طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم کنترل برداری بدون سنسور موتور القائی سه فاز

طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم کنترل برداری بدون سنسور موتور القائی سه فاز با استفاده از کنترل کننده سیگنال دیجیتال در واحد یادگار امام(ره)شهرری با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز، میثم کدخدازاده دانشجوی ارشد مهندسی برق گرایش قدرت واحد یادگار امام(ره)شهرری با موفقیت از پایان نامه خود با عنوان طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی سیستم کنترل برداری بدون سنسور موتور القائی سه فاز با استفاده از کنترل کننده سیگنال دیجیتال به شماره TMS320f28335 دفاع کرد.

دکتر مجتبی بابایی عضو هیات علمی گروه آموزشی برق قدرت واحدیادگار امام(ره)شهرری و استاد راهنمای این پروژه علمی و فنی گفت: این پروژه علمی توسط مهندس میثم کدخدازاده دانشجوی ارشد مهندسی برق گرایش قدرت واحد یادگار امام(ره) شهرری و با تکیه بر توان داخلی و توانائی های استادان و دانشجویان دانشکده مهندسی برق این واحد دانشگاهی ساخته شده است.

عضو هیات علمی واحدیادگار امام(ره)شهرری گفت: امروزه استفاده از موتورهای القائی در صنایع متعدد نظیر قطارهای برقی، خودروهای هیبریدی، هوافضا، لوازم خانگی و ... به عنوان درایو سرعت متغیر فراگیر است افزود: مدرن ترین روش مورد استفاده در کنترل سرعت این موتورها، روش کنترل برداری Vector Control است که در بهترین حالت در شکل حلقه بسته و بدون استفاده از سنسور پیاده سازی می شود.

دکتر بابایی تصریح کرد: با توجه به تئوری پیچیده و حجم بالای محاسبات روش کنترل برداری و نیز عملکرد این روش در شکل زمان واقعی که نیاز به رصد لحظه ای سیگنال ها دارد جهت پیاده سازی این روش به پردازشگرهای قوی سیگنال دیجیتال نیاز است.

دکتر بابایی ادامه داد: در این پروژه از پردازنده کنترلی قدرتمند TMS320f28335 که دارای فرکانس کاری 150 مگاهرتز است جهت پیاده سازی سیستم کنترل برداری بدون سنسور استفاده شده است.

وی در ادامه گفت: کلیه قسمت های پیچیده نرم افزاری سیستم اعم از برنامه نویسی در محیط CCS برای اجرای گام به گام طرح کنترل برداری توسط پردازنده، کدنویسی در نرم افزار MATLAB، طراحی برد مدار چاپی با نرم افزار آلتیوم و غیره و نیز سخت افزار موردنیاز شامل طراحی برد پردازشگر، ساخت اینورتر سه فاز با سوئیچ های IGBT، مدار راه انداز IGBT ، سنسورهای جریان و ولتاژ و اپتوکوپلرهای مورد استفاده در مدارهای فیدبک و غیره)، در قالب یک پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش قدرت و با تکیه بر توان داخلی و توانائی های اساتید و دانشجویان دانشکده مهندسی برق این واحد دانشگاهی ساخته شده است.

گفتنی است دکتر امیر احمری نژاد عضو هیات علمی گروه آموزشی برق قدرت واحد یادگار امام(ره) شهرری و رئیس دانشکده برق این واحد دانشگاهی نیز به عنوان مشاور در این پروژه علمی فعالیت داشته است .

200

کد خبر: 704160

وب گردی

وب گردی