از افزایش 30درصدی مقالات تخصصی تا اجرای سامانه اصالت‌سنج پایان نامه

حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از کلیدی ترین حوزه های ستادی دانشگاه، در زمینه گسترش پژوهش های بنیادی، کاربردی و ارائه خدمات علمی و مشاوره‌ای در جهت رفع نیازهای علمی- صنعتی جامعه و ارتقاء جایگاه و موقعیت ملی و بین المللی دانشگاه فعالیت دارد و مصمم است در راستای سیاستهای پژوهشی کشور برای بروز و ظهور خلاقیت ها و کشفیات، بسترسازی کرده و زمینه لازم را برای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیتهای پژوهشی فراهم کند.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به نقش مهم و حیاتی تحقیق و پژوهش در توسعه همه جانبه جامعه و تصدی گری دانشگاه آزاد اسلامی در این بخش، حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در راستای سیاست‌های کلان آموزش عالی کشور و فراهم کردن بستری مناسب جهت گسترش تحقیقات پایه و کاربردی دانشجویان و اعضاء هیات علمی اولویت‌هایی را در دستور کار متولیان بخش پژوهش و فناوری دانشگاه قرار داده است.

ایده آلیست کردن مقالات به عنوان مرجع در سطوح ملی و بین المللی

یکی از اولویت هایی که بخش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دردستور کار خود قرار داده است بالا بردن سطح کیفی و ماهیت آموزشی از یک سو و ایده آلیست کردن مقالات به عنوان مرجع در سطوح ملی و بین المللی از سطوح دیگراست که به گفته معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی سیاست های اتخاذ شده بر دو اصل تشویق و نظارت بر کیفیت مقالات استوار است چرا که مقرر شده تا تمامی طرح های پژوهشی بردو پایه تولید محصول و دانش فنی استوار شود تا روند پیشرفت عمومی علم و دانش در کشور صورت پذیرد.

به گفته دکترابراهیم واشقانی فراهانی سهم دانشگاه آزاد در مقالات پراستناد کشور 30 درصداست و خوشبختانه تعداد مقالات منتشر شده در سال 2015 نسبت به قبل رشد مثبت داشته و تعداد انتشارات مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه ISI از مرز 7000 مقاله گذشته است.

راه اندازی سامانه اصالت‌سنج پایان نامه

از مهمترین دستاوردهایی که این معاونت به تازگی صورت داده است راه اندازی سامانه ای بنام اصالت‌سنج پایان نامه است که این امکان را می دهد تا تمام پایان‌نامه‌هایی که انتشار یافته‌اند بارگذاری و اطلاعاتشان ثبت شود و برای ثبت هر پایان‌نامه جدید و عنوان جدیدی که می‌خواهد دانشگاه آزاد از دانشجویان بگیرد طبق فرآیندی که تعریف کردیم عنوان پایان‌نامه را با اطلاعات خود تطبیق می‌دهد و دفاع هر پایان‌نامه‌ای اصالت‌سنج و راستی‌آزمایی می‌شود.

واشقانی با بیان اینکه اگر مشخص شود که تخلفی صورت گرفته جلوی دفاع پایان‌نامه گرفته می‌شود به نحوه برخورد با تخلفات اشاره کرد و گفت: نحوه برخورد بستگی به حجم تخلف دارد و اگر تشخیص دهیم پایان‌نامه‌ای اصالت ندارد جلوی دفاع را می‌گیریم و اگر هم‌پوشانی بسیار باشد و به طور کلی اصالت پایان‌نامه برای ما ثابت نباشد باید موضوع پایان‌نامه تغییر کند.

این تلاشها از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و به خصوص معاونت پژوهش و فناوری به نحوی گسترده و تاثیر گذاراست که چندی پیش مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش سه برابری شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه 800 محصول پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در هفته پژوهش خبر داده و گفته بود: درحال حاضر 951 هسته فناور، واحد فناور و شرکت‌ دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند که 110 شرکت دانش‌بنیان نوع دو مصوب خود دانشگاه و 60 شرکت دانش‌بنیان نوع اول مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

گفتنی است برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در هفته پژوهش هسته‌های فناور و واحدهای فناور باید تلاش کنند تا به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند.

رشد 3 برابری شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد

برابر آمارهای ارسالی در سال‌ قبل کل شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانشگاه 23 عدد بود که این رقم امسال به 60 شرکت افزایش و حدود 3 برابر نسبت به سال قبل رشد داشته است.

از دیگر فعالیت هایی که از سوی این معاونت در حال پیگیری است تلفیق دو مقوله ای مهم بنام صنعت و دانشگاه است بطوریکه داوود ثمری مدیر کل ارتباط با صنعت و دانشگاه آزاد درباره ارزیابی عملکرد دولت در حوزه ارتباط با صنعت با دانشگاه ها گفت:اقتصاد کشور ما به سه حوزه صنعت وکشاورزی و خدمات تقسیم بندی می شود.این بدین معناست که بخشی از اقتصاد کشور با صنعت گره خورده است.

دولت یازدهم در راستای توفیقات دانشگاهها و چرخیده شدن چرخ صنعت اقدامات خوبی را آغاز کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش عالی، یکی از رویکردهای اصلی خودش را برای ارتباط با بخش صنعت قرار داده و برای این مهم چند شاخص را در نظر گرفته است.

گزارش ها حاکی از این است که صنعت نفت دانشگاه آزاد به عنوان یکی از 9 دانشگاه و پژوهشگاهی که با وزارت نفت ایران قرارداد دارد، در قالب پروژه های میدان محور در یک میدان نفتی حضور پیدا کند تا درخصوص ازدیاد برداشت بتوانیم تحقیقات کاربردی داشته باشیم.

خوشبختانه این پروژه های میدان محور از طرف وزارت نفت در ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب شده و از این منظر دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان یکی از نهادهایی که در اقتصاد مقاومتی پروژه مصوب شده است قرار گرفته که این موضوع توفیق بسیار بزرگی محسوب می شود.

در کنار این توجهات بسترهای لازم فراهم شده تا در این حوزه پیشرفت های چشمگیری داشته باشیم و ما امروز با افتخار می توانیم بگوییم دانشگاه آزاد جزو نه دانشگاه و پژوهشگاهی است که در حوزه نفتی کشور مشارکت دارد.

این در حالی است که کل پروژه های برون دانشگاهی از ابتدای تاسیس تا کنون حدود 31 میلیارد تومان بوده که در مدت سه سال و نیم اخیر این عدد به 167 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این یعنی شناخت ظرفیت ها توسط دکتر میرزاده.

لازم به ذکر است تا پایان سال 96 طبق برنامه ریزی که انجام شده است، تعداد مراکز رشد دانشگاه به 150 عدد خواهد رسید. بنابراین با همه این موارد می توان گفت مدیریت دکتر میرزاده بسیار ارزشمند و قابل دفاع است.

براساس آخرین بروزرسانی پایگاه علمی(ESI) که در اوایل مهرماه انجام شد، دانشگاه آزاد اسلامی با 34 هزار و 18 مقاله رتبه 162 را بین دانشگاه های جهان را کسب کرده است که این موضوع با صعود در سه سال اخیر دانشگاه هم از لحاظ ساماندهی مقالات و هم تعداد مقالات همراه بوده است.

میتوان گفت در دوره ریاست 3 ساله یکی از اهداف رییس دانشگاه آزاد اسلامی این است که دانشگاه آزاد باید ثبت پتنت های بین المللی با نام دانشگاه آزاد داشته باشد.

راه اندازی سامانه ثبت patent و اختراعات

مدیرکل مدیر کل گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی هم از راه اندازی اداره ثبت patent و اختراعات خبر داد و تصریح کرد: مدتی است که سامانه ثبت patent و اختراعات راه اندازی شده و از واحد های می خواهیم تا مواردی را که می تواند منجر به ثبت اختراع شود را طبق بخشنامه که ابلاغ شده جمع و بندی و به معاونت پژوهشی ارسال کنند.

این در حالی است که براساس تفاهم نامه ای که با کانون ثبت پتنت صورت گرفته است، به زودی کارگاه های مختلفی برای نمایندگان معاونت پژوهش در واحد ها برگزار می شود.

گفتنی است دراین باره روز چهارشنبه اولین کارگاه علم سنجی را در سازمان مرکزی برگزار شد تا براین اساس نمایندگان علم سنجی در سطح استان ها از چگونگی استفاده از پایگاه های علم سنجی آموزش حاصل کنند.

می توان گفت تمامی این فعالیت هایی که در حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد با هدف تعالی و دسترسی آسان به اطلاعات و افزایش سرانه علمی کشور در تمام جهان است تا بتوان علوم تخصصی در تمامی حوزه ها را تقویت و صادر کرد.

204/200

کد خبر: 704219

وب گردی

وب گردی