مجوز شکار پرندگان مهاجر برای 20 استان صادر شد

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجوز شکار پرندگان مهاجر را برای 20 استان کشور به مدت دو ماه صادر کرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز،علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ؛ درباره صدور مجوز شکار پرندگان شکاری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس بررسی کارشناسی در سطح استان‌ها و در ستاد به این نتیجه رسیده که در سال 93 و 94 هیچ گونه مجوز شکار چهارپا را در کشور صادر نکند تا بتوانیم مناطق آزاد و چهارگانه را احیاء کنیم و دوباره به محیط‌بانان وقت بیشتری جهت رسیدگی به حفاظت از مناطق دهیم.

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت‌: اما در سال 94 و 95 حدود 20 استان کشور را که به طور عمده معیشت مردمشان به بهره‌برداری و استفاده از حیات وحش و پرندگان مهاجر گره خورده، مجوز شکار پرندگان مهاجر برای 20 روز صادر کرده‌ایم.

اما در سال 94 و 95 حدود 20 استان کشور را که به طور عمده معیشت مردمشان به بهره‌برداری و استفاده از حیات وحش و پرندگان مهاجر گره خورده، مجوز شکار پرندگان مهاجر برای 20 روز صادر کرده‌ایم



او با بیان اینکه دستورالعملی برای نوع بهره‌برداری و شکار پرندگان مهاجر صادر کرده‌ایم، گفت: این اتفاق برای جلوگیری از بهره‌برداری و شکار به روش سنتی است که قدمتی طولانی داشته و درصد بسیار زیادی از گونه‌ها را تحت‌شعاع قرار می‌دهد که این دستورالعمل را به خصوص برای استان‌های شمالی و برخی استان‌های جنوبی به طور ویژه اعلام کرده‌ایم.

او ادامه داد: کنفواسیون‌های بین‌المللی به کشورهای مختلف توصیه کردند که اگر پرندگان مهاجر وارد کشوری می‌شوند، به مردم بومی منطقه مجوز شکار داده شود تا مردم بومی حساسیت بیشتر نسبت به حفاظت از پرنده‌ها داشته و در چهارچوب قواعد و قوانین اقدام به شکار کنند.

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما نیز در جهت تحقق بخشیدن به قوانین کنفواسیون‌ها مجوز شکار پرندگان مهاجر را به استان‌ها صادر کرده‌ایم تا مردم بومی را در امر حفاظت از گونه‌ها حساس کنیم و در شش ماهه دوم سال آینده نیز شاهد ورود پرندگان مهاجر به کشور و بهره‌برداری مناسب از آن‌ها باشیم.

او تصریح کرد: سازمان محیط زیست معتقد است که با دو هزار و 600 نفر محیط بانی که به شکل شیفتی و در استانداردی پایین‌تر از ظرفیت متعادل بین‌المللی اعلام شده که در سطح دنیا مشغول به کار هستند، نمی‌تواند از حیات وحش کل کشور بدون مشارکت مردم و جوامع محلی به امر محافظت بپردازد.

تیموری در پایان گفت: ما در کنار مجوز شکار پرندگان مهاجر تاکنون مجوز شکار چهارپا را اعلام نکرده‌ایم و هنوز هیچ برنامه‌ای برای آن نداریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

700/703

کد خبر: 704022

وب گردی

وب گردی