظر می‌رسد تغییر اساسی و غالب شدن بر مشکلات دانشگاه نیاز به تغییر نگرش و استراتژی دارد.

دکتر عبدالمجید حلمی رئیس هیات عالی نظارت منطقه 4 و دکتر جواد بهارآراء معاون هیات عالی نظارت این منطقه، دکتر شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام سلطانی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های خراسان رضوی،شمالی و جنوبی در این نشست حضور داشتند.

این نشست با ارائه نظرات وپیشنهادات روسای واحدها و مراکزآموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی،شمالی و جنوبی در خصوص موضوعات مختلف آموزشی، پژوهشی و ... پایان یافت.

201

منبع: آنا

کد خبر: 704016

وب گردی

وب گردی