دانشمندان می گویند حافظه زنان بهتر از مردان است

حتماً شما هم بارها و بارها شنیده اید که مردها خیلی زود همه چیز را فراموش می کنند. شاید این حرف خیلی اغراق آمیز باشد اما به تازگی علم هم ثابت کرده است که زنان حتی در سنین میان سالی از حافظه بسیار بهتری در مقایسه با مردان برخوردار هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شفقنا زندگی؛ بااینکه زنان با رسیدن به سن یائسگی با مشکلاتی مانند فراموشی و تنبلی مغز مواجه می شوند و این نزول حافظه بعد از مرحله یائسگی هم ادامه می یابد اما اگر مغزشان به صورت طبیعی روند کهولت خود را طی کرده باشد از مردان هم سن و سال خود عملکرد بهتری را در زمینه به یادسپاری نشان می دهند.

درواقع برخی مطالعات نشان داده اند که زنان حتی از زمان کودکی در تکالیف مربوط به حافظه بهتر ظاهر می شوند به ویژه در مورد حافظه کلامی و این موضوع بعد از بلوغ و رسیدن به مرحله بزرگسالی بارزتر می شود. از طرف دیگر یافته ها نشان می دهد که این جنبه های حافظه با پیر شدن رو به اختلال می گذارد و اگر فرد تا پیش از 50 سالگی مشکلاتی را در زمینه حافظه کلامی تجربه کند با احتمال بیشتری پس از 65 سالگی با مشکلات شناختی مضاعف مواجه خواهد شد.

حالا محققان با بررسی اینکه یائسگی و تغییرات هورمونی چه اثراتی بر حافظه دارد به این نتیجه رسیده اند که زنان 45 تا 55 ساله همچنان بهتر از مردان از پس آزمایش های حافظه برآمدند و زنانی که هنوز یائسه نشده بودند نیز از آنهایی که دوران پس از یائسگی خود را می گذرانند بهتر عمل کردند که دلیل آن سطوح متفاوت استرادیول یا هورمون جنسی زنان است. وقتی این هورمون به هنگام یائسگی کاهش پیدا می کند یادگرفتن مسائل برای اولین بار و بازیابی اطلاعات برای خانم ها سخت تر می شود. با این حال بخش های متفاوت مغز زنان در حفظ خاطرات ذخیره شده خوب عمل می کند.

اما محققان در پاسخ به این سؤال که آیا یائسگی با آلزایمر ارتباط دارد یا خیر می گویند فراموشی های زنان بیش از آنکه به گذار به یائسگی ارتباط داشته باشد تحت تأثیر اضطراب های شغلی و لزوم چندکاره بودن است اما نمی توان منکر نقش حساس کاهش استرادیول در تغییرات شناختی زنان سالمند شد. درواقع آنچه حافظه زنان را کم توان می کند وضعیت باروری آن‌ها است نه سن و سال؛ بنابراین چه بسا هورمون درمانی بتواند برای حافظه و توانایی های شناختی زنان مفید باشد.
704/700

کد خبر: 704126

وب گردی

وب گردی